Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Hvilke deler? Vi snakker om hormonbehandling korrekt? Du vil ha totalforbud?

Totalforbud mot delvis irreversibel hormonbehandling under 18 år ja. Pubertetblokkere ser dog ut til å kunne brukes før 18 år uten stor risiko for annet enn hyperhidrose, depresjon, insomni, vasodilitasjon, nedsatt libido og unormal vektøkning:

2 Likes

Altså, vi snakker her om en gruppe som tidligere har hatt stort overlapp med overgreps-ofre, men som nå har utvidet seg utenfor den gruppen. Det er to viktige ting de trenger i livet: 1 mindre overgrep, 2 mer støttende samfunn, tilhørighet og aksept.(nå møtes de ofte med hat, vold og mobbing)
Det tredje vi diskuterer her er behandling til gruppen som opplever at de ikke er sitt biologiske kjønn.
Jeg tror de to første er mye viktigere for denne gruppen enn denne behandlingen, men om den skal brukes har jeg lagt fram det jeg tenker er konklusjonen i debatten, som har gått i snart 10 år i USA, som jeg har fulgt tett for mange år siden og er i sitt tredje-fjerde år her i Norge. Siden vi absolutt må importere alt fra USA 5 år etter.

Definisjonen av kjønnsinkongurens dekker så bredt at alle på et tidspunkt i livet kunne gått under den definisjonen de nå har, med mindre de til enhver tid har vært 100% sikker i sitt opplevde kjønn.

Med en slik definisjon er det ikke overraskende at tallene for barn og unge som mener de er i denne gruppen øker dramatisk. Spesielt fordi det indirekte brukes som en forklaring på utenforskap.

image

image

2 Likes

Dette minner meg om en dokumentar jeg så på om psykiatriske pasienter i USA på 50-tallet eller hva det nå var, hvor basically “alle” ville fått en diagnose…

Et familiemedlem lurte på om hun burde utredes for ADHD pga noe en professor hadde sagt til henne. Jeg kunne kjapt si til henne at når hun som 15-åring kunne sitte å gjøre matteoppgaver i 3 timer sammen med meg med full konsentrasjon, så var sjansene hennes for å ha ADHD rundt 0.

Googler du lenge nok, så finner du en sykdom.

For å si det sånn, jeg er helt med deg på hva du snakker om her.

5 Likes

Er ikke greit å være enige i politikktråden Christian :frowning: :stuck_out_tongue:

Men ja, vi vet at fokuset nå fører til mer forskningsmidler denne veien, så på sikt får vi nok en del bedre svar, spesielt mtp. behandlingene, risiko, positive effekter og sikkert mer spesifikke definisjoner som kan avgrense mellom de som bør ha behandling og de som lever fint uten.
Med alle diagnoser følger det også en del som blir sin diagnose, mer enn de ville vært uten, og tar det inn som sin identitet i stedet for å bruke diagnosen som verktøyet det er for å få tilgang på behandling for symptomene. Er litt redd for at identitetskulturen rundt trans-miljøet fører til flere som blir “jeg er transperson, og det er det viktigste med meg” i stedet for “jeg er en vanlig person totalt sett med opplevd kjønnsinkongurens, som jeg kan gjøre noe med i den utstrekning det oppleves negativt for meg.”. Usikker på om internalisering av diagnosen er positivt, selv om det virker å bli oppfordret til av miljøet rundt de som vokser opp nå. Tror det kanskje stopper de det gjelder litt fra å “gå videre” i tanken om hvem man er og hva man vil. Men det blir for komplisert for meg tror jeg.

3 Likes

Dette er toppnyheten på r/worldnews (32mill brukere). Hvorfor leser jeg ingenting om dette i norske medier?

https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/14p5ev8/norway_discovers_massive_underground_deposit_of/

4 Likes

Artikkelen er fra mars og sier:

– Den norske regjeringen har lovet at de snart kommer med en ny mineralstrategi.

Kom for et par uker siden: Norges mineralstrategi - regjeringen.no

Fagansvarlig Lars-Erik Sletner i Norsk Bergindustri er positiv til at regjeringen ønsker hurtigspor for mineralnæringen. Samtidig er han skeptisk til hvordan det skal bli mulig med utslippsfri utvinning innen 2030.

– Strømtilgangen blir et problem, sier Sletner og peker til at en rekke selskaper nå slåss om tilgang.

Så, de må utvinne mineraler, men kan kun bruke strøm? Med tanke på hvor lang tid det tar å bygge ut strømproduksjon og nett, så høres dette litt håpløst ut. :stuck_out_tongue:

ref: Ny mineralstrategi: Vil fortsatt tillate sjødeponi – E24

5 Likes

Det er jo helt rått! Rart jeg ikke har sett noe om dette i avisene. Håper ikke samer eller andre naturvernere stikker for mange kjepper i hjulene her.

2 Likes

Bare å lese :slight_smile: Siden vi ikke kan bygge atomkraftverk i Norge som genererer noen få kilo radioaktivt avfall per år, så kan vi i hvert fall ikke drive med dette?

Not So “Green” Technology: The Complicated Legacy of Rare Earth Mining (harvard.edu)

2 Likes

Nei, det kan man kun drive med i Kina, Myanmar og i Afrika. Det er mye mer miljøvennelig.

Artikkelen det først ble snakket om handlet forresten ikke om sjeldne jordmetaller men fosfat. :slight_smile:

3 Likes

Dette antar jeg var basert på en lang karriere som psykiater eller psykolog innenfor feltet?

Edit: Beklager om dette kom litt krasst ut, men med både sønn og kone med ADHD-diagnose har jeg støtt på en ganske stor mengde “eksperter”. Liker særlig de som umiddelbart hopper på den “alt for mange som får diagnosen, alt for lett nå for tiden”.

3 Likes

Tror det vil komme press fra EU om at Norge må utvinne disse råvarene , på lik linje som at det har kommet press fra EU når det gjelder videre utvikling av norsk olje og gass.

Ja, da blir det bare enda en påminnelse om at det ikke er klima vi jobber for, men mer cash i kassa og mer kontroll. Burde vært press fra EU på atomkraft, men der er det svakt, og dessverre lite penger å hente for hvem det nå er vi jobber for her.

2 Likes

Meh, vi jobber jo for begge deler, men vi kan ikke gi kineserne monopol på viktige råvarer.

Hehe, vi har vel gitt dem monopol på det meste som er viktig: klær, enkel teknologi, telefonproduksjon osv. :stuck_out_tongue: Samt det meste av duppeditter i Internet of Things :slight_smile: De står jo for 30% av verdens produksjon sist jeg sjekket, men at den andelen nå var fallende.

1 Like

Feiging… !

:lying_face:

6 Likes

Det er vel forståelig vel? Tror det er ganske kjipt å stå i det massive presset han kjenner på nå. Antagelig en av de aller mørkeste periodene hittil i hans liv vil jeg tro.

1 Like

Nei for pokker. Det er så j… feigt! Hvem andre enn politikere er frekke nok til å dra sykdomskortet når det 100% selvforskyldt blåser rundt øra på dem!?

Ynkrygger er de!

Stikker av når det blir ubehagelig, men det er jo da det virkelig gjelder…

15 Likes

Fy f***, det er så sykt provoserende. Hver gang en politiker driter seg ut så sykemelder de seg selv.

Hvorfor skal jeg møte på jobb etter jeg blitt tatt for tyveri, har driti meg ut på jobben eller lignende?

7 Likes

Det er både forståelig og feigt. Som forventet egentlig?

8 Likes