Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

For min del kan staten eie og drifte alt som «alle» trenger, men statlig eierskap hører visst fortiden til.

I tilfellet kraftproduksjon innebærer det å flytte investeringskostnaden til et offentlig budsjett, altså høyere skatt. Så kan vi selge billig strøm til oss selv. Hva har du vunnet ved å flytte en krone fra strømregninga til skatteregninga?

Ved å isolere markedet vårt kan vi senke prisen på krafta til fordel for f. eks. resultatet til Norsk Hydro. Har det større verdi for meg som skattebetaler/samfunnet enn merinntekten vi får fra å selge kraft til markedspris? Vanskelig å si, men det er i alle fall en gavepakke til kapitaleiere i store kraftforbrukere. Salg av kraft på auksjon er i alle fall lett å regne på.

Så har forsyningssikkerhet en uvurdelig verdi som må prioriteres fremfor alt. De økonomiske aspektene ved forsyningssikkerhet kan håndteres politisk (strømstøtte). Da gjenstår det å sikre at EU ikke kan tømme magasinene våre som de vil.

Det er en politisk beslutning som kan omgjøres.

Det samme spørsmålet stiller man seg i USA når det gjelder helsevesen.

Svaret er at man eliminerer alle kapitalistiske mellomledd som kun ønsker å mele sin egen kake. Noe som for øvrig er utrolig mye enklere når det gjelder strømproduksjon enn når det gjelder helsevesen.

Statlig kraftproduksjon er utrolig mye billigere enn markedsstyrt kraftproduksjon. Som vi alle kan se med egne øyne.

1 Like

Men man må huske at det offentlige eier mye av vannkraften direkte og at staten uansett «eier» 60% av overskuddet.

Vi kan redusere etterspørselen (ingen eksport) og få ned prisen. Da har vi redusert en inntekt på statsbudsjettet og redusert en utgift på strømregninga. At det går i pluss for skattebetaleren er ikke sikkert.
Til sammenligning er dagens system slik at vi beholder inntekten på statsbudsjettet (markedspris på strøm) og bruker inntekten til å redusere strømregninga.

2 Likes

Det har ingen reell betydning så lenge man driver kraftproduksjonen som om det skulle være en privat bedrift som kun ønsker mest mulig profitt.

Tipper det gir et ganske solid pluss alt i alt ja. I stedet for å betale en strømregning på 1000 kroner betaler man ekstra skatt på 100 kroner.

For ikke å snakke om det enorme fortrinnet man får i strømintensiv industri.

4 Likes

Til sammenligning er dagens system slik at vi beholder inntekten på statsbudsjettet (markedspris på strøm) og bruker inntekten til å redusere strømregninga.

Redusere??

Vi betaler jo faen meg flere 100% over gjennomsnittspris de siste 20 årene. Og verre kommer det til å bli utover vinteren. Snakk om å rosemale situasjonen!!

3 Likes

Vi kan ikke svare på dette spørsmålet uten reelle tall.

Igjen: en gavepakke til (eiere av) storforbrukere av kraft. Hvor stor er gevinsten for skattebetaleren og samfunnet?

Den prisdifferansen vi har hatt utgjør en arbitrasjemulighet. Om prisen ikke jevnes ut med kabler, så ville den blitt jevnet ut med økt forbruk fra kraftkrevende industri.

1 Like

Strømintensiv industri er (har vært) hjørnesteiner i hele landsdeler. Skaper masse arbeidsplasser og gir en enorm gevinst for hele landet.

Forklar hvordan du tror at det å ruinere landets innbyggere og industri er en gevinst for samfunnet?

3 Likes

Hvordan er kostnadsiden for laks for tiden? Er vel ikke så veldig energi krevende å eksportere laks? Nyter nå godt av lav krone i hvertfall.

1 Like

Transport er vel ikke det verste. Åpne merder bruker lite strøm. Kostnader til for er vel det som påvirker mest, men det er vel helst utsalgsprisen som bestemmer tenker jeg.

20% bare på kronesvekkelsen da :sweat_smile: Om andre varer stiger mer så er jo det også bra for laks.

1 Like

4 måneder til jul :santa:

Flash floods 101

2 Likes

Her må det bare være et tastetrykk ett sted,…:astonished:

“Symbolstraff” i praksis??

Det er sesong for lønnsoppgjør for mange av oss med kontorjobber. Holder folket følge med inflasjonen? Hva fikk du i år?

  • 0 %
  • 1 %
  • 2 %
  • 3 %
  • 4 %
  • 5 %
  • 6 %
  • 7 %
  • 8 %
  • 9 %
  • 10 %
  • mer enn 10%

0 stemmegivere

Tror vi har noen lokale forhandlinger igjen før totalen kan summeres. Men skal vel godt gjøres å holde tritt slik det er nå :joy:

1 Like

Mulig jeg forskyver statistikken din siden jeg byttet jobb, men år til år blit det >10%, selv om det ikke er fra samme arbeidsgiver.

  1. september blir en viktig dag i “kampen” for mer åpenhet på børs. Utlån og innlån blir flaggepliktige transaksjoner :smiley: Nye flaggeregler trer i kraft 1. september | Advokatfirmaet Thommessen
3 Likes

Tenk at de kjemper mot denne saken enda… 4.5mill i advokatutgifter for en skattesmell på 1.3mill :face_with_raised_eyebrow:

6 Likes

Og «vi» får begge regningene

5 Likes