Muligens du misforstår meg her.
For meg og deg er det ikke noe problem om regningen svinger litt fra måned til måned.
Problemet er for dem som allerede har det trangt.
Fra ditt synspunkt hvor du har grei økonomi, elbil osv. så ser du ikke noe problem.
For dem som ikke har råd til å kjøpe seg elbil, installere lader osv, vil jo strømstøtten slik den er designet nå, slå betraktelig dårligere ut, på toppen av alle andre utgifter som stiger.
Mens dem fort må betale 1000kr for å fylle en tank med drivstoff , kan du lade trygt og godt så mye du måtte ønske, og i de mest gunstige tidene få betalt for ladingen/forbruket på natten.
Nå skal det sies at alle vil få betalt for forbruket på natten i de mest gunstige periodene. Men dem som kan ha høyt forbruk i disse periodene, vil komme mye gunstigere ut en dem som ikke har mulighet å ha høyt forbruk på natten.
Siden dem som har mulighet å utnytte dette, klarer å få tilnærmet 90% av alt over 70 øre dekket.
Dem som ikke har denne mulighet, vil ha store deler av forbruket når prisen ligger over snittet. Og man klarer kanskje å få dekket 60-70% av alt over 70 øre.
Ta et grovt eksempel: (Nå tar jeg ikke med moms osv, da det er prinsippet jeg er ute etter)
August var snittprisen opp i 543 øre i Sørvest.
Ta et forbruk på ca 2000 kWh.
La oss si man klarer å havne på snittpris, og man får dekket 90% over 70 øre:
2000 kWh * 5,43 kr = 10 680 kr
Opp til 70 øre dekkes av deg 100%
2000* 0,70 = 1400 kr
Da har man kun 10% av resten man må betale selv:
(10680-1400)*0,1= 928 kr
Totalt = 2328 kr
Ta samme forbuk, men en som får en snittpris som tilsier at man effektivt kun får dekket 70% av alt over 70 øre:
(10680-1400)*0,3 = 2784 kr
Totalt = 4184 kr
Det er nesten dobbelt så stor strømregning. For enkelte er det nok til å tippe hele budsjettet deres.
Det jeg egentlig prøver å si er at det er dyrt å være fattig…