Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Skal ikke åpne en pandoras boks her. Jeg er ingen ekspert på tilsetningsstoffer eller aspartam spesielt. Kommentaren var mer myntet på at det neppe kan være sundt å erstatte vann med Pepsi Max eller liknende light mineravann.

Etter en kort søk så stemmer det du sier om at akseptabel daglig inntak for aspartam er 40mg/kg kroppsvekt/dag. Dvs for en person på 60 kgtilsvarer dette 2400mg som igjen betyr 4-5 liter lettbrus, noe jeg tror det færreste drikker, men det finnes sikkert unntak.

Som du sier, Vitenskapskomiten for mat og miljø gjorde en gjennomgang av aspartam forskning i 2007 og 2014 hvor de begge gangene konkluderte med at så lenge man holder seg til <40mg/kg grensen så burde dette holde. Denne gjennomgangen var gjort av materiale på barn under 2 år og deretter voksne/unge voksne over 16 år. Data for alderklassen i mellom ble ikke gjennomgått. Vitenskapskomiteen selv sier at de skal nå gjøre en ny gjennomgang - og det er tilkommet mer data i feltet. De forrige gjennomgangene ble også forskning som var sponset av interesseorganisasjoner industrien som tjener på tilsetningsstoffer også gjennomgått.

Medisin er dynamisk, man får flere studier, bedre metoder og mer kunnskap. Slikt sett kan råd og anbefalninger endres ettersom mer kunnskap tilkommer. Det sies at lærebøkene fra medisinstudiet er utdatert når man er ferdigutdannet. Så klart gjelder dette ikke anatomi og liknende fag, men mer molekylær sykdomsforståelse og best practice.

Jeg tror det å vise måtehold er en god ting, generelt sett. Hvis man bare spiser pølse til middag hver dag i 40 år eller tror jeg det kan ha noen uheldige virkninger selvom pølsespising ikke er begrenset.

For min egen del, drikker lettbrus med god samvittighet - også vanlig sukkerbrus. YOLO

4 Likes

Selvfølgelig, det beste er om aspartam er helt ufarlig :slight_smile: og so far so good (med måtehold). Btw, grensen 40mg/kg kroppsvekt pr dag er satt ved å dele den laveste dose man fant skadelige effekter av aspartam i dyrestudier med 100. Dette er en vanlig fremgangsmåte i medisin, legge inn en sikkerhetsmargin basert på dyredata.

Personlig ville jeg ikke gitt små barn mye aspartam pga de har liten kropp og vekt og kan drikke like endel.

1 Like

Man kan også dø av å drikke vann. Bare drikk 100 liter så fort du kan så fikser du nok det :grinning::+1:

For en fæl ting å si :see_no_evil:, men eg observerer at mange som drikker for mye Pepsi max ser ut som puddinger i menneskedrakt. Om det er aspartam eller om det er farlig å se sånn ut vet eg ikkje men, når nok folk gjør samme ting, og alle di som gjør det ser like uheldige ut så er det vel noe som ikkje stemmer.

Kanskje Pepsi max drikking er et slags symptom eller en bivirkning for noe annet…

Ikkje vet eg, kanskje eg bare tror det er skadelig fordi eg ser etter det :man_shrugging:

5 Likes

Om ikke annet så vil overdrevet brusinntak eksponere tennene mot mye syre, det er skadelig uavhengig av hva fasit er for aspartam.

7 Likes

Det er kostbart å være våken på denne tiden av døgnet, nå har jeg visst bestilt meg en svindyr crème brûlée-brenner;

:sweat_smile: :grin:

7 Likes

Det var ikke ment som en oppfordring :innocent:

Jeg drakk 2 liter cola hver dag. Byttet ut med Max. Nå er jeg 16 cm mindre rundt magen og kvittet meg med det meste av overflødig fett :grinning:

3 Likes

Her snakker vi årets kjipeste CEO.

“…streiker pga småpenger”

3 Likes







3 Likes

ikke allt går på skinner…

4 Likes

Noen som har lagret bildekk hos Wanda? ser de bare skal ha 25kr per dekk, da må man jo skifte og vaske de selv riktignok. Men når dekkhotell koster 2k for en sesong så frister det jo.

1 Like

Betaler du dem for at de blir frastjålet dekkene dine? :sweat_smile:

1 Like

Hvordan ellers skal jeg bli kvitt de :laughing:

De har vel IF forsikring der, men ser jo de nedskrives 15% hvert år fra de er kjøpt. Så da blir det jo snaut med penger igjen etterhvert

Det er 25kr pr dekk pr måned, så 1200 kr i året. Det var jo ikke latterlig billig, så kanskje legit allikevel? :smiley:

1 Like

Ah, det var per mnd ja. Trodde først det var pr sesong. Jeg så bare på forsiden og der stod det om man kunne lagre ting sesongmessig, feks bildekk var 25/dekk.

Er visst 160kr i henting og 160 i retur også. Så da blir det vel 1840 for et år da. Da fristet det ikke like mye nei.

2 Likes

Betaler 1100 for skifte, vaske og lagring av dekk.

2k for kun lagring høres dyrt ut.

2 Likes

Dyrt å bo i nærheten av Oslo tydeligvis.

3 Likes

Betaler kr 0 for å få 45 min trim to ganger i året.

6 Likes

med kvm-pris på 80K og forventet bo-tid 20 år, så betaler du faktisk 4K i året

1 Like