Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Dette er toppnyheten på r/worldnews (32mill brukere). Hvorfor leser jeg ingenting om dette i norske medier?

https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/14p5ev8/norway_discovers_massive_underground_deposit_of/

4 Likes

Artikkelen er fra mars og sier:

– Den norske regjeringen har lovet at de snart kommer med en ny mineralstrategi.

Kom for et par uker siden: Norges mineralstrategi - regjeringen.no

Fagansvarlig Lars-Erik Sletner i Norsk Bergindustri er positiv til at regjeringen ønsker hurtigspor for mineralnæringen. Samtidig er han skeptisk til hvordan det skal bli mulig med utslippsfri utvinning innen 2030.

– Strømtilgangen blir et problem, sier Sletner og peker til at en rekke selskaper nå slåss om tilgang.

Så, de må utvinne mineraler, men kan kun bruke strøm? Med tanke på hvor lang tid det tar å bygge ut strømproduksjon og nett, så høres dette litt håpløst ut. :stuck_out_tongue:

ref: Ny mineralstrategi: Vil fortsatt tillate sjødeponi – E24

5 Likes

Det er jo helt rått! Rart jeg ikke har sett noe om dette i avisene. Håper ikke samer eller andre naturvernere stikker for mange kjepper i hjulene her.

2 Likes

Bare å lese :slight_smile: Siden vi ikke kan bygge atomkraftverk i Norge som genererer noen få kilo radioaktivt avfall per år, så kan vi i hvert fall ikke drive med dette?

Not So “Green” Technology: The Complicated Legacy of Rare Earth Mining (harvard.edu)

2 Likes

Nei, det kan man kun drive med i Kina, Myanmar og i Afrika. Det er mye mer miljøvennelig.

Artikkelen det først ble snakket om handlet forresten ikke om sjeldne jordmetaller men fosfat. :slight_smile:

3 Likes

Dette antar jeg var basert på en lang karriere som psykiater eller psykolog innenfor feltet?

Edit: Beklager om dette kom litt krasst ut, men med både sønn og kone med ADHD-diagnose har jeg støtt på en ganske stor mengde “eksperter”. Liker særlig de som umiddelbart hopper på den “alt for mange som får diagnosen, alt for lett nå for tiden”.

3 Likes

Tror det vil komme press fra EU om at Norge må utvinne disse råvarene , på lik linje som at det har kommet press fra EU når det gjelder videre utvikling av norsk olje og gass.

Ja, da blir det bare enda en påminnelse om at det ikke er klima vi jobber for, men mer cash i kassa og mer kontroll. Burde vært press fra EU på atomkraft, men der er det svakt, og dessverre lite penger å hente for hvem det nå er vi jobber for her.

2 Likes

Meh, vi jobber jo for begge deler, men vi kan ikke gi kineserne monopol på viktige råvarer.

Hehe, vi har vel gitt dem monopol på det meste som er viktig: klær, enkel teknologi, telefonproduksjon osv. :stuck_out_tongue: Samt det meste av duppeditter i Internet of Things :slight_smile: De står jo for 30% av verdens produksjon sist jeg sjekket, men at den andelen nå var fallende.

1 Like

Feiging… !

:lying_face:

6 Likes

Det er vel forståelig vel? Tror det er ganske kjipt å stå i det massive presset han kjenner på nå. Antagelig en av de aller mørkeste periodene hittil i hans liv vil jeg tro.

1 Like

Nei for pokker. Det er så j… feigt! Hvem andre enn politikere er frekke nok til å dra sykdomskortet når det 100% selvforskyldt blåser rundt øra på dem!?

Ynkrygger er de!

Stikker av når det blir ubehagelig, men det er jo da det virkelig gjelder…

15 Likes

Fy f***, det er så sykt provoserende. Hver gang en politiker driter seg ut så sykemelder de seg selv.

Hvorfor skal jeg møte på jobb etter jeg blitt tatt for tyveri, har driti meg ut på jobben eller lignende?

7 Likes

Det er både forståelig og feigt. Som forventet egentlig?

8 Likes

Burde bare trekke seg først som sist. Ingen troverdighet igjen etter uryddige bortforklaringer og historikk på å løpe fra regninger fra tidligere.
Er vel også et tilfelle hvor jeg synes sykepenger ikke er så ålreit igrunnen. Han har gjort noe straffbart og når det biter han i ræva, så burde ikke sykmelding/sykelønn være en mulighet imo…

10 Likes

Now that the exploration phase is over, Norge Mining is looking to move the project on to the next stage of mining production.

According to Wurmser, the Norwegian government has been “very supportive” of the project, proclaiming in December that all critical raw material projects in Norway would be subject to fast-track approval. Basic prerequisites for obtaining the mining licences are met, including the economic viability studies, the company says.

But the same cannot be said of the European Union.

In its March proposal for a Critical Raw Materials (CRM) Act, the European Commission classified phosphorous and phosphate rock as “critical” but not as “strategic” minerals, which are subject to a 40% home production benchmark and fast-track permitting rules.

“What’s important is that the strategic importance of these raw materials is understood by the officials in Brussels,” Wurmser told EURACTIV.

Norge Mining doesn’t need funding – the company has already listed interest from companies in Europe, the US and Japan, including “two significant airplane manufacturers” who are interested in titanium supplies.

Yet, permitting can make a world of difference in the mining sector where it usually takes between 10-15 years between exploration and the first commercial extraction of ores.

“That’s much more important than cash. Because if you have cash and you don’t get approval, it doesn’t help you. But if you have approval to do mining, you can easily raise capital,” Wurmser says.

The European Commission acknowledges that phosphorus is “a highly relevant material for battery chemistries and digitalisation”. However, it says reserves of phosphate rock are “abundant” and therefore do not need to be classified as strategic.

It said the March CRM Act proposal contains provisions that should increase security of supply for those kinds of minerals, “such as stringent monitoring of supply risks, access to finance, and – for projects situated in the EU – access to one-stop-shop for permitting”.

The proposed CRM Act is currently being examined by the European Parliament and EU member states in view of final adoption possibly later in the year.

6 Likes

For et signal de sender, gjør du noe feil er det bare å sykemelde seg, ikke noe man skal måtte stå i.

Hva holder legene på med? Hele sykemeldingssystemet/velferdssystemet må ettergås. Det fungerer ikke etter hensikten og folk utnytter det i hopetall.

Indirekte tyveri fra folk som trenger hjelp og alle skattebetalerne i Norge. Men tyveri tar jo Moxnes som kjent veldig lett på.

6 Likes

Jeg synes Dagbladet eller VG kunne lage en «Best of» av alle de hendelsene politkerne har gjort for drite seg selv ut. Kanskje flere tar en midlertidig sykemelding nå i fellesferien.

2 Likes

Jo mindre det skrives om i norske medier, jo større er sjansen for at de lykkes. Med en gang en gruveplan blir allment kjent kommer miljøforkjemperne til å ligge fastlenket til maskinene, nettavis-kommentariatet vil mase om strømforbruket, departementene vil trenere alt av avgjørelser i frykt for at det er politisk selvmord å være den som sier ja til gruva alle mener vi trenger, og når størrelsen på investeringen blir kjent vil det innføres en egen fosfatgruveeierskatt. Her må man trå stille.

(Desverre bare litt sarkasme her)

7 Likes