Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Har en bekjent som har hatt akkurat samme opplevelse som deg. Han sa at uten medisiner, så var det umulig å få gjort noe. Skulle han rydde tok han kanskje med en kopp fra stuen til kjøkkenet, lagde seg mat, fant ut at det manglet ost, dro for å handle mat, kom tilbake med en rake… Eller noe i den duren.

6 Likes

Hahaha spot on😅 du kan tro hun jeg bor med er frustrert til tider. Norges mester i påbegynte prosjekter

6 Likes

Er ca samme generasjon som deg. Oppfølging av barn var ikke akkurat det samme som i dag. Håper du har funnet medisiner som funker for deg.

3 Likes

En klassiker:

9 Likes

Du har har konkurranse herfra også! Kjenner meg veldig igjen i videoen fra @aTinyHorse lenket :sweat_smile:

Jeg mistenker en udiagnostisert ADD-variant hos meg selv også, og fikk etterhvert henvisning til DPS fra fastlegen.

DPS mente imidlertid at selv om symptomene var forenlige med en hyperkinetisk lidelse så var ikke plagene mine alvorlige nok. Dette fordi jeg har klart (med store utfordringer) å gjennomføre høyere utdanning og holdt på både kone og jobb gjennom flere år. Et av kriteriene for å ha rett på utredning er nemlig at det må være ødeleggende på minst én arena (skole, jobb, forhold, etc).

Uansett, siden ADHD har en ganske markant arvelig komponent var nok sønnen vår sjanseløs. Datteren er bare 1 men hun har vel ikke beste odds i så måte hun heller.

6 Likes

Det er jo latterlig å ikke få utredning som voksen? Som jeg nevnte, så hadde han bekjente svært god nytte av medisiner. Han sa det var som natt og dag. Jeg hadde gått til en annen lege som har litt mer forståelse.

2 Likes

Avslaget kom fra DPS, ikke fastlegen. Eneste alternativet er da å gå til en privat psykolog for å be om utredning, men har foreløpig ikke tatt det steget.

3 Likes

Du kan vel alltid be om en “second opinion”?

Hadde vært til utredning for noe greier med minstejenta og var ikke fornøyd med den. Fikk da en second opinion fra en annen spesialist, som da fant ut at den første spesialisten ikke egentlig hadde avsluttet saken, men bare fucket til papirarbeidet.

Hvis videoen over beskriver hvordan du har det med store problemer med å gjøre ferdig selv enkle oppgaver, så virker det jo sannsynlig at du vil få en mye bedre hverdag med medisiner.

1 Like

Når det er avslag fra DPS tror jeg bare jeg kan formelt klage på vedtaket. Hjelper nok lite med ny henvisning.

1 Like

Jeg er rimelig sikker på at du kan be om en vurdering av en annen spesialist?

Evt så kan du gjøre som blir foreslått her, får fastlegen din til å henvise deg til en privatpraktiserende og få utredningen der. (Dette gjelder for andre problemer enn du har, men antar det vil fungere like greit. Det her minner om det vi gjorde)

DPS som er spesialisthelsetjenesten har en prioriteringsveileder de går etter, og når det blir vurdert at det man sliter med av depressivitet er av mild-moderat grad så får man som regel ikke rett til behandling i spesialisthelsetjenesten. Du kan be fastlegen din klage på avslaget, men det er ikke sikkert at det hjelper noe.

Men selv om du ikke fikk tilbud av DPS så er det andre som kan hjelpe deg. Fastlegen din kan henvise deg til en privatpraktiserende psykolog/psykiater med helfoavtale (da betaler du sammen egenadel som hos fastlege/DPS og du får frikort når du har nådd egenandelstaket).

https://www.ung.no/oss/SUdB7rDUy7lVUn1jzvHvBQ

2 Likes

Det er vel omtrent som jeg trodde.

Dette var nytt for meg. Må sjekke det med fastlegen min, er absolutt verdt å følge opp. Takk for tips!

Koster 1250-1450kr timen. Utredningen går ganske fort. Hadde gjort det.

1 Like

Med henvisning fra fastlegen din til en med avtale, så betaler du bare egenandel :slight_smile:

2 Likes

Kona har akkurat vært gjennom utredning som voksen, og det gikk alt annet enn fort. Har vel hatt minst 20 møter hos DPS over et halvt års tid, alt fra 1-2 timer hver, i tillegg til en del telefontimer. Mener jeg så noen i en ADHD-gruppe på Facebook som hadde gjort hele utredningen privat sa det kostet dem rundt 50k. Kan sikkert være verdt det om man har nytte av medisinering, men da tror jeg nok jeg tester ut privatpraktiserende med refusjonsordning først :sweat_smile:

4 Likes

Kan trolig være av verdi å snakke med fastlegen og be om en ny henvisning. Litt usikker på hvordan dette fungerer, men kjipt hvis det ikke er mulig å få en ny vurdering.

Psykolog kan som regel ikke forskrive medisiner, men kan sette diagnoser innenfor de som tilfaller psykiske lidelser. Vil derimot tro at en god privat pyskolog har et etablert forhold til en psykiater slik at man kan få hjelp via via. Med forbehold om at ting ikke har endret seg.

Kanskje sjekke om du har helseforsikting som dekker privat psykiater slik som dette? ADHD utredning | Rask diagnose | ADHD hos voksne og barn - Volvat

Mitt inntrykk er at man har vært litt liberal med medisinering og stille diagnoser som ADHD på barn i USA, men at dette ikke gjelder Norge. Hvis noe så vil det kanskje ikke overraske hvis Norge ikke har vært for restriktive.

3 Likes

Fastlege kan skrive ut medisin dersom diagnose foreligger, såvidt jeg har skjønt.

Har sjekket med privat helseforsikring men den dekker kun psykolog dersom behovet kommer fra en somatisk lidelse, f.eks psykologhjelp etter en alvorlig kreftdiagnose.

Det er min oppfatning også. Etter å ha sett hvor grundige prosesser både sønnen og kona har vært gjennom så er det i hvert fall ikke slik at man “kaster om seg” med diagnoser, hverken hos BUP eller DPS.

3 Likes

Jeg gikk privat, men fikk dekket 10timer gjennom forsikring i veritkal. DSP har har jeg hørt mye negativt om. De jeg kjenner som har gått dit har fått litt samme behandling, har du klart deg dit du er nå så går det nok fint videre. Legen min anbefalte også å gå privat, da en diagnose i voksen alder er ikke noe de prioriter jo mindre ADHDen gir alvorlige konsekvenser som selvmordstanker, ikke klare å holde på jobb, gjentagende samslivsbrudd, osv. Tror tanken rundt det er at om du klarer deg i hverdagen så er det en privat greie om du ønsker en utredning. Du kan få henvisning til psykiater av fastlegen å de KAN gjøre hele prosessen for deg. Det er ikke lett å finne en psykiater som har tid, men du må bare søke deg igjennom listen for avtalespesialister å ringe til du finner en som kan ta deg i mot. Det er den rimligste løsningen utenfor DSP. Dr Johan Bratholm på Smestad kan gjøre hele prosessen for deg. Bruke han som psykiater etter jeg hadde fått diagnosen hos psykologen. Koster kun egenandel når du er hos en avtalespesialist. Legger link til de du kan kontakte om du bor i Oslo. Ikke gi opp det kan ta litt tid.

Håper du finner en løsning. Jeg har vært der selv å vet hvor kjipt det føles til tider. Er ikke på sikker om hvordan det stiller seg hos de offentlige psykiaterne om de forteller at du har fått avslag hos DSP når du prøver å finne en som kan ta deg imot. Kanskje lurt å fortelle det når du har kommet inn til vurdering. Alle har rett til en second opinion som en annen skrev her. Det nok flere som som ønsker at du gjør utredningen hos en psykolog først, men jeg vet de kan ta alt om du bare kommer inn døra💪

https://avtalespesialister.helse-sorost.no/Spesialister1.asp?cmd=Detail&type=350&id=3

6 Likes

Det var litt det jeg var inne på i første innlegg. Jeg er for at vurderingen skal være grundig utført, men jeg synes også det er litt skremmende at det skal være så høy terskel. Studier gjort på de som har ADHD viser en høyere rate av selvmord. Årsaken er ikke helt kjent kjent, men mange kobler det til mangle på dopamin og endorfiner som igjen kan gi depresjon. Disse studiene er gjort på de som har diagnose, tenk alle mørketallene for de som går udiagnostisert.

ADHD is associated with increased suicide risk

A 2017 research reviewTrusted Source collected data from 26 research studies concerning suicide and ADHD. The reviewers found that there was evidence supporting an association between ADHD and suicide. This effect was seen in all age groups studied.

A 2020 research reviewTrusted Source studied the long-term risk of suicide in children and teens with ADHD. Almost all of the included studies found an association between ADHD and suicidal behavior or suicide attempts.

4 Likes

«Redskapskontroll er gjennomført i Førresfjorden. Nå advares folk om ulovlig behandling av krabbe. Dykker Åge Wee sier at dette dessverre ikke er et nytt fenomen.

TYSVÆR: Det var i forrige uke Fiskeridirektoratet gjennomførte en redskapskontroll – en kontroll av fiskeredskaper – i Førresfjorden.

I forkant av dette hadde de fått inn tips om at det var observert en rekke krabber uten klør i området, og valgte å undersøke dette.

Undersøkelsene viste at tipset stemte, for direktoratet observerte «unormalt mange» krabber uten klør i fjorden.

– Nå ønsker vi å gjøre folk oppmerksomme på at det er forbudt å knekke klørne av krabber for så å sette krabbene ut igjen i sjøen. Det er i strid med dyrevelferdsloven, sier fungerende kommunikasjonsdirektør Nadia Jdaini i Fiskeridirektoratet.

Åge Wee i Njord dykkerklubb har mange år bak seg som dykker. Han sier til Haugesunds Avis at det hender de kommer over krabber uten klør.

– Enkelte steder ser vi at det er særlig utbredt. At noen som fisker krabbe der gjør dette hele tida. Da ser vi ikke én krabbe uten klør, men mange, sier han oppgitt.

Det kan være flere årsaker til at dette skjer, mener han. En av dem er at folk får krabbe i garnet når de egentlig er ute etter fisk. Så orker de gjerne ikke arbeidet med å løsne krabbene på en skånsom måte, og river dem løs.

REAGERER: Nestleder i Njord dykkerklubb, Åge Wee. Foto: Ida Waage Hansen (arkiv)

En annen årsak kan være krabbefiskere som kun er ute etter klørne, og ikke ønsker å beholde resten av krabben. Dermed river de av klørne og kaster resten av krabben tilbake i sjøen, mener Wee.

Det er jo noe galt med deg når gjør sånt, sier han.

Hva skjer med krabben om den blir kastet i sjøen uten klør?
Den pines og sulter i hjel.

Wee mener det kun er to måter å behandle krabben på dersom du er ute etter krabbeklør: Å slå den i hjel og ta med hele krabben hjem for koking, eller å slå den i hjel for så å fjerne klørne.

Det kan ikke være så vanskelig å ha med seg en planke eller et annet redskap til å slå den med. Jeg forstår det ikke, sukker han.»

2 Likes

Craaazy shit! 6000$ for å forsikre huset? Alt er ikke billigere i USA. Landssnittet er også rimelig høyt, 1700$. Det er ca det jeg betaler for et relativt stort hus med toppforsikring og utleieforsikring.

1 Like