Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Har et spørsmål til andre «strøm-entusiaster» her😂
Hvis jeg har forstått dette rett så er det pt (hvertfall i sone NO1) at den «garanterte» snittprisen for desember nå ikke kan havne under 2.65/kWt for denne måneden.
Som i praksis betyr at alle timene du bruker strøm den neste uken hvor prisen pr kilowatt er lavere enn dette beløpet vil man i praksis få betalt mer støtte enn man betaler for strømmen. (Forutsatt at man ikke bruker så mye at man går over i neste nivå for fastledd)

Har jeg misforstått dette? Flere som har regnet på/ funnet info om dette?

Husk å ta med nettleien i regnestykket

2 Likes

Men nettleien er jo i worst case 44+16 øre elns i avgifter ink mva (om ikke jeg har misset noe)
Så i perioder nå hvor strømmen koster ish 180øre og snittet på desember er pt 334 øre
Så vil støtten på 90% over 87,5øre utgjøre et høyere beløp enn strømprisen :sweat_smile:

Dette beviser forsåvidt bare hvor fucka oppsettet på strømstøtten er i utgangspunktet

1 Like

Det spørs om det ikke er billigere med en enkel ordning med lite byråkrati som noen få utnytter, enn en mer komplisert ordning med mer byråkrati som fanger noen få som utnytter ordningen.

5 Likes

Det enkle hadde vel bare å hatt 90% støtte på all strøm over nåværende grense på 70 øre.

Time for time, uten gjennomsnitt.

  • Dem som har fastprisavtale vil fremdeles kunne utnytte. Så det hadde man ikke blitt kvitt.

  • Men for resten hadde det vært mye enklere å ha kontroll på hva regningen faktisk kommer på. Høy forbruk = høyere regning, lav forbruk = lavere regning.

Slik det er nå vet man aldri faktisk regning kommer på før snittet for måneden er klar. Snittet blir også helt på tryne i forhold til faktisk pris til konsumer, da prisen holder seg jevnt høy gjennom hele dagen.

Flere ganger denne måneden prisen har gått i været klokka 07:00 og ikke dippet igjen før 22:00-23:00 på kvelden. Snittet blir jo langt under hva man faktisk har i prinsippet, da det er ytterst få som kan flytte forbruket sitt til mellom 23:00 - 07:00. Unntaket er dem som liker å kjøre vaskemaskiner mens man sover eller har elbil og lader om natten.

Slik det er satt opp nå, kan dem som har elbil få betalt for å lade bilen om nettene. Desto mer volatilt og dyrere strømmen er, desto mer gunstig er det for dem med elbil eller andre store forbukere dem kan flytte forbruket på.

Vanlige folk uten elbil og med en standard jobbtid på 7,5 time, vil peaken av forbruket være når prisen er høy. Dette vil skyve deres snittpris over snittet i systemet, og man kommer alltid verre ut.

Personlig har jeg klart å manipulere forbruket mitt slik at jeg havner under snittprisen i systemet. Men jeg bruker ikke noe mindre strøm… Tvert imot. Når jeg ser det er ekstra gunstig for meg, kjører opp forbruket mitt for å skyve snittet mitt ned. I de mest ekstreme tilfellene går det i null eller jeg får betalt for å bruke strøm…

9 Likes

Dette er et godt incentiv. Det er en grunn til at prisen er lav på natten. Strømstøtten er uperfekt, men enkel (og dermed billig).

Selv med to elbiler i huset er det ikke mange kronene jeg kan tyne ut av å misbruke strømstøtten. Den strømmen må tross alt kjøres opp.

Jeg nekter å tro at det er et stort problem at folk fyrer for kråka gjennom billige timer for å høste strømstøtte.

1 Like

Det er et godt incentiv for å få deg til å flytte forbruket ja.

Men det er håpløs måte å ha det på hvis man prøver å ha forutsigbarhet på strømregningen. Ingen som vet hva regningen blir før snittprisen er kjent.

Og selv om man hadde hatt 90% støtte på forbruk over 70 øre, time for time, uten å måtte tenke på snittet, så hadde det fremdels vært gunstig å lade på natta. Svingningene i pris hadde ikke forsvunnet selv om man endret måten støtten ble regnet ut på.

Selv med to elbiler i huset er det ikke mange kronene jeg kan tyne ut av å misbruke strømstøtten.

Det er ikke snakk om at du misbruker strømmstøtten, men har man 2 elbiler er det kanskje ikke du som kjenner det mest på om strømregningen går opp noen tusenlapper.

Ta eksempel i dag:

Snittpris siste 30 dager uten avgifter: 291 øre
Snittpris i natt mellom 01:00 til 07:00 uten avgifter : 74 øre

(291-70)*0,9= 198 øre

Så med nattens priser på strøm og foreløpig støtte ville du fått 198 øre i snitt i støtte per kWh du lader på bilen. Trekk fra avgifter, og du sitter fremdeles med nesten 150 øre i pluss per kWh for å lade bilen din på natten.

Med andre ord, du får betalt for å lade bilen din på natten nå.

1 Like

Det er jo ikke noe problem at prisene svinger mye, -dersom man har støtte time for time.

Det vil fortsatt være gunstigere å lade el-bil på natta, -som er bra for alle at folk gjør.

Forøvrig likte jeg dette forslaget fra SV, dersom man får ordnet det praktiske slik at det fungerer etter intensjonen. Slik at ikke kraftselskapene bare selger til disse nye sonene :
.

  • Utred en egen Norgespris hvor strømmen vi bruker i Norge er rimeligere enn den vi selger til utlandet. Dette kan gjøres gjennom å opprette egne prissoner rundt kablene til Danmark, Storbritannia, Nederland og Tyskland. Da får vi muligheten til å regulere eksporten, sier Haltbrekken.
3 Likes

Ser at bussen som sitter fast kjørte uten kjetting. Hvorfor? Når jeg vokste opp i Bærum for ørten år siden, så kjørte alle bussene med kjetting noen dager pga ræva føre. Bussen kom alltid fram.

3 Likes

Jeg tror det går ganske greit for de fleste hvis man bare bruker så mye strøm som man trenger. Etter strømstøtten er ikke prisen så veldig mye høyere enn den har pleid å være i dyre perioder før. Strømstøtten skal være rettferdig. Solidaritet har vi sluttet med her til lands.

For å få den saftige gevinsten på 50 kr (30kWt) for å lade elbil måtte jeg dratt ut og kjørt 20 mil i dag, og det er det ikke i nærheten av å være verdt. Over tid svinger denne effekten også begge veier. I oktober (?) var strømmen nesten gratis i starten av måneden, før den økte kraftig. Så da fikk man mindre strømstøtte enn strømprisen tilsa på slutten av måneden. Jeg måtte lade bilen likevel.

De med varmekabler i gårdsplassen gnir seg nok virkelig i hendene i dag :rofl: .

Muligens du misforstår meg her.

For meg og deg er det ikke noe problem om regningen svinger litt fra måned til måned.

Problemet er for dem som allerede har det trangt.

Fra ditt synspunkt hvor du har grei økonomi, elbil osv. så ser du ikke noe problem.
For dem som ikke har råd til å kjøpe seg elbil, installere lader osv, vil jo strømstøtten slik den er designet nå, slå betraktelig dårligere ut, på toppen av alle andre utgifter som stiger.

Mens dem fort må betale 1000kr for å fylle en tank med drivstoff , kan du lade trygt og godt så mye du måtte ønske, og i de mest gunstige tidene få betalt for ladingen/forbruket på natten.

Nå skal det sies at alle vil få betalt for forbruket på natten i de mest gunstige periodene. Men dem som kan ha høyt forbruk i disse periodene, vil komme mye gunstigere ut en dem som ikke har mulighet å ha høyt forbruk på natten.

Siden dem som har mulighet å utnytte dette, klarer å få tilnærmet 90% av alt over 70 øre dekket.

Dem som ikke har denne mulighet, vil ha store deler av forbruket når prisen ligger over snittet. Og man klarer kanskje å få dekket 60-70% av alt over 70 øre.

Ta et grovt eksempel: (Nå tar jeg ikke med moms osv, da det er prinsippet jeg er ute etter)

August var snittprisen opp i 543 øre i Sørvest.

Ta et forbruk på ca 2000 kWh.

La oss si man klarer å havne på snittpris, og man får dekket 90% over 70 øre:

2000 kWh * 5,43 kr = 10 680 kr

Opp til 70 øre dekkes av deg 100%
2000* 0,70 = 1400 kr

Da har man kun 10% av resten man må betale selv:
(10680-1400)*0,1= 928 kr

Totalt = 2328 kr

Ta samme forbuk, men en som får en snittpris som tilsier at man effektivt kun får dekket 70% av alt over 70 øre:

(10680-1400)*0,3 = 2784 kr

Totalt = 4184 kr

Det er nesten dobbelt så stor strømregning. For enkelte er det nok til å tippe hele budsjettet deres.

Det jeg egentlig prøver å si er at det er dyrt å være fattig…

7 Likes

Det er det alltid. Jeg tror problemet er at solidariteten endelig er slanket bort fra alle budsjetter (over tiår, av både blå og rød), og prisene stiger mer enn sosiale stønader.

Jeg forstår hva du mener, men jeg tror strømstøtten er rettferdig og effektiv. Så burde det vært noen rene solidaritetsløsninger på siden.

Jeg tror populistene i opposisjonen benytter en gyllen anledning der alle har dårligere råd (og er sure på Jonas, men stort sett klarer seg fint) til å score poeng ved å skyve de fattigste foran seg (som ikke på noen måte kommer økonomisk i mål med litt mer strømstøtte).

2 Likes

Veldig kult å lese. Likt ham tidligere fra sjakksendingene, men veldig fint å bli litt bedre kjent med ham. Respekt!

8 Likes

«Jeg har tjent 206.000 kroner på salg og kjøp av aksjer, cirka 125.000 kroner på utbytte, og så har jeg 293.000 kroner i urealisert tap, forteller Sundfør»:thinking::thinking::thinking:

7 Likes

Ukens råd til deg som ikke har mye lån og ikke liker å betale skatt:

“Verdsettelsesrabatten for aksjer er redusert de seneste årene, men er for 2022 på 25 prosent. Det betyr at børsnoterte aksjer i skattemeldingen bare har en skattemessig formuesverdi på 75 prosent. Derfor er det mulig å spare formuesskatt ved å kjøpe aksjer før nyttår.”

Kjøp noe fint til deg selv på Euronext. 5k skal holde på sparekontoen til neste lønn. :christmas_tree:

2 Likes

Morsom artikkel. Sånn her kan man tolke det. Hendelsesforløpet:

  1. Først kjøpt noe med 60 % dividend yield. NBCM - Neuberger Berman Commodity Strategy ETF Stock Price and Quote utbytte 125k Check.
  2. Hun har tjent på shorting (salg OG kjøp), det skriver journalisten. Salg og Kjøp profit: 206 k Check.
  3. Glemt å kjøpe tilbake alle shortede aksjer, så en aksje gikk i 100 bagger-mode, derav det urealiserte tapet på 293 k? -293 k Check.
3 Likes

Men hva var strategien?

2 Likes

«En oljeprodusent sin aksjekurs følger gjerne olje- og gassprisene opp og ned. Det gjelder å følge litt med, og kjøpe når syklusen er ned og selge når du mener du har nådd god avkastning, eller prøve å selge på toppen av syklusen.»

Kjøpe billig selge dyrt muligens ???

3 Likes

Tjent 38k, hvis ikke det går verre med taperen hun fortsatt sitter på da. Astronomiske summer. Ca det porteføljen min svinger med daglig…

2 Likes

Andrew Tate arrestert for bruk av Loverboy metoden :joy::rofl:

1 Like