Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Skal du f.eks bytte telefon-abonnement eller kjøpe en bil så spør du hvilket opplysningsbyrå de bruker og så fjerner du sperren i kun det. Du trenge ikke å deaktivere og aktivere alle sammen hver eneste gang du skal kjøpe noe på kreditt.

1 Like

Tok meg 10 min å sperre alle 4 så det var ikkje så mye jobb. Og så er eg sikker på at ingen kan opprette kreditt i mitt navn.

Stemmer. Nå har jeg brukt aksjegevinst på kjøp av bil og andre ting. Så den eneste gangen jeg kan huske i løpet av disse årene at jeg har måttet logge meg inn på Bisnode og deaktivere sperren var når jeg fikk et bedre tilbud på et telefonabonnement enn det jeg hadde. Så aktiverte den igjen dagen etter.
Ikke mange kaloriene man bruker på det nei :slight_smile:

Hva brukte du for å logge inn på Bisnode? :wink:

BankID ? :wink:

Hadde ikke redda den stakkars dama.

Ja nå var det ikke jeg som skrev at sperring er svaret på dette! :wink: Jeg mener slike lån må verifiseres på flere måter. Først bankID, så 2FA og så må man verifisere en mail man mottar. For eksempel :slight_smile:

Men om jeg ikke husker helt totalt feil så får man beskjed når sperren oppheves. Så da burde gå opp et lys dersom man plutselig får den beskjeden :slight_smile:

Bruke tid på å deaktivere dette? Tungvint! Nei, jeg lånte samboeren kortet mitt på black friday, nå slipper jeg å tenke på å komme gjennom en eneste kredittsjekk fremover. Problem solved.

2 Likes

hmm…
Eg trudde ein hadde kun 1 BankID men ser jo at ein kan ha fleire BankID på samme tid.
Lært noe nytt .

Dette kunne vel enkelt blitt løst ved at ein kunne få max ein BankID?

Hva om noen låner den av deg når du er på jobb? Det kan være en person du trodde du kan stole 100% på.

Her er en liste over tiltak man kan aktivere på en kryptobørs:
image
Itillegg til disse må man verifisere via mail (man bestemmer selv hvor mange av disse tiltakene man vil aktivere)

Veldig merkelig at disse bankene ikke klarer å lage et sikrere system enn dagens…

I Pareto Bank treng ein kun passord og email for å logge inn.

Er vel samme i Nordnet?

Ja, men da kan de i værste tilfellet gjøre mange dumme kjøp og salg for deg.
De får ikke ut penger på sin konto.
Men det er jo klart, logger de seg inn og kjøper et gearet bear-produkt som går feil vei så kan det bli dyrt :sweat_smile::see_no_evil:

I Nordnet kan du velge slik at du må bruke BankID.

Ja dei får ikkje ut “kontanter” heldigvis men dei kan forsatt få ut mye av verdien som er på kontoen.

Til info: @TRVX-Investor har endret navn til @BioMed :slight_smile:

2 Likes

Begynner det ikke å bli på tide å bytte ticker på Scanship
Til opplysning så er det det nå vow……
På tide å våkne opp!

Hei,

Noen som vet?

På VPS.NO finner vi vår aksjer samlet. Stemmer de beløper som blir oppgitt på costprice?
Jeg spør for at jeg ikke ta for mye fra ASK kontoen. Det kan bli dyrt med skatt osv.

Noe smart tips her å få?

Endelig! :yum:

1 Like

Alle med respekt for seg selv har komt til chapter 13 på archero

1 Like

…whaat?

lest på nett…" ikke lenger mulig å flytte aksjer og aksjefondsandeler inn på aksjesparekonto…"

denne tjenesten kunne bankene vel kunne utføre selv om dette nå skulle realisere skatt synes jeg :man_shrugging:

Da flytter du dem ikke inn. Du realiserer de aksjene/fondene du har (utløser skatt/fradrag) og så kan du kjøpe nytt inne i ASK’en.

Det eneste som kan flyttes nå er fra én ASK til en annen, for eksempel ved bytte av bank.

syns denne overføringsgoden vi hadde ut 2019 kunne vært satt permanent,-du vet,for å gi NOE godt tilbake til det norske folk,-synes vi blir pisket nok i avgiftshelvete her i landet med sukkeravgift,bomstasjoner,omgjordt TV-Lisens osv…

1 Like