Hvis huset ditt er utsatt nok for forurensning og pollen til at du vasker det årlig så skal en god selvrensende maling gjøre jobben lettere. Svartsopp mener jeg er langt mer avhengig av forarbeid og skygge/fukt-forhold, jeg kan uansett ikke se for meg at selvrensende maling er immun.
Jeg har ikke peiling på om Butinox sin holder det den lover. Selvrensende effekt fra superhydrofobe flater er reell, men det var litt “buzzword” noen år, så alle som bruker begrepet har ikke nødvendigvis dekning for det. Butinox sin er hydrofil, ikke hydrofob, det vil ligne mer på slik vann oppfører seg på f.eks en frontruteog ikke avstøte diskrete dråper. Ideen bak selvrensing er at vannet har så lav motstand mot å bevege seg langs flaten som mulig, og det kan man oppnå med både hydrofobe og hydrofile egenskaper.
Når slike malinger først kom var det forurensede bymiljø hvor man måtte vaske ofte som var tanken. Det har aldri slått meg som verdt bryet i Norge.
Jeg hadde valgt en billigere maling, eller eventuelt funnet noen med erfaring fra området ditt, eller eventuelt malt et mindre område som test om du f.eks har en garasje, et skur eller noe.