Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

De er middag, pålegg etc :grin::+1:

Visdomsord

2 Likes

noen som har peiling på å skaffe billige flybilletter & hotell i disse tider…?

Ving restplasser f.eks.

2 Likes

kikket litt på restplasser på Finn.no og en søkemotor " m a t r i x .itasoftware.com(fant denne på et forum,men den har ikke med alle de billigflyselskapene)

Edit:

Norse begynner thairuter fra November :partying_face: billig billig!

Må si at denne kanalen har mye bra innhold. Etter hva jeg husker, en amerikaner som flyttet til Europa og så hvor idiotisk endel amerikansk bilkultur er.

3 Likes

Jeg vet han kommer til europa etterhvert i videoen også, men for de som ikke gidder hele:

Vi er på ingen måte immun her heller, og det er like idiotisk her som i USA. De aller fleste med SUV er familiemødre som aldri kjører offroad og sjeldent har noe større enn et barnesete med seg. Og de mest solgte bilmodellene er nesten bare SUVer og Teslaer. Dette er de mest solgte bilene i 2021 - Tu.no

4 Likes

Tesla har en lav front, så neppe noe stort problem for fotgjengere. De har også normal crumple zone. De veier riktignok mye, men ikke så mye mer enn en normal stasjonsvogn.

2 Likes

Jeg er enig i at SUVene er et større problem enn Tesla, men Tesla er heller ikke uproblematisk. De er ikke like dødelige for fotgjengere, heldigvis, men vekt har ekstremt mye å si for veislitasje og indirekte dermed vedlikeholdsbudsjetter og svevestøv. En 30% tyngre bil sliter like mye som tre vanlige biler. Fourth power law - Wikipedia

5 Likes

Synes det var en god tråd. Det er nok altfor lett å ikke vite hva man skal gjøre og bare se bort.

What I am getting at here is that predictions by the 4th power law using total axle loads alone is barely useful for comparing trucks as a rule of thumb. Just about any factor (contact area, axle spacing, pavement structural discontinuities, failure mode, temperature, etc.) that complicates the comparison of trucks with each other makes comparison of trucks with cars an exercise that should embarrass even politicians and reporters.

Tror du nesten må finne en studie som er gjort på personbiler :stuck_out_tongue:

Damage functions were generally found
to be less than the fourth power, lying somewhere in the range of the second
or third power in most cases."

… fortsatt for lastebiler.

Higher tire pressure reduces the size of the tire “footprint” on the pavement,
so that the weight of the wheel is distributed over a smaller area. The
increased pressures hasten the wear of flexible pavements, increasing both the
rate of rutting and the rate of cracking. During highway operations, the rolling
of the tire results in a temperature rise that in turn causes the inflation
pressure to increase. Inflation pressures of hot tires can be 10 to 20 psi
greater than pressures of cold tires for bias-ply and 5 to 15 psi greater for
radials (Sharp 1987). Results from other studies (Southgate and Deen 1987;
Bonaquist et al. 1988a, 1988b) suggest that, for 20,000-pound single axles on
thicker pavements characteristic of major highways, an increase in tire
pressure from 75 to 100 psi increases pavement wear by about 15 percent.
Taken together, these results suggest that, other things being equal, pavement
wear effects of hot tires are 3 to 12 percent greater than pavement wear
effects of cold tires.

Så, større overflate på dekket som er i kontakt med bakken vil redusere slitasjen.

TØI er ikke enige, veislitasje er neglisjerbart for personbiler på 1-2-3 tonn, en må opp rundt 7,5-10 tonn før det er målbar slittasje om jeg husker riktig.
Jeg forutsetter da bruk av piggfrie dekk!

Når det gjelder den mest solgte bilen siste årene så er den også blant de sikreste både for de i bilen og for andre trafikanter.

Tesla Model S er i samme klasse.

2 Likes

Faktiske lastebiler har mye større slitasje ja. Om man antar fourth power law stemmer får du mange teslaer på en lastebil.

Hvor ofte du må reparere en vei som har både personbiler og lastebiler avhenger nesten bare av hvor mange lastebiler det går der. Men ettersom lastebiler stort sett er nyttetransport, mens å ta en Tesla over en lettere modell er et personlig valg synes jeg det er helt greit å problematisere Teslaen med at veislitasje også er en faktor. Den dagen vi har batteridrevne lastebiler eller busser har vi et mye større problem.

@Christian selvsagt kan man ta med flere faktorer, men alt annet likt gir tyngre bil mer slitasje.

1 Like

Mer, men neglisjerbart? Hvorfor bry seg om det da?

2 Likes

Minner meg om sketchen for når boken blir introdusert i stedet for skriftrull.

Ankepunktet er notifications. Det forstår jeg at et et problem. Det går dog an å skru dem av!

Jeg får det bare hvis noen sender en melding direkte til meg. Resten ligger å venter på meg inne i appene. Fikk ikke til å skru av notifications fra Facebook, så avinstallere appen og bruker bare websiden. Tilsvarende for alt annet.

Jeg vil ikke tilbake til når jeg måtte skrive skiltnummeret på en lapp og putte en 50-lapp oppi en boks. Klønete som faen :sweat_smile:

Jeg vil ikke tilbake til å måtte ringe for å fornye en resept i stedet for å bare melde inn behovet på helsenorge.

5 Likes

Btw, svarer her fordi det har lite med politikk å gjøre, mer med min nysgjerrighet. :slight_smile:

Nei, jeg er hverken psykiater eller psykolog, men jeg sliter med å forstå hvordan noen som har null problemer med å konsentrere seg skal ha ADHD. Du som helt klart har mer kunnskap om det kan kanskje hjelpe meg med å forstå?

Kort fra wikipedia:

excessive amounts of inattention, hyperactivity, and impulsivity that are pervasive, impairing in multiple contexts, and otherwise age-inappropriate.

Kjenner ikke igjen noen av de symptomene på henne. Ikke i det hele tatt. Bare så det er sagt, matte er overhodet ikke favoritten hennes. :smiley:

youtuber trakk seg ut av det som skulle være siste dykk før “Titan”-katastrofen.

1 Like

Dette er jo et langt og komplisert tema, og jeg er heller ikke ekspert på temaet til tross for en del personlige erfaringer.

Først og fremst, ADHD er en diagnose som settes basert på symptomer og en eller flere screeninger basert på strukturerte observasjoner fra både fagfolk, foreldre, lærere og andre som kjenner barnet godt. Det finnes ingen blodprøve man kan ta for å påvise ADHD.

Ikke alle med ADHD er heller ikke like. F.eks er det bare rundt 70% (iirc) som responderer på den mest brukte typen medisin, Ritalin. I noen land deler man opp lidelsen i flere varianter, f.eks ADHD og ADD (altså en variant helt uten hyperaktivitet). I Norge mener jeg det kun er én klassifisering i DSM, men det er kjent at lidelsen kan manifestere seg på en del ulike måter.

ADHD har også høy komorbiditet med en del andre lidelser, som kan forsterke og/eller maskere symptomene, deriblant autisme, tourettes, ticks, depresjon mm.

En fellesnevner for de med lidelsen er at de har en eller annen form for utfordring med konsentrasjon, men det trenger ikke være noe som alltid er tilstede. For noen er det situasjonsbestemt, for andre kan det avhenge av dagsform eller annet. Sønnen min har f.eks mye bedre konsentrasjonsspenn sent på kvelden, eller når han holder på med noe lystbetont (han kan f.eks spille Minecraft i timesvis uten avbrudd).

Mange, men ikke alle, har utfordringer med å kontrollere følelser. En del sliter med søvn.

Veldig mange jenter som har lidelsen blir sent eller aldri diagnostisert, fordi de ikke har den typiske motoriske uroen som mange assosierer med ADHD. Jenter med lidelsen er også ofte flinkere til å utvikle strategier som gjør at de klarer å maskere de andre symptomene.

Det er også sånn at lidelsen ofte er mye tydeligere i ung alder, og at mange “vokser av seg” en del av symptomene. Dette er nok delvis fordi lidelsen i seg selv innebærer en forsinkelse i modning av deler av hjerne og nervesystem. For en som nettopp har startet på skolen er 2 år forskjell i modenhet mye, for en 18-åring mindre dramatisk. Barn med ADHD vil typisk ta innpå sine jevnaldrende over tid, men skjelden ta dem helt igjen.

Det var bare litt fra toppen av hodet, men uten å vite noe mer enn at hun kan regne matte i 3 timer er det alt for lite informasjon til å si noe om hun kan ha ADHD eller ikke.

9 Likes

Har aldri vært borte i at hun har problemer med å konsentrere seg. Det med matten var bare et eksempel.

Lystbetont har jeg hørt om før, derfor jeg dro fram matten. Ikke hennes favorittfag.

1 Like

Har selv ADHD og dysleksi så tenker jeg kan si noen ord da dere er inne på temaet. Å stille en diagnose basert på en wiki artikkel er like nytte som å gi en kreft diagnose basert på en pasient sin forklaring av smetter i magen. En utredning tar lang tid å strekker seg helt tilbake til barndommen, selv da er der ikke lett.

Det er mange symptomer jeg aldri har hatt som aggressiv oppførsel mm, en gjenganger er gjerne at hode forsvinner andre steder i samtaler, ekstremt vanskelig å lære seg noe man ikke finner interesse i, men helt rå på å lære seg noe men interesserer seg for. Fikk ekstra undervisning på skolen da det skulle hjelpe meg meg å lære det alle de andre fikk med seg i timen. Problemet med det er at det fungerte dere som en straff enn å faktisk gjøre noen nytte.

Diagnosen fikk jeg først når jeg var 38 år. Synes det er synd at det enda er så mye stigma rundt dette da selvmordsraten med ubehandlet ADHD er skremmende høy.

Menneskers evolusjon er ikke at vi skal sitte stille på en benk å følge stille med. Dette gjør at når vi alle må passe inn i denne firkanten for å komme videre i samfunnet er det mange av oss som faller utenfor, enten det gjelder narkotika eller bare ikke klarer å få til en utdannelse som gir den jobben man kanskje ønsker. Er heller ikke så lett å si at alle disse skal gå yrkesfag da det ikke er en løsning på problemet.

Når samfunnet krever at vi alle skal kunne sitte på denne benken å følge med som flinke piker er det noen som må ha en medisin for å finne ro. For en med ADHA gjør denne medisinen at vi kommer litt på samme bølgelengde som alle andre.

ADHA gir en mangel på dopamin og endorfiner som stimuleres ved inntak av alkohol og andre ulovlige stoffer som gjør at kroppen reagerer ofte mer en andre når man får dette i seg. Mange kan si at det er en normal reaksjon, men en med ADHA blir gjerne ekstra oppspilt bare en inntak en øl. Denne mangelen er gjerne det som utløser depresjonen som igjen kan føre til alvorlig konsekvenser over tid.

Grunnen til at jeg til slutt gikk til utredning var at hode nesten ikke orket mer. Hele livet har det vært ekstremt tungt å følge alle rundt meg. Gjorde så mye feil, glemte alt hele tiden å satt med følelsen at jeg ikke får til det jeg ønsker. Jeg ble så deprimert at jeg følte noe var galt. Eller 20 timer hos psykolog med gjennomgang av livet siden jeg begynt på skolen var han ikke i tvil om hva det var.

Livet etter medisiner har gitt med en fantastisk opptur. Plutselig skjønner jeg at det er irriterende når noen avbryter når jeg holder på med noe. Depresjonen forsvant helt å jeg får gjort enormt mye mere på en dagen enn jeg fikk til før.

Det jeg vil frem til er åpenhet rundt ADHA å ikke være så forbanna redde for å overdiagnosere barn fordi noen kan få feil diagnose. Konsekvensen av underdiagnosering kan være mye være. De som faller uten samfunnet fordi de ikke passer inn fortjener mer når løsningen ofte kan være at de trenger medisin for å konsentrere seg å finne roen.

Regner med at alle skjønner jeg ikke mener alle som ikke følger med på skolen har ADHA, men at ADHA er mer utstrakt enn det vi kanskje tillater det til å være i samfunnet vi lever i.

Det er heller ikke slik at det går an å få til tinge i livet selv om man ikke har mye skole, det krever bare enormt mye mer for å komme dit. Kanskje den fordel vi har er den evnen til å jobbe seg gjennom systemet for å oppnå drømmen.

18 Likes