Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Et godt eksempel på at friheten til å kunne dra på byen uten å sitte i en sky av sigarettrøyk trumfer friheten til å kunne røyke inne på alle utesteder, for din og min del i hvert fall. Altså at “alt er lov” ikke nødvendigvis er det samme som frihet. At ingen steder kan ha røyking inne er litt vanskeligere å forsvare fra et liberalistisk ståsted, men det blir en annen sak.

Igjen, for tobakk, så scorer Norge 10 av 10 for reklameforbud, 10 av 10 for emballasjeregler, 5 av 5 for forbud mot å stille varer på utstilling, og til sammenligning 11 av 30 for skattenivået og 17.4 av 30 for røykelov. Jeg tror at summen av skatter og røykelov (27.4) burde utgjøre en mye større forskjell for den gjennomsnittlige røyker enn summen av markedsføringsreglene (25), men de vektes altså nesten likt i indeksen.

2 Likes

6 Likes

" bursdagsfeiring " :thinking:

1 Like

Var en dame på lørdag som brukte drinken min som askebeger da jeg var borte i to sek. Pass på drikken deres ute folkens, er fortsatt noen få som røyker på utested tydeligvis. :nauseated_face:

1 Like

Denne her var veldig interessant, med tanke på at “Menn eier så mye aksjer sammenliknet med kvinner”, bør man kanskje heller se på “Stat og Utland eier nesten alt”:
image

3 Likes

vits å prøve? :man_shrugging:

3 Likes

Litt overrasket at man stemte over noe slikt

2 Likes

Eier de ikke vett? :joy:

(velg en annen vei en E18)

1 Like

image
Har ikke motorveier vanligvis litt høyere fart enn 64km? Kan bruke det når det er kø på motorveien da mao :thinking:

4 Likes

Hører hjemme i meme-tråden :smiley:

2 Likes

Freeways betyr ikke nødvendigvis høy hastighet i praksis. California har en del med betydelig trafikk, og snitthastigheten er greit under 40 mph i rush-tiden. Å sitte og trykke i kø er jo også på en og samme tid en kjip oppgave for sjåføren og en egnet oppgave for pilot-software. Det slår meg som et fint sted å starte for selvkjøring.

I denne oversikten over snitthastigheter i rushtiden ligger halvparten av 26 freeways i LA over 40 mph: The slowest road in LA - Crosstown

Tomtom har mye bedre oversikt over hastigheter generelt. Los Angeles traffic report | TomTom Traffic Index

Edit: hadde en grov feil i kommentaren til første lenke som er rettet nå, blingset på mph mot km/t

4 Likes

Må si jeg har sansen for Eddie Hall, litt som å se Magnus Midtbø, gode på mange ting.

1 Like

Rå styrke gjør mye i kampsport ja, men tror han blir eid i Japan :stuck_out_tongue_winking_eye: Får i hvert fall håpe det for deres del, hvis ikke blir hele sporten vannæret og vi vet jo hva japanere gjør da.

Han er jo rett og slett en lettvekter i sumobryting. 170 kg, mot de største på rundt 300 kg. :stuck_out_tongue:

Litt annet tempo her gitt:

Hadde jeg vært hytteeier på fjellet hadde jeg gladelig betalt et tilskudd for å ha sauer og geiter beitende rundt for å holde rattet nede. Der det ikke går dyr gror det igjen og blir helt ufarbart. Geiter er best :sweat_smile:

… hadde gjort noe for å unngå at sauer brukte inngangspartiet som ly, for å slippe å få det driti ned :sweat_smile:

1 Like

Et gjerde? :sweat_smile:

1 Like

Poenget mitt er at å ha beitedyr er en ressurs, ikke et problem :sweat_smile:

2 Likes
  1. Kjøpe brukt batteri fra kondemnert el-bil.
  2. Smartlade batteriet / batteriene.
  3. Lagre strømmen.
  4. Kjøpe omformer.
  5. Kjøre den lagrede strømmen ut op husnetter nør strømmen er dyr.

Hva er haken ?

Edit. Har selv Leaf 62 kw så der er også en miliget.

Det begynner å brenne.

1 Like

Du har elbilen i garasjen, da kan en bygge en liten garasje til batteriet / batteriene.