Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Du kan trøste deg med at jeg ikke har på noe varme utenom på badet selv om det da er litt kjøling på morgenen også har jeg bestilt varmepumpe som jo kommer til å bli brukt i sept/okt, selv om jeg da rent økonomisk burde bruke 5000 kwt :stuck_out_tongue:

ellers bra utvikling i Oslo :+1:

2 Likes

Får håpe de bare ikke har slanket seg :stuck_out_tongue:

1 Like

Har tenkt på en ting, bør være maksgrense på 90% av strømregningen, men siden det er nettselskapene regningen kommer på klarer de vel ikke regne opp mot selve strømregningen automatisk. Tullete i 2022 men.

Maksgrense på 90% hørtes fornuftig ut. Må gå an å få på plass en enkel utveksling av data nok til å få til det innen relativt kort tid. Evt. innføre det og justere i senere utbetalinger i ettertid

Lenge leve freedom of speech & freedom of the press.

1 Like

Hva har det med presse- og ytringsfrihet å gjøre?

Hvis jeg har et aksjetap på f.eks 1,3 millioner på aksjer i en aksjesparekonto, hvordan maksimerer jeg skattefradraget?
Det er på 35,2 % for 2022, så fradraget må spres over flere år.
Er det lov å spre det over f.eks 3 år?

kan man velge spredningen selv!?? :exploding_head:

For å få fradrag må vel ASK kontoen avsluttes. Dvs, hele tapet blir realisert i år, men hvis du ikke bruker opp alt fradraget i år så blir det videreført (fremførbart underskudd) til neste år og helt til det er brukt opp.

5 Likes

Takk for svaret, ja er klar over at ASK,en må avsluttes, men var ikke klar over at underskuddet videreføres automatisk.
Det var tross alt gode nyheter, midt oppi Nano-suppa :sweat_smile::+1:

Men husk å sjekke at det fremførbare underskuddet faktisk blir videreført. Kan ikke stole helt på Skatteetaten :slight_smile:

1 Like

Det må nok sjekkes ja!
Merker det fort på selvangivelsen hvis det fradraget mangler, siden jeg da eventuelt blir å få igjen alt jeg har betalt i skatt i 2-3 år :stuck_out_tongue_winking_eye:
Hvis ikke noe drastisk positivt skjer med Nano. Og griser flyr osv :rofl:

1 Like

Da har vi noe å se frem til i Desember :santa: :boom: :boxing_glove:

image

3 Likes

Jeg har alltid fått mitt i cash når det ikke blir “brukt opp”, tenker du som AS da?

nei, tenkte som privatperson.
Hvis man har 750k i inntekt og 1mill i tap fra aksjer i år, så får man 250k i fremførbart fradrag som blir benyttet neste år.

Trodde man fikk 352k jeg, gitt at skatten på de 750k er betalt allerede da?

Muligens vi snakker forbi hverandre eller at jeg har misforstått…
Du får fradraget i år slik at inntekten blir 0, men man sitter igjen med ubenyttet tap som benyttes neste år

1 Like

Yup, da er vi vel i samme tankerekke. Bare lurte på hvordan du fikk 250k fra 1 mill i tap, men jeg tenkte du mente 750k i fastlønn ferdig skattet og 1 mill i tap fra børs, ikke at begge deler kom fra børs :slight_smile:

Når det er sagt, hvis vedkommende er gift, så mener jeg at ubenyttet fradrag først blir benyttet på ektefellen før den overføres til neste år.

1 Like