Dette er fordi jeg har hovedfokus på de kriminelle som selger dette. Skulle kanskje lagt til “Gitt at man blir kriminell og støtter kriminelle nettverk, synes jeg at det er sykt at man velger å dope seg med ulovlige rusmidler.” Lovlige rusmidler, spesielt de med sosial funksjon som små mengder alkohol og kaffe, kan jeg forstå at hvermannsen bruker for å oppleve det de ser som positive opplevelser eller følelser. Og det gjelder nok for en del av dop også, men da har man i tillegg det kriminelle aspektet som jeg i hvert fall mener er en dealbreaker for involvering med ulovlig dop.
Faren min har et litt artig ordtak: “Hvorfor skal man gjøre seg til tyv for små beløp? Må minst ha 20 millioner!” Det ligger noe i det, for mange, i at å være tyv, lovbryter osv. bringer med seg noe usynlig der og da på sikt i form av skam, anger og andre kjipe følelser. Spesielt når man forstår etter hvert koblingen mellom at unge invandrerkids på østkanten blir rekruttert til Oslo S for å gå rundt og selge hasj, som igjen fører penger til de som driver med den rekrutteringen og alt de driver med. Så blir det kamper mellom dem internt som fører til skytinger, slosskamper osv. i byen som skader i utgangspunktet disse kidsa og også gjør byen utrygg for oss andre.