Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Dette er fordi jeg har hovedfokus på de kriminelle som selger dette. Skulle kanskje lagt til “Gitt at man blir kriminell og støtter kriminelle nettverk, synes jeg at det er sykt at man velger å dope seg med ulovlige rusmidler.” Lovlige rusmidler, spesielt de med sosial funksjon som små mengder alkohol og kaffe, kan jeg forstå at hvermannsen bruker for å oppleve det de ser som positive opplevelser eller følelser. Og det gjelder nok for en del av dop også, men da har man i tillegg det kriminelle aspektet som jeg i hvert fall mener er en dealbreaker for involvering med ulovlig dop.

Faren min har et litt artig ordtak: “Hvorfor skal man gjøre seg til tyv for små beløp? Må minst ha 20 millioner!” :stuck_out_tongue: Det ligger noe i det, for mange, i at å være tyv, lovbryter osv. bringer med seg noe usynlig der og da på sikt i form av skam, anger og andre kjipe følelser. Spesielt når man forstår etter hvert koblingen mellom at unge invandrerkids på østkanten blir rekruttert til Oslo S for å gå rundt og selge hasj, som igjen fører penger til de som driver med den rekrutteringen og alt de driver med. Så blir det kamper mellom dem internt som fører til skytinger, slosskamper osv. i byen som skader i utgangspunktet disse kidsa og også gjør byen utrygg for oss andre.

1 Like

Metodikken er bedre beskrevet i artiklene enn det jeg kan oppsummere, men skaden er normalisert per bruker slik at grunnen til at alkohol scorer høyt ikke er fordi “alle” bruker alkohol, men fordi ett individ som misbruker alkohol forvolder stor skade (på seg selv og ikke minst andre). Samme logikk som den første studien fra Dormancy.

1 Like

Godt innlegg @Dormancy! Jeg er ikke ute etter å vinne denne diskusjonen, men å være med, så glad du skrev en så lang og gjennomtenkt post.

Det er jo litt sprøtt, men utfra forskningen som er blitt gjort, så er det jo ikke Cannabis som burde legaliseres og reguleres, men noe som er godt til høyre på listene som har blitt presentert her. Litt morsomt at Magic Mushrooms er det som kommer best ut på begge listene som er presentert her. :smiley:

Min erfaring med Magic Mushrooms er at jeg traff på to riiiimelig slitne karer nord i nordmarka, på en gammel setervoll som gikk og kikka i gresset der etter … vel, jeg antar det var sopp. Når jeg sier slitne, så tenker jeg egentlig at disse hadde brukt type heroin e.l. tidligere, evt fortsatt brukte det.

Så, kort sagt, for meg, så høres det ut som legalisering og like hard regulering som tobakk hadde vært ganske effektivt. At tilgangen på stoffene er ulovlig nå har ikke ført til at bruken har blitt borte, så da må man nesten se om man kan se på saken fra en annen vinkel.

4 Likes

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner? Misbruk av alle typer rusmidler kan vel potensielt ramme din familie og øvrige omgivelser?

3 Likes

Såklart. Poenget mitt er at alkohol er mye mer skadelig.

Heia Norge :partying_face:
Føyer seg inn i rekken av å bygge ned psykiatrien med over 50% de siste få årene.

Status for resten av landet er at 13 av landets 17 psykiatriske sykehus enten er solgt, vedtatt solgt eller truet av nedleggelse.

2 Likes

Helt enig i alt du skriver her. Et kjempebra innlegg!

2 Likes

Hvis du har hørt om noen som har vært på Full Moon Party i Thailand så har de testet ut magic mushroom shake, det er riimelig sikkert. Der selges dette på de poppeste plassene. Full Moon party er østens mest populære månedlige event, tilfeldigvis :slight_smile:

2 Likes

En side av saken som ikke er diskutert, men som er viktig for mange er forskjellen på helt naturlige rusmidler som vokser i naturen og kjemiske tabletter fremstilt i et laboratorie. Mange setter et stort skille der, av forskjellige årsaker.

Så om man ser på historien og bakgrunnen for forbudet i sin tid, så var det da ikke noe næringsinteresse i produksjon av cannabis. Ikke trengte du produksjonslokaler eller laboratorier og alle kunne jo bare plante villt rundt seg så vokste det som bare det. En konkurrent var alkoholprodusentene som fryktet for sitt marked, men en annen og enda mektigere fiende var bomullsindustrien i England og USA. Hemp kunne utkonkurrere Bomull i mange markeder. Mens det var vanskelig å tjene penger på noe som alle som hadde en liten jordflekk kunne dyrke…

4 Likes

tragisk utvikling… :sweat:

2 Likes

Heldigvis kan man gjøre noe med nettopp dette, legaliser :wink:

Helt enig. Tragisk.

Kan det være fordi det har vært en holdningsendring og blitt mer aksept for narkotika i samfunnet?

ja,samfunnet har “normalisert”(høy aksept for hasj osv) bruken av narkotika.

1 Like

Rafoss forteller at det har tatt tid å bygge opp tilbudet og gjøre flere oppmerksomme på at motgiften finnes.

Det er jo meget gledelig at flere henter ut denne nesesprayen slik at man kan være forberedt på å hjelpe dersom noen tar overdose. Regner med at enda flere vil hente ut denne “motgiften” etterhvert som flere blir kjent med at tilbudet finnes.

– Unge må få kunnskap om skadene og risikoene. De kjenner ikke til dem uten videre, og det er livsfarlig når noen ikke vet hva de putter i seg. Når unge sliter så ser vi at det ofte er kortere vei til rus, men også unge som ønsker å eksperimentere og prøver seg frem er i faresonene for overdose.

Nederland er eksepsjonelt gode på opplysning rundt rusmidler, i stedet for å gå skremsels-veien slik vi har for vane å gjøre i dette nisselandet. Ett godt eksempel på dette er statsfinansierte Drugslab på Youtube (husk å skru på tekst):

2 Likes

I 2010 skyldtes 30 prosent av overdosedødsfallene her i landet sterke smertestillende medisiner med opioider, og 70 prosent skyldtes heroin.

I 2018 hadde fordelingen endret seg til henholdsvis 60 og 40 prosent. Det viser en studie fra Folhehelseinstiuttet.

:man_shrugging:

1 Like

Hvorfor kaller vi ikke bare alle rusmidler for nettopp “rusmidler”? Gir begrepet “narkotika” egentlig mening?
Både “narkotika” og “alkohol” er jo rusmidler med ulike grader av virkning og helsefare.
Dette uavhengig av man ønsker skal være lovlig og ikke.

5 Likes

Samme dritten i forskjellig innpakning……
Har en datter på 17 som finner trøst i selvmedisinering, hasj er helt ufarlig i hennes øyne.
Jeg vet en ting og det er at jeg hadde aldri satt barn til verden i dag!

2 Likes

Har en treåring, ser ikke helt problemet. Når jeg vokste opp var det mye mer hverdagskriminalitet.

3 Likes

Barn har generelt mye mer organisert aktivitet, mindre fri lek og mindre ansvar for seg selv enn når jeg var liten. Ipad er også et rusmiddel.

Jeg tenker at vi får se da om 20+ år hva dette gjør med nevroner og synapser. Noen effekt må det jo ha.

7 Likes