Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

De brant det største biblioteket i Frankrikes nest største by også :pensive:

https://www.reddit.com/r/PublicFreakout/comments/14mul4x/rioters_in_france_burning_down_the_largest_public/

Her er inngangen dere ser i videoen:

1 Like

Er jo forbanna må være lov?

En flott måte å rekruttere nyttige idioter på…

1 Like

Hva er dette for? Ikke fått med meg hva det gjelder.

1 Like

Pengeinnsamling til familiene. Jeg la det inn her, fordi jeg syntes det var interessant at innsamlingsaksjonen til politimannens familie foreløpig er 6 ganger så høy som voldsofferet.

1 Like

Ekkelt hvor mye vold det er i fotballen. Uten straff lærer gjerningsmennene at vold er OK og da kommer dette bare til å fortsette.

https://www.nrk.no/sport/xl/din-jaevla-fittedommer-1.16440011

– Jeg mener at NFF ikke følger med i timen, for de feiler fullstendig med å ta vare på oss dommere. De forventer en hel masse av oss, men så snart vi forventer noe tilbake, har de ikke kapasitet. Det virker som de bare feier alt under teppet, tordner han.

I likhet med Hall, reagerer han særlig på det han mener er manglende eller altfor milde sanksjoner for hets og vold mot dommere.

– Sanksjonene står ikke i stil med forseelsen. Straffen må få spillerne til å forstå at de straffer seg selv og klubben med slike holdninger, sier Vagn, som påpeker at NFF brukte for lang tid på å ta kontakt med ham etter at han varslet skandalekampen som nylig måtte avbrytes.

Høres jo ikke bra ut… vet ikke hvilken sak det gjelder da, har gått glipp av den.

Tenker det henger sammen med opptøyene…

1 Like

Cluet er å få snøballen til å rulle:

"– Det er kun Rikshospitalet som kan gi diagnosen. Jeg trengte dette stempelet, for at folk skulle tro på meg, følte jeg.

I tillegg trengte hun diagnosen for å få dekket hormoner på blå resept.

Ventetiden for inntakssamtale ved Rikshospitalet er 4,5 måneder i snitt for de over 18 år. Utredningsprosessen tar så omtrent halvannet til to år.

Deretter må man vente omtrent seks måneder før man får time hos endokrinolog for å kunne starte på hormoner.

Miriam valgte i stedet å starte på hormoner tidligere, gjennom Benestad."

Og Benestad vet selvsagt hvordan, hormoner styrer svært mye av hvordan vi føler oss. Bare å lange det første skuddet så går prosessen av seg selv. Bør være på huset akkurat den.

5 Likes

Crazy å gi hormoner som endrer hvem du er til folk som vi ikke lar kjøpe/drikke sprit engang.

10 Likes

Du får ta til twitter, der raser debatten :stuck_out_tongue: Som om den ikke er ferdigsnakket allerede.

Hormonbehandling bør finnes, men bør ha 18 års aldersgrense.
Fram til fylte 25 år bør alle konsekvenser og bivirkninger blir gjennomgått veldig nøye med de som vurderer dette. Fra fylte 25 år, når man vitenskapelig sier at de fleste har ferdig utviklet konsekvensprosessering og forståelse, så får de være ansvarlige selv.

Før fylte 18 år bør det være ulovlig, da vi vet barn ikke har tilstrekkelig forståelse av konsekvenser til å kunne ta et slikt valg.

Samfunnet bør være nøytralt støttende til personer som sliter med å være født i feil kropp. Man bør gi psykolog-tilbud fra fylte 16 år. Og starte en utredning i situasjoner hvor personen er i risiko for å skade seg selv, eller det hemmer deres mulighet til å delta i samfunnet/skole.

Fra 0-16 år bør man gå ut ifra biologisk kjønn, og barn bør få informasjon om hovedsakelig hva kjønn er biologisk sett via skolen. Man bør også læres opp i hva homofili er og at det er en del av befolkningen som har hjerner som er satt sammen sånn at man liker sitt eget kjønn, og ikke det motsatte. Og at det er fullt ut akseptert som en legning, men at det er et mindretall som er i den gruppen.

Man bør trippelsatse på kildekritikk, spesielt på nett, for mengden informasjon barn og voksne inntar nå fra usikre kilder er sikkert hundre ganger så høy som da vi vokste opp.

Er ikke mer komplisert.

3 Likes

På den andre siden så ble vi indoktrinert til å faktisk tro på det NRK og skolen fortalte oss rimelig ukritisk :slight_smile:

6 Likes

Er egentlig ikke så redd for NRK, er mer redd for “influencere” sine råd og løsninger de deler ukritisk. Helt vilt hvordan de klarer å trekke penger ut av generasjonen som vokser opp nå, samt indoktrineringen i diverse trender og produkter via delvis eller rene løgner, eller via ren og skjær tigging.

For ikke å snakke om hva de får folk til å gjøre og mene, men det blir et enda mer komplisert problem.

5 Likes

Det er dette narrativet jeg sliter med å akseptere - “født i feil kropp”. Hvem har bestemt at det er følelsene våre som skal være fasiten, og at vi skal redesigne et fintfølende mesterverk fordi -feelings?
Hva med narrativet “du er født den du er. Når kart og terreng ikke stemmer er det sannsynligvis fordi du holder kartet opp ned, eller du tror du er en annen plass enn du er. Det kan være en vond prosess å innfinne seg med virkeligheten, og ikke alle klarer det. For de aller fleste vil puberteten hjelpe deg til å justere kartet slik at du både holder det riktig, og vet hvor du er etterpå. Å insistere på at du er der du tror du er vil sannsynligvis bare føre deg lengre ut på villspor. Å stoppe puberteten tar fra deg et av de beste verktøyene du har for å finne ut av det.”

Benestad og hans disipler begår overgrep!

11 Likes

En jeg studerte med og hang mye med i studietiden fant jeg etterpå ut at var trans. Tviler på at han hadde hatt godt av Benestad. Oppegående fyr som såvidt jeg vet er i full jobb osv. Burde kanskje sagt hun? Oh well.

1 Like

Jeg er mot at man skal sette en hard 18 års grense. Grunnen til myndighetsalder er at da er ikke lenger foreldre relevant. Før du er 18 så mener jeg både barn OG foreldre OG ekspertisen må være samstemte.

Men hard 18 års grense for tilfeller der du som barn har vært konsistent siden, tja, 8 års-alderen, foreldre er enige, ekspertisen er enige, og du er nå 13-17, whatever…

Jeg tror ikke at i 100% av tilfellene blir det 100% sikkert mer positivt enn negativt for barnet, men jeg mener foreldre da skal ha lov til å ta den beslutningen på vegne av barnet, forutsatt at ekspertisen er enig.

Det jeg er uenig i er at foreldre ikke skal ha vetorett, og at ekspertisen ikke skal ha vetorett. Samt at man handler raskt - “jeg har fått en ide, jeg snakket med noen en gang, og så startet jeg hormonbehandling.” Det er det at fikse ideer folk med psykiske problemer får som tillater deg å starte en så dyr og omfattende prosess som ikke er reversibel som jeg er mot. Spesielt for mindreårige.

Men jeg syntes synd på de som sliter med dette, og jeg er ikke for at man skal ha totalforbud hvis det er sannsynlighetsovervekt for at denne type behandling hjelper flertallet. Jeg vil bare at man ikke skal satse på denne typen behandling hvis det er sterk tvil, eller man ikke har vært konsistent over lang tid (flere år). Det er for mange barn/tenåringer som går gjennom faser, eller “tror de har noe” uten at det faktisk er en reell diagnose eller konsistent over lang tid.

5 Likes

Altså det er fritt frem for å kle seg ut som det motsatte kjønn, bruke annet navn, oppføre seg som de føler er riktig osv. Det er hormonbehandlingen jeg snakker om, som gjør deg til en mellomting mellom gutt og jente fysisk over tid. Jeg tenker det får være noe de voksne driver med, om det er høyst nødvendig.

Jeg tror også virkelig den måten det legges opp til i skolen nå, med å lære barn at det ikke finnes kjønn/at det er mange kjønn. Skaper flere psykiske problemer enn det leger.

Vi får dessverre ikke velge. Enten blir det åpent for barn og mange barn blir feilbehandlet, eller så er det ikke åpent for barn og mange barn vil gå med sånne følelser til de er 18 og kan velge da.

Vi har faktisk større problemer i Norge nå, hvor 7% av alle jentebarn blir utsatt for seksuelle overgrep hjemme ila. oppveksten og rundt 20% av barn opplever en form for fysisk vold hjemme. Når statistikker for kjønnsinkongurens er lavere enn disse tallene føler jeg fokus på det er feil sted å prioritere, tross at det er en ting det er verdt å ta litt tak i. Problemene vi skyver under teppet og gjemmer bak gardinene her i Norge er så mye større og verre for barnas psykiske helse, og jeg tror psyken til de som vokser opp i Norge ville blitt hjulpet mye mer av å få has på overgrep og vold i nære relasjoner enn å gå for dette med kjønnsinkongurens. Skal ikke påstå at jeg vet noe om årsak til kjønnsinkongurens, men veldig mange problemer hos barn generelt, spesielt opp mot kriminalitet og andre psykiske vansker senere, løses av at de får en trygg oppvekst.

3 Likes

Det er verre med krig i utlandet, og lidelser folk har andre steder i verden. Argumentet “andre sliter mer” er ett argument om å ikke prioritere offentlig ressursbruk, men ikke ett argument om forbud.

Min tolkning er at du mener dette er skadelig, men voksne skal ha lov i frihetens navn til å gjøre skadelige ting som kun går utover seg selv.

Min holdning er at det er sannsynlighetsovervekt for at så lenge barnet, foreldre, og ekspertisen, er enige og er konsistent over flere år så er det mer positivt enn negativt. Ikke 100% garantert at for 100% av barna er det klart positivt, men sannsynlighetsovervekt.

Gitt at jeg tror de fleste foreldre ønsker det beste for sine barn og ønsker å hjelpe dem, så syntes jeg foreldre skal ha vetorett. Men siden foreldre og barn ikke har ekspertisen som er nødvendig så må det selvfølgelig også være noe som den medisinske ekspertisen også støtter som nødvendig medisinsk behandling. Og i tilfeller som dette inkluderer det åpenbart psykolog etc.

Hvis du vil argumentere for at det offentlige ikke bør satse på dette fordi det er viktigere problemer er det helt greit, men det er ikke noe argument for ett forbud som forbyr ressurssterke foreldre å betale for behandling som de mener barnet trenger, og som den medisinske ekspertisen også anbefaler for barnet.

4 Likes

Det er 100% objektivt skadelig for kroppen å endre kjønn via delvis irreversibel hormonbehandling, men om det hjelper psyken kan totalen være positiv på dødelighet og opplevd livskvalitet.

Du får si hvilke deler av dette du mener barn bør få tilgang på:
Dette er behandlingen som er den mest skånsomme og reversible, som er anbefalt til barn med kjønnsinkongurens:

Dette har 18 års aldersgrense i Norge nå:
image

Er såpass velkjent at det har sin egen post på wikipedia:

Ikke at jeg egentlig føler at @Martins var helt på vei dit altså. Bare en liten avstikker? :smiley:

2 Likes