Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Jævla politiker pakk… Lurt å skremme rikingene ut av landet. De glemmer fort at de fleste har vært med på å bygge opp store verdier for både befolkning og stat…

Gribber altså…

6 Likes

At ikkje politikerne lærer litt av hvordan Sveits opererer. Dei burde jo ape etter det som virker. Istedenfor å gjøre sånt som ikkje virker, og bli upopulære i samme slengen. Ganske utrolig

2 Likes

Ironien er jo at man kan tro at mer populistiske forslag vinner fram, men det er ikke mitt inntrykk. Heller motsatt.

1 Like

Berg får utbetalt rundt 25.000–30.000 i måneden, og familien lener seg i hovedsak på hans inntekt

Familie på fem som lever av en inntekt det forstår jeg blir trangt. Lurer på hvorfor ikke kone/samboer tar med noe inn. Det er jo relevant?

Nå skal det sies at bhg+Sfo for tre barn er svært dyrt. Rundt 10k i måneden. Barnetrygden blir på 4400 ish. Dette føler jeg er feil.

3 Likes

Kan jo være sykdom, student eller andre årsaker til at vedkommende ikke har inntektsbringende virke.

Uansett, trist å lese slike historier når olje og gassinntektene er på topp.

5 Likes

Enig, men må si at det er en liten ikke-sak hvis hun er student. Alle har dårlig råd når de studerer. Det er ikke lagt opp til at fem personer skal leve godt på en snittlønning.

Dobling i antall husholdninger som sliter eller er ille ute

Dette tallet vil bare øke fremover

Aldri før har man sett en så rask og markant forverring av husholdningenes økonomiske trygghet

Sannsynligheten for at dette trigger et kraftig fall i boligpriser og aksjemarkedet etc de neste par månedene er ikke lik null.

7 Likes

Hva er grunnen til at sentralbanken ikke støttekjøper krona?

Inflasjonen vil jo fortsette å øke bare av kronesvekkelsen. Den norske krona har jo blitt en shitcoin de siste årene.

4 Likes

De er for opptatt med å selge kroner. Dette så de kan få investert utenlands med pengene som skal i oljefondet.

Edit: om det var uklart så er altså dette forklaringen på hva Norges bank gjør, ikke min mening om hva de burde gjøre

1 Like

Jeg har advart lenge mot at pengepolitikken som har vært ført har gjort rike og velstående mye rikere med formålet at det blir en sånn overflod av kapital at det renner over over og ut av glassene til de «rike» og skvulper litt over i de mindre glassene. Venstresiden har ikke forstått denne ekstreme skjevfordelingen og alle har sett på dette som apolitisk. Nå som vi får inflasjon er det ikke bare de rike sine glass som tappes, men alle også de som bare fikk noen dråper i de «gode» årene. Da er det lett å reagere på tiltakene som høyere renter osv men husk at dette er den nødvendige medisinen for å reparere den skaden som er gjort gjennom mange år med uansvarlig og usosial pengepolitikk.

8 Likes

Problemet er at tiltakene for å løse det i stor grad rammer middelklassen og ikke de superrike.
Og middelklassen er det som holder et land flytende.

11 Likes

Burde være en smal sak for Norge og styre Nok kr slik at vi ikke får slike dyp dykk, til lire nivå.

Norge i et nøtteskall.

Er dyrt å leve. Hadde bare råd til sommerferie i Spania og høstferie i Albania.

3 Likes

Det jeg lurer på er hvor mye norsk ekspansiv pengepolitikk er årsaken til inflasjonen her hjemme.

Disse tingene er internasjonale

  • olje, bensin, diesel
  • tømmer
  • strøm
  • gass
  • elektronikk
  • frakt

Edit la til frakt

Edit2 nok har også svekket seg mot eur og spesielt USD. Her er jeg litt mer usikker. Kunne vi hatt sterkere krone? Eller er den svak fordi ingen vil holde kronen i usikre tider?

1 Like

Det er under kriser muligheter skapes da :+1::grin:

Du glemmer frakt.

Når en container gikk fra 1k USD til 15K USD. Så ble ting veldig mye dyrere.

Spesielt når det finnes containere som har varer som totalt koster 5-10k.

2 Likes

Nå har her vel både prisen på sjøfrakt og tømmer falt siste halvåret og gassprisen er ned fra tidligere topper

For en som er litt realistisk i forhold til hvor god jeg er til å spare i aksjer, hvor jeg vet at noen år går opp og noen ned. Så kommer jeg fram til at ASK ikke lønner seg. Har noen andre regnet på dette?:

Med ASK Med vanlig konto
100000 (skatt)
80000 -20000 6800 86800 6800
120000 40000 -13600 115444,00 -14756
100000 -20000 6800 102745,3333 4317,546667

Sjøfrakt har falt endel, men ikke tilbake til der de var.

Spotprisene har falt. Men det er jo mange som har kontrakter for godt inn i 2023.

Tømmerprisene har falt, men såvidt jeg vet, så er de over 2019-nivået? Også har gassprisene falt, men de er fortsatt 300% over det de var i 2019. Strømprisene har falt, men er fortsatt type 100% høyere enn vanlig.

Elektronikk er vel den eneste tingen som er på vei til å falle under 2019-nivåene tenker jeg.

Anyway, inflasjon er laggy shit. :stuck_out_tongue: