Altså, vi snakker her om en gruppe som tidligere har hatt stort overlapp med overgreps-ofre, men som nå har utvidet seg utenfor den gruppen. Det er to viktige ting de trenger i livet: 1 mindre overgrep, 2 mer støttende samfunn, tilhørighet og aksept.(nå møtes de ofte med hat, vold og mobbing)
Det tredje vi diskuterer her er behandling til gruppen som opplever at de ikke er sitt biologiske kjønn.
Jeg tror de to første er mye viktigere for denne gruppen enn denne behandlingen, men om den skal brukes har jeg lagt fram det jeg tenker er konklusjonen i debatten, som har gått i snart 10 år i USA, som jeg har fulgt tett for mange år siden og er i sitt tredje-fjerde år her i Norge. Siden vi absolutt må importere alt fra USA 5 år etter.
Definisjonen av kjønnsinkongurens dekker så bredt at alle på et tidspunkt i livet kunne gått under den definisjonen de nå har, med mindre de til enhver tid har vært 100% sikker i sitt opplevde kjønn.
Med en slik definisjon er det ikke overraskende at tallene for barn og unge som mener de er i denne gruppen øker dramatisk. Spesielt fordi det indirekte brukes som en forklaring på utenforskap.