Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Så et klipp av Bezos fra 1999, alt handler om kundene sier han. Snakker også om ikke ha butikker men kun distribusjons sentere. De begynte selge bøker i 95, musikk etter det igjen. Forut for sin tid, men butikk døden gikk utover de som tviholdt på det gamle. De som omstiller seg overlever. Veldig aktuelt.

Bortsett fra at de har begynt med selvbetjente butikker, Kjøpt wholefoods, og åpnet fysisk bokkjede. Så er nok butikkdøden noe overdrevet. ( etter stor overetablering er det bare sundt å kutte bort daukjøttet).

1 Like

Ja de har kanskje gått noe vekk fra grunnideen om å ikke fokusere på konkurrentene :sweat_smile:

:smile::smile:

4 Likes

Sperret opp øyene en kort stund nå :slight_smile:

55

Nordnet har vel som vanlig issues.

Kommer snart… #nattmodus :night_with_stars:

14 Likes

Ser vi insidere har finansiert fancypants macbook med touchbar. Klapp på skuldra til oss :stuck_out_tongue:

I wish, jeg er på jobb :wink:

1 Like

Basert på gjenskinnet i skjermen tenker jeg du sitter på ramma :sweat_smile:

Tok et realt slag i fjeset i dag hvor to av posisjonene mine krasjet (ned 50% fra fredagens kurs, rundt 30% fra inngangspris). Disse utgjorde roughly 20% av den totale porteføljen, uten at det var snakk om mange månedslønner. Føler dog ingen form for smerte, så jeg er tydeligvis litt masochist. Kjekt å finne ut i voksen alder.

7 Likes

Dette kan få direkte innvirking på ganske mange områder i økonomien. Tidligere var det folk som brukte forbrukslån som EK i boligmarkedet. Det smutthullet er nå lukket. På lang sikt er det jo bra. Men på kortsikt kan det svekke likviditeten i markedet

4 Likes

Tror egentlig det at folk får mindre kreditt slår hardere ut på butikker som følge av at forbruket reduseres drastisk. Vi har jo økt forbrukslån med mange milliarder hvert eneste år, regjeringen vil ha slutt på det. Dermed sier det seg selv at salg av varer/boliger vil påvirkes av denne plutselige reduksjon i “kjøpekraft”.
Som i USA hvor de snakker om hvor sterke forbrukerne er, men veksten kommer kun av gjeld. Men man tror forbrukere kun øker gjelden om de har troen på fremtiden og det er derfor bra tegn. Kanskje øker gjelden fordi mange faktisk trenger det for å få ting til å tå rundt!?
Så jeg regner med butikkdøden og problemene der fortsetter i Norge. Blir selvsagt også spennende å se hvor stor effekt dette har på boligmarkedet. Vi har jo ikke gode tall på hvor mange som har jukset seg til EK. Mange har nok refinansiert for lengst og det blir derfor ikke så kraftig tilbakevirkende effekt på de som var lure mens prisene faktisk steg. Men det vil nok påvirke de som har kjøpt de siste årene pluss etterspørselen fremover selvsagt vil reduseres til en viss grad.

Men inntil videre lever den norske folketroen på at boligprisene kun skal oppover, dermed er det ikke vanskelig for unge å komme seg inn på boligmarkedet. Foreldre strekker jo seg voldsomt langt for å hjelpe barna inni boligmarkedet, for det må jo alle være inne i. Koste hva det vil.

4 Likes

Bra de fikk registeret på plass, selv om det strengt tatt er noen år senere ute enn man kunne ønske.

3 Likes

Noen her som har vært mye i Phuket/Krabi området som er villig til å svare meg på noen spørsmål? Jeg lurer på om jeg skal bo begge plasser, bare den ene eller den andre. Skal reise alene og være der i hele desember.

Nå har ikke jeg reist til de stedene du nevner. Men reist mye i Thailand. Og når jeg reiser, så er reisen aldri planlagt. Jeg bruker for eksempel hotels.com appen og bestiller hotel gjerne dagen før eller om morningen om jeg skal skifte hotel. Prøv begge steder og når du liker et sted så spør du direkte pris på det hotellet/stedet du liker. Sjekk prisen på appen eller appene før du pruter.

Dama mi sier at Krabi er bedre og billigere.

3 Likes

Tenker egentlig Krabi mest selv også. Mest fordi det er der flyet lander om jeg flyr med Norwegian. Hadde vært kjekt å slippe mellomlanding i Bangkok.

1 Like

reiste til ko lanta bl.a. en gang via krabi. litt mere laid back enn puket og krabi, fine dykkemuligheter derfra. kommer an på hvilket niveau av luksus du er ute etter. aldri vært i puket. bare vært på flyplassen i krabi…

1 Like

Jeg er ikke ute etter luksus, men den rette stemningen. Litt sånn oppgradert backpacker. Ikke luksushotell når jeg reiser alene.

sjekk ko lanta. har ikke vært der som backpacker, men møtte en del folk under dykkinga som var der som bps.

1 Like

Jeg har vært på Ko Lanta. Kan anbefales :slight_smile:

Jeg var der i lavsesong, men sikkert fint i høysesong også. Da jeg var der bodde jeg på Mook Lanta og et par andre steder, men Mook er fint om du vil ha et rolig sted.