Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

er det ikke det ene…så er det det andre :man_shrugging:

https://www.dn.no/energi/havforskningsinstituttet/norges-fiskarlag/havvind/fisk-trues-av-elektromagnetisk-straling-fra-havvindanlegg/2-1-1424147

1 Like

Vær ærlig med deg selv:
Feks, hvor mange sigaretter er virkelig gode? Av de 20+ jeg røyka daglig var det ikke mange som var gode, typisk er de etter måltider.
Nå ligger jo alt til rette for å slutte, det er jo ikke lov å røyke rundtforbi, er det så hyggelig å stå ute å røyke? Røyker du i bilen?
Mange dropper å røyke i bilen og hjemme, vil ikke ødelegge bil og hjem, men å ødelegge kroppen er liksom greit.
Tenk litt gjennom det. Og vær dønn ærlig med deg selv.
Jeg skal love deg at det er sjelden sjokolade smaker himmelsk godt, men jeg spiser sjokolade allikevel……

2 Likes

Den første biten er god, den tiende? Nei.

1 Like

da jeg var i millitæret,kunne jeg om kveldene sette meg med en film med vannflaska full med varm sjokolade og 8 dobbeldekkere skiver med nugatti… :grinning_face_with_smiling_eyes: :nauseated_face:ble “litt” for mye etterpå,.men det var verdt det… :yum:

et sjeldent intervju med Investorlegende Philip Fisher

2 Likes
5 Likes

@holmes hvis du vil ha bear-nyheter, så er en shooting war eller kinesisk blokkade av Taiwan omtrent det verste som kan skje for verdensøkonomien. (Se innlegget over)

1 Like

Det jeg ønsker er ikke bear nyheter, men aksjer med attraktive priser som stiger fra en lav til høy pris. Nå har vi veldig få slike muligheter, så da er det bedre å være short eller i cash til markedsutsiktene ser bedre ut.

2 Likes

Trodde du satt i bear-instrumenter :stuck_out_tongue:

Ja, men det betyr ikke at man går rundt og håper på krig.

Hovedproblemet er at vi er i en QE skapt megaboble. Dette løses ved at boblen sprekker og vi forhåpentligvis går tilbake til en økonomi som ikke først og fremst baserer seg på QE og ekstremt lave renter. Skaden er allerede gjort gjennom sentralbankenes politikk, men konsekvensene vil først merkes når denne reverseres ironisk nok.

Krig er så klart ikke noe jeg ønsker meg, og heller ikke noe som vil hjelpe oss tilbake til en sunn real og finans økonomi som er det man skulle tro alle ønsket seg. Når det er sagt, ja veien dit kommer til å gjøre vondt. Akkurat som det ikke er behagelig med kreftbehandling osv. Men vi kan ikke skylde på kreftbehandlingen i seg selv.

Risiko for krig er også trolig økt på grunn av denne pengepolitikken som er ført dessverre.

Jeg gleder meg så klart til å tjene penger på bear (hvis jeg får rett), men det er først og fremst for å bevare og bygge kapital til neste bull marked, der jo da man blir rik når kapitalen kan mangedobles, det gjør den ikke av xact bear.

5 Likes

Hver sin smak, 500 dager alene i en hule, frivillig.

4 Likes

Tror faktisk hun er en ex norsk biotekinvestorer, NN, Soft og PCIB tror jeg hun hadde.

7 Likes

Farfaren min var styrmann på et tankskip som fraktet flybensin til Sovjetunionen under krigen. Ble torpedert i nordsjøen med full last. De kom seg i livbåtene og han overlevde. Han hadde mareritt om det på nettene. Klarte å komme seg videre. Jobbet bl.a. Som PR-rådgiver for Kongsberg våpenfabrikk og dro et reklamestunt hvor han kjørte en livbåt fra Norge til England hvis jeg ikke husker helt feil. Han var ganske klar for bedre livbåter.

8 Likes

1 Like

Den der tror jeg ikke så mye på. Kina har store problemer med sin fastighetssektor (ca 25% av ekonomin). De har også store lån ute internatjonellt som ser ut at ikke bli betalt tilbake.
Ryzzland har mistet i prinsip hele sin gassexport og oljeinnteknene er ned. VAT för januar 23 er ned 45% jfr januar 22% (kolaps i intern etterspørsel av varor og tjenster). Så Jeg skulle nok si at risikoen før recesjon i ryzzland er 100%. Den er allerede et faktum. Men Bloomberg pleier ju at vare veldigt positive til ryzzland.

5 Likes

:man_shrugging: :man_facepalming: :clown_face: :rage:

(hva f*en skjer der borte egentlig!??)

2 Likes

Folk klager på ryzzene som tar barn från Ukraina. Dette er ikke i samma skala, men det er samme rottne ideer bakom. Avskum, hele bunten.

4 Likes

På tide med tvungen lønnsnemd pga liv og helse:

1 Like

Er det noen som vet hva som skjer om et firma man eier aksjer i blir tvunget til å dele seg opp pga for eks konkurransehensyn? La oss si man eier 100 aksjer i et firma som blir delt opp i 5 deler. Er det noen regler i den forbindelse?
Altså at man for eks får 20 aksjer i hver av delene, eller om man får tilbud om å kjøpe en andel?
Eller kan man risikere at man sitter med 100 aksjer i en av delene, og den delen du egentlig var interessert i blir fisjonert ut i et nytt selskap uten deg…
Litt rotete spørsmål kanskje… :sweat_smile:

Grøsser når jeg leser at noen drikker slike mengder brus eller lettbrus daglig.

Er jo et hav av data på at begge deler er ikke bra. Bare som et eks:

6 Likes