Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Hva feiler det folk. Vedkommende som skrev brevet kan umulig ha det bra med seg selv og omverden. Jeez…makan til språkbruk

Glemte i tillegg å skru av capslock IRL :S Men jepp, sånn er det for de beskyttede gruppene vi har i Norge. De har beskyttelse av en grunn, er fortsatt folk som ønsker dem vondt kun på grunn av hudfarge, religion, politisk vinkling og legning. Heldigvis ikke så mange, men de gjør mye vondt.

Andre eksempler jeg kan dra fram var en venn med brun hud jeg gikk med på BI. Spurte han om han hadde opplevd rasisme, og han sa det skjedde ganske ofte. På buss/bane hadde han blitt snakket til, spent ben på, dyttet mm. og veldig ofte sett stygt på. Gamle folk på 60-80 som lener seg bort og hvisker “jævla neger” i øret hans eller stikker ut foten når han går forbi så han skal falle og liknende ting. ++ Helt sykt hvor forskjellige liv man lever i samme by bare pga. utseende.

Jeg trodde naivt nok de fleste hadde det som meg, med lite-ingen problemer ever. Men det er et annet liv for mange. Tenker det kan gi noen forklaringer på oppførsel også. Ikke gøy å føle seg utstøtt i egen by.

5 Likes

Har aldri sett sånn oppførsel i min by heldigvis.

2 Likes

Det er det som gjør meg sjelven, har ikke sett det selv heller. Dette var Bergen. Eneste gangen var da en guttegjeng gikk oppover Hegdehaugsveien med knyttede never og spurte om hver gutt de møtte var homo. Det er eneste jeg har sett, som var ekkelt på den måten.

Også da vi ble kjørt hjem av et par muslimske gutter i Oslo og de begynte å spørre om vi var homo, og hva vi syntes om homofile. Husker godt quoten “Det var Adam og Eva, ikke Adam og Adam liksom” xD Trodde vi skulle bli kjørt til et sted hvor gjengen deres ventet hvis vi var veldig strenge med dem, så ble ganske rolig “folk får gjøre som de vil”. :stuck_out_tongue:

1 Like

Hadde en liten post i politikk-tråden for en liten uke siden, angående uforklarlig økning i strømbruk siden 2015 og frem til 2021. Fra ca 16000kWh i året itl over 21000 kWh. I et hus som har blitt pusset opp og etterisolert ettersom vi har jobbet oss gjennom.

Forbruket lå på ca 40 kWh i døgnet for ca 1 uke siden. Etter noe små grep ligger nå forbruket mellom 20 og 25 kWh i døgnet. Så har nesten halvert forbruket på kort tid, uten veldig store grep.

1: Fant noen strømtjuver som jeg ikke hadde tenkt hadde såpass effekt. Blant annet noen eldre halogenpærer på et eldre bad som alene dro ca 2,4 kWh i døgnet.

2: Fant tilsvarende mengde effekt på led-pærer i garasjen. DIsse har av vane bare stått på, dag ut og dag inn, enten jeg var hjemme eller ikke. 12 led spotter drar fort noen watt over tid.

3: Kjelleren hadde en del lysrør som også stod på av gammel vane. Igjen ca samme mengde effekt.

Så bare på å gjøre noe med disse lysene forsvant det ca 8 kWh i døgnet. Som da utgjør 240 kWh per måned.

Men lekte meg med en ting til. Varmekabler og når på dagen disse blir trigget.

Jeg skrudde opp temperaturen på natta, på denne måten ble golvet ett varmebatteri, og når man slo av kablene på morgenen når prisen gikk i taket, holdt varmen seg til langt på dag. Men misstenker dårlig isolasjon under, og mye går i tap i etasjeskillet som er av betong.

Det spesielle her, er at enkelte dager er det så sinnsyk forskjell på laveste pris og systemets snittpris at man får noen veldig spesielle utslag på kost per kWh hvis man timer forbruket.

Ene døgnet var laveste pris nede i 200 øre og noe, men snittpris var nesten 500 øre. Dem som gidder kan jo ta en kalkulasjon på hva man faktisk betaler for strømmen i de timene prisen er 200 øre, mens man får kompensert 90% i forhold til en snittpris på nærmere 500 øre. Dem som har el-bil drar jo max nytte ut av denne funksjonen.

En del av dette skal jeg nå automatisere.

Har en server jeg kjører TrueNas Scale på, hvor jeg har installert Home Assistant ( Open Source og gratis Smart Hjem Styring). På dette har jeg satt opp et eget Zigbee nettverk (wifi for smartstyring). Dette er gjort med en åpen metode slik at jeg ikke er låst til futurehome, homey osv. Jeg er ikke låst innen et økosystem fra en leverandør.

Nye badet jeg bygger har jeg allerede kjøpt Zigbee 3.0 kompatibel termostat og dimmer. Kan da sette opp parameter i Home Assistant når jeg vil varmekablene skal jobbe.

Har også allerede lagd funksjon som overvåker strømpris fra Tibber, slik at jeg kan få visse ting til å kun slå seg AV/PÅ ved noen fastsatte parameter. F.eks strømpris over/under 300 øre.

11 Likes

Vet du om det finnes noe ifttt-kobling mot spotpriser?

Usikker, men du kan knytte IFTTT opp mot Home Assistant, som igjen knyttes opp mot Tibber.

Noen andre som også føler at bortfall av dronningen for alt for mye mediaomtale eller? Hun var gammel, at det kom til å gå den veien var 100% garantert.

Makt og rikdom som går i arv slik, for noe tull i vårt årtusen.

5 Likes

Nei, hun er en av Europas viktigste personer og blant Englands viktigste personer gjennom historien, på høyde med eller over Winston Churchill.
I dagens tid med korrupte politkere som snur kappen etter vinden er det godt med et monarki som i utgangspunktet ikke har noen politiske bindinger. Jeg tror et solid monarki virker samlende på befolkningen, noe de gjerne skulle hatt i USA hvor splittelsen mellom de politiske sidene blir større og større.

5 Likes

Ja jeg er helt enig med deg på lik linje med at det norske kongehuset skulle vært avsatt til fordel for president. Vi var å tente lys på Slottsplassen i 91 da Kong Olav falt fra å for meg så var de en end of an Era. Men smaken er jo som kjent som ……

President i dette landet? Nei da… hold på kongethuset. De får lang training og har liten å si.
President, blir ikke trent blir sånn muskel bunt eller ikke udannet politikker som ødelegger mer enn tenkt gjennom. Hele politikken er latterlig grunnlaget og allerede korrupt som den er, trengs ikke en korrupt president i tillegg.

Oi, det var plutslig mye tekst…

1 Like

Forsåvidt greit at hun får litt oppmerksomhet og at de sender litt programmer om henne, egentlig en veldig fasinerende dame som har opplevd ekstremt mye og vært dronning gjennom enorme forandringer, men 5 minutter av nyhetene burde holde. Forsøkte å se nyheter i går og endte med å bare måtte fast forward hele sendingen. Egne programmer kunne de satt opp. Kortversjonen av livet hennes er ikke nyhet.

3 Likes

Strengt tatt (500-70) - (200-70) = 300 / 10 = 30
Men så lenge begge tallene er over 70, så kan man like gjerne gjøre det slik: 500-200 = 300/10 = 30

Har du ikke tidsstyring på de? Jeg har ikke noe avansert opplegg hjemme (enda) men de fleste varmekabler har jeg mulighet til å sette 4 perioder i løpet av døgnet og styre når disse slår inn og hvilken temperatur det da skal være. Har også hatt alt for slapp setting på dette men har nå redusert det til grei varme en time før vi står opp og en time på kvelden før barna skal bade/dusje, og relativt lavt ellers (slår stort sett ikke inn utenfor de tidene med temperaturene som er ute nå). Et par rom som jeg nok burde ha tidsstyring på de også.

Har elbil og passer på å lade når det er billigst. Ser jeg hver måned kommer litt under snittprisen som det beregnes støtte fra så får god rabatt på ladingen ja :slight_smile:

Andre ting som jeg er blitt mer bevist på er å ikke bruke unødvendig lang tid i dusjen. Vil man ta det litt ekstra langt kan man jo skru av dusjen mens man såper seg inn. Har tibber puls og ser at når barna har badet/dusjet og gjerne en eller begge oss voksne så jobber varmtvannstanken med høy effekt lenge. Så nå når det er fin temperatur ute og det er lite oppvaring går ganske stor andel til varmtvann.

Jeg har også begynt å være bevist på å slå av plater på ovnen tidligere. Steiker jeg meg feks. egg slår jeg av platen når det er godt og varmt i stekepannen og venter ikke til eggene er ferdige. Er en del å spare på slike ting også, spesielt nå når unødvendig varme fra matlaging ikke behøves til oppvarming av rommet.

Noe helt annet men er det noen som har en god link til “live” gasspriser i Europa?

2 Likes

Den skjønte jeg ikke noe av.
Hvis snittprisen i september blir 500 øre vil man vel få (500-70)*90%= 387 øre pr KWh i strømstøtte.
De KWh man bruker ved 200 øre får man i praksis betalt 187 øre for å bruke.

Er en litt eldre type termostat i gang og eldre bad. Ingen mulighet til styring. Skal bytte disse ut med Zigbee kompatible enheter.

Man har da mulighet å lese av effektbruk og lage statistikk og trend på de, i tillegg til å lage ganske nøyaktig styring i forhold til parameter som pris, tid på døgnet osv.

Ser for eksempel på tibber puls nå at varmekablene på badet slår seg inn hver 30 min hvis jeg bare lar dem stå på. Regner med det er samme greia på yttergangen. Hvis disse da ligger å overlapper hverandre så er det ca 1000 watt som slår inn hver 15 min.

Mistenker og varmetap ned i betongskille mellom 1. etasje og kjelleren, som ikke er oppvarmet. Så vil tro bruken går opp enda mer på vinteren.

Men når nye badet er ferdig skal det gamle tas. Så får gjort det skikkelig med tanke på isolasjon osv.

Mye fancy man kan knytte opp mot Home Assistant. Fant ut jeg kan få diverse lys scener til å bli trigget fra å bare slå på TV i furtebula mi i kjelleren :joy:

Kan og legge inn geo-grid på hjemadresse, slik at hvis ingen er hjemme, slår systemet automatisk av alt av lys og annet unødvendig duppeditter. Når da noen av oss nærmer seg huset, vil pre definerte lys osv, slå seg på til fastsatte verdier. Som da igjen kan tunes opp mot når på døgnet, hvor høys sola står. lux måling eller hva du en ønsker.

30 øre er differansen man betaler ved strømpris på henholdsvis 500 og 200 øre ved 90% støtte over 70 øre.

EDIT forstod nå hvor feilen lå. :smiley:

Ah det du forsøkte å si :grin:
Trodde du forsøkte å svare på spørsmålet jeg :wink:

Når det gjelder strømstøtten så tror vel jeg det hadde vært hakket riktigere at man fikk kompansert 90% av eget snitt over 70 øre. Så får man bort at det er lønnsomt å sløse til tider.

1 Like

Det hadde også gjort at jeg ikke fikk betalt for å bruke strøm i august, september og oktober når jeg har 90 øre fastpris. :stuck_out_tongue:

Jepp, idiotisk at det skal være lønnsomt å bruke mest mulig strøm opp til 5000 KWt for en del.
Bør være et system som gjør at alle er tjent med å spare strøm synes jeg.

5 Likes