Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Har lyst på sub til lydplanken men får meg ikke til å betale 7000 for sonos sub.

Alternativer for å bytte ut hele skiten? Lydplanke, sub og bakhøyttalere?

Er det ikke bedre å kjøpe et anstendig stereoanlegg med god stereolyd fremfor alle disse plastboksene med dårlig surroundlyd som skal byttes ut etter halvannet år?

Det skal sies at jeg er lat og gnien - jeg kjøper kvalitet en gang fremfor å kjøpe halvveis som må byttes ut etter kort tid. Det skal svi når man trekker kortet, da tar man bedre vare på det.

2 Likes

Waf above all :wink:

Og jeg er 100% fornøyd med lyden i sonos egentlig, savner bare sub

Jeg har litt lyst til å bytte ut høyttalerne mine pga ny programvareoppdatering som vil fjerne radioen. Problemet er god lyd og høy WAF-faktor, så da er jeg nok stuck hos Devialet. Fantastisk HW og ufattelig dårlig SW.

1 Like

Et par 10"-12" subber (stereo) og et par bokhyllehøyttalere av fornuftig størrelse, samt en bra forsterker, så knuser du alt av lydplanker, samtidig som det ikke ser ut som et fjortis-anlegg.

Jeg har 2x XTZ 12.16 + 2xXTZ 99.25 og en Primare i22 DAC forsterker.

Jeg hadde masse surroundgreier før, og hadde en stund 6 gulvhøyttalere, en senter og en sub, men bortsett fra at lyden var hele veien rundt meg, så var det ikke spesielt bra. Stereo er mer enn bra nok. Spesielt når man får to subber.

Et budsjett-alternativ kan jo være Klipsch sine aktive høyttalere. Da slipper du å tenke på forsterker, og bassen er garantert bedre enn i en lydplanke uten bass.

Ellers vil jeg slå et slag for å kjøpe brukte kvalitets-komponenter. Det er ingenting som taper verdi så fort som lydanlegg som er kjøpt nye… Spesielt i lavere prisklasser.

3 Likes

Rart den har blitt så dyr, kostet vel bare rett over 4 lapper da den kom.

Thats pricing power for you

Selvsagt, Sonos 2020 er jo noe helt annet enn da den først kom, men snodig hvordan prisene sniker seg oppover. De tar selvsagt prisen folk vil betale.

WSB er så latterlig bra! :joy:

1 Like

Håper ikke den ingeniøren får flere sånne oppdrag.

1 Like

Ikke noe overrasker lengre. Man kan ikke komme å si at Norge går fremover. Jeg syntes det er noe med absolutt alt for tiden.
Kjenner jeg blir motløs og mentalt passiv til tider.

Saker som dette dukker jo stadig opp med jevne mellomrom. Det er jo helt sykt at forbrukslån-bankene ikke vet hvem de låner ut penger til, kun hvem det står på.
Håper bankene taper samtlige rettsaker og skjerper rutinene.

2 Likes

Det syke her er jo at DNB har gitt ut BankID. Så feilen ligger hos DNB ( de har jo slettet gjelden som ble tatt opp hos dem).

Mens forbrukslånsbankene ser jo bare at en gyldig BankID utstedt av DNB er brukt.

Kjip sak,

1 Like

Enig der ja! Men det burde jo verifiseres på flere måter istedenfor at, har man en bank-id til en annen person så har man kontrollen over den personens økonomi.

Ta f.eks Binance. Der må man logge seg inn med passord, samt en 2fa kode som til enhver tid genererer nye koder og man må også verifisere mailen man får, før krypto utbetales… Kan da ikke være så vanskelig å få til for forbrukslån-bankene? Saker som dette kommer jo på rappen og sikkert bare en liten prosent som ønsker å stå fram. Må være utrolig kjipt for de som blir rammet.

Ikke for å nevne hvitevaskingsskandaler av Danske bank, Nordea, Dnb, Deutsche Bank osv. Vi har nok kun sett toppen av isfjellet
Så leser man om Dnb-kunder som blir trukket dobbelt hver gang de brukte kortet eller noen som plutselig har et billån eller forbrukslån stående på seg over natten.

Kanskje et nytt finanssystem er på sin plass :slight_smile: hvor man har mer kontroll selv istedenfor å overlate alt til bankene.

2 Likes

Satt oss ned å prata litt igjen.

3 Likes

Sikkerhetstiltak: Sperre seg for kredittsjekk. Da er det ikke mulig å få lån.

3 Likes

Det er korrekt! Jeg har selv gjort det for flere år siden :slight_smile: Så merkelig at ikke flere gjør det ja. Det er kanskje ikke så mange som vet om funksjonen. Mange tenker kanskje at det brukes kun mot Ufrivillig sperre. Det tar 30 sek og åpne igjen dersom man skulle trenge et lån og så sperre den igjen etterpå.

Men jeg håper at bankene tar store tap her! At rutinene er så dårlig når man sammenligner med f.eks. Binance. De fremstår som amatører i forhold.

Snakk om sola, mens jeg skrive så kommer jeg over denne:

2 Likes

30 sek? Tar vel litt lengre tid for du må vel logge inn på 4 plasser?

Skal du f.eks bytte telefon-abonnement eller kjøpe en bil så spør du hvilket opplysningsbyrå de bruker og så fjerner du sperren i kun det. Du trenge ikke å deaktivere og aktivere alle sammen hver eneste gang du skal kjøpe noe på kreditt.

1 Like

Tok meg 10 min å sperre alle 4 så det var ikkje så mye jobb. Og så er eg sikker på at ingen kan opprette kreditt i mitt navn.