Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Er jo ikke rart når avhengigheten fremstilles som en gladsak

3 Likes

Haha, bildet fra artikkelen til @zappa66

bilde

2 Likes

Det er vel også tegn på at kunstig søtning det påvirker microbiomen negativt.

4 Likes

Enn sen? Folk driver ju med alt mulig rart. Tobak (røyking og snus), extensiv konsumsjon av alkohol, narkotika etc. Selv drikker jeg nok før mye lættøl.

Å lese at folk ikke drikker vann på flere dager, men kun lettbrus synes jeg ikke høres sundt ut. Likedanes om man røyker 2pk rullings eller en flaske whiskey om dagen. Ikke bra for helsa.

2 Likes

Ikke troverdige rapporter det der. Web basert. Det er ikke farlig med sukkerfri brus. Det har sjefen for de norske forskerne sagt igjen og igjen på TV. Så jeg linker ikke. Tror du må drikke 300 flasker om dagen før det blir farlig. Da har du dødd av blodfortynning lenge før.

1 Like

Begynner å komme uavhengig forskning nå rundt at kunstig søtningstoff ikke er så heldig.

Gi det 1-2-3år så bør det være mye god forskning på hvor kjipt det er .

3 Likes

Feil. Det er knapt noe det er forsket mer på. Og det er ikke farlig.

Aspartam og dets nedbrytningsprodukter har vært gjenstand for omfattende undersøkelser i mer enn 30 år, inkludert dyreforsøk, klinisk forskning, inntaks- og epidemiologiske studier og overvåking etter markedsføring. Det har vist seg å være trygt og godkjent for konsum i mange år og i mange land etter grundige sikkerhetsvurderinger, ifølge det europeiske mattilsynet.

Aspartam er det mest brukte kunstige søtningsmidlet og står for 75 prosent av salget av søtningsmidler.

Et dominerende antall vitenskapelige studier viser ingen sammenheng mellom aspartam og kreft, hårtap, depresjon, demens, atferdsforstyrrelser eller noen av de andre tilstandene som det hevdes på ulike websteder at aspartam fører til.

Store nasjonale og internasjonale, offentlige ernæringsinstitutter og -organisasjoner har som oppgave å overvåke sammenhengen mellom matvarer og helse, samt å sette i gang forskning dersom det finnes tvil om sikkerheten ved et næringsmiddel. Den europeiske matvareorganisasjonen (European Scientific Committee on Food) avga i 1988 en rapport som konkluderte med at det ikke fantes skadelige effekter av aspartam. Den samme organisasjonen la i 2002 og 2006 frem nye rapporter, basert på over 500 underrapporter. Konklusjonen var at basert på biokjemisk, klinisk og atferdsmessig forskning var et daglig inntak på 40 mg/kg av aspartam helt trygt (med unntak av de ytterst få med tilstanden fenylketonuri).

1 Like

Jeg er litt nysgjerrig på et tilsvar her @Roc. Hvorfor skal studien som @Morti sees bort i fra? Og studien du referer til brukes?

1 Like

Litt som tobakk på 60 tallet. Det var også sundt lenge.

5 Likes

For noe tull. Dagens forskning er ikke på det nivået som tobakksindustrien holdt på med på 60 tallet. Den uavhengige forskningen som du venter på er allerede utført mange ganger. Norske helsemyndigheter baserer seg ikke på bestillingsverk fra brusindustrien.

2 Likes

Et lite hint, du får ikke et representativt utvalg når du markedsfører en studie og slipper inn de som er villige til å fylle ut skjema online. Regner med jeg ikke trenger å forklare hvorfor.

Og den vanlige årsaken er at gruppen man undersøker er feitere og mer usunne enn de som drikker sukkerbrus. Ellers hadde de ikke begynt med sukkerfri. Og dette justeres ikke for. Det er normalt dette som sjefsforskere i norske myndigheter fremholder som svakheter i de som sier at det kan være farlig.

1 Like

i en era med stigende renter…

1 Like

Nothing to see here citizen, move along

alt er relevant,lurer bare på hvordan disse analytikerene ser for seg på hvordan tapsrekken vil utfolde seg i banksektoren når rentene strekker seg videre opp…

sirkler rundt bankene,-men ser etter et potensiellt punkt der det kan forekomme et kjøpssignal,-men etter vi nå er “forbi” 2020-nedturen,så er mentaliteten “vent til de neste 10 år” før vi ser en lignende hendelse…

Time Will Show

Det er mange som spår store tap i låneportrføljene spesielt innen næringseiendom i statene. Andelen «nonperforming loans” altså lån der lånetaker har sluttet å betale renter er sterkt stigende.

1 Like

Stoffer i E400 serien - konsistensmidler er verst der.

1 Like

Baker selv og tenker at jeg slipper mye greier ved å gjøre det. Kan også ha mer frø i brødet, så protein, fiber og fettinnhold blir dratt opp relativt til karbohydrater. Kan spise litt mindre og bli like mett.

Lager ellers mye mat fra bunnen, men går litt i fiskekaker og fiskepinner som jeg ikke gidder å lage selv.

Lurer på hvordan det er med lettsyltetøy. Mindre sukker, mer kjemikalier. Hva er verst. Det beste er vel hjemmelaget frysetøy.

Nora har noe frysetøy som smaker godt, men bruker karragenan som har fått et litt frynsete rykte.

2 Likes

Fokus på belg, protein, fiber og fett, men spiser fiskekaker og fiskepinner ……ja ja!

1 Like

Hadde det vært bedre hvis jeg ikke gjorde de bra tingene? Er ikke som om det står fiskepinner på bordet så ofte. Blir vel en gang i uka med det eller fiskekaker.

Edit har tre kidsa under ti, så det er forklaringen på litt lette middager til tider. Litt tidsklemme, om ikke akutt :sweat_smile:

2 Likes