Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Hvis huset ditt er utsatt nok for forurensning og pollen til at du vasker det årlig så skal en god selvrensende maling gjøre jobben lettere. Svartsopp mener jeg er langt mer avhengig av forarbeid og skygge/fukt-forhold, jeg kan uansett ikke se for meg at selvrensende maling er immun.

Jeg har ikke peiling på om Butinox sin holder det den lover. Selvrensende effekt fra superhydrofobe flater er reell, men det var litt “buzzword” noen år, så alle som bruker begrepet har ikke nødvendigvis dekning for det. Butinox sin er hydrofil, ikke hydrofob, det vil ligne mer på slik vann oppfører seg på f.eks en frontruteog ikke avstøte diskrete dråper. Ideen bak selvrensing er at vannet har så lav motstand mot å bevege seg langs flaten som mulig, og det kan man oppnå med både hydrofobe og hydrofile egenskaper.

Når slike malinger først kom var det forurensede bymiljø hvor man måtte vaske ofte som var tanken. Det har aldri slått meg som verdt bryet i Norge.

Jeg hadde valgt en billigere maling, eller eventuelt funnet noen med erfaring fra området ditt, eller eventuelt malt et mindre område som test om du f.eks har en garasje, et skur eller noe.

1 Like

Trenger et lite råd på personlig økonomi fra det o’ store TI Hivemind:
Jeg sitter idag med mer kontanter enn gjeld. Det er ikke store lånet - under én million - men det koster meg over 2-3000 i renter i måneden. Jeg har ingen umiddelbare planer om å investere stort i aksjer eller fond, eller kjøpe meg ny bil. Og skulle jeg gjort det, så får man kjøpt bil fastrente til 1,99% hos enkelte forhandlere.

Hva ville du gjort:
Betale ned og bli kvitt lånet?
Sette pengene i fastrente på 4,66% i ett år?
Kjøpe fond?
Annet?

Dette er jo et luksusproblem, men jeg synes det er komplisert lell.

1 Like

hva bank har du?

hilsen en luring som enda er kunde i DnB :sweat_smile:

EDIT:
bil er bortklastet penger da det kommer alltid et nytt tilbud,-fond er det ingen som blir rik på…aksjer er det heller ingen hast i å kjøpe,-betaler du for mye ned på lånet blir det for høy skatt… :man_shrugging:

Er i Sbanken -(et «konsept» fra DNB (hva f…. det betyr))

mao et lokketilbud deretter 5% rente :scream: :sweat_smile:

Garantert lokketilbud…verden vil bedras.

Kikket litt rundt og så at man kan få 4,75% på rentefond i Kron. Tror det blir det jeg faller på. Grei rente og ikke noe bindingstid.

1 Like

Du kan også vurdere obligasjoner som alternativ til fastrente men det blir selvsagt høyere risiko.

Ta en titt på fundingpartner. no
Har selv god erfaring med å spre pengene på 10-15 ulike prosjekter med 10-14 % rente. Ikke risikofritt, men av de bedre på vurdering av prosjektene og inndriving. Det er også mulig å tegne seg for småbeløp for å teste ut. Vil si det er bedre risikospredning enn tradisjonelle obligasjoner med 1 mill i minste innskudd.

2 Likes

Det eksisterer en del obligasjoner hvor man kan kjøpe for 500k.

Har du sett noe på hvor stor del av lånene som blir misligholdt på fundingpartner?

Er for tiden på ferie i Tyrkia.

Lurer litt på hva som er et «godt kjøp» på disse fake sjappene. Sist jeg var her for rundt 10 år siden var rundt 50% av full pris en god deal. Noen som har vært her i det siste og prutet ?

Ellers vil jeg tro det er best og betale med lokal valuta, tyrkiske lira har vel tapt seg enormt den siste tiden. Så det beste betalingsmiddelet på de lokale sjappene er vel lira ?

https://fundingpartner.no/statistikk

Volumvektet tapsrate på 0,32 %, så ikke veldig avskrekkende. Med god spredning er det langt bedre enn bankrente, og bedre enn mange obligasjoner.

2 Likes

Hvis du ikke finner en plass å putte pengene uten risiko til høyere rente enn lånekostnadene hadde jeg vurdert å konvertere til rammelån hvor du betaler ned lånet.
Da har du kapitalen tilgjengelig samtidig som du slipper rentekosten.

1 Like

Thomas Giertsen får sagt det:

image

8 Likes

Så langt :wink: Men ser bra ut hittil ja. Regner dog med at tapsraten går opp over tid når lånemengden øker.

1 Like

En stor del av lånene er fra 2022 og 2023 så blir ikke overrasket om det dukker opp noe mer i eksisterende lån .

Ja, det kan nok hende tapsraten øker. Det er derfor jeg sprer med mer eller mindre små beløp på klasse A og B -lån. Disse har som regel god sikkerhet. Det er stort sett kortsiktige eiendomslån med løpetid på 9 - 18 mnd.

Et eksempel på på lån som ikke gikk helt etter planen er lånet til Isbre Water. De har kjempet en del i motvind, og jeg har ansett lånet som tapt. Nå ser det imidlertid ut til at de likevel klarer å få det til (holder ikke pusten, anser pengene som tapt inntil de er på konto).
Om alt går etter den nye planen vil vi få tilbake pengene med 15 % rente.

2 Likes

:cold_face:
Boligprisstatistikk - Eiendom Norge
Eiendomsgiganten Evergrandes spektakulære kollaps: Gjeldsrekord og usikker fremtid | DN

Ja, er klar over at eiendom kan gå en tøff framtid i møte. Derfor er det viktig å vurdere belåningsgraden og sikkerheten de stiller. Ligger f.eks et ute nå som er refinansiering av tidligere lån.

Dette er ihvertfall med på å gi streke insentiver for utbyggeren til å innfri.

Jeg har hatt en del lån hos Perx (crowdlending til privatperson) så langt har alle blitt innfridd til slutt, men det er mye forsinkede betalinger og korte mislighold. Tilnærmingen min har vært å spre risiko over så mange lån som mulig, og aldri mer enn et på samme lånetaker. På det viset har jeg selv med en nokså beskjeden sum vært eksponert mot 30 lånetakere og jeg vet knapt om en eneste av de hadde alle betalinger i tide.

Om spørsmålet står mellom nedbetaling av gjeld, eller crowdlending så synes jeg ikke disse kan sammenlignes risikomessig. De eneste reelle alternativene med noe rente om du ikke vil ta betydelig mer risiko er fastrenteinnskudd eller pengemarkedsfond.

litt etter litt…
image
https://www.youtube.com/shorts/jkvjBgiIr38?feature=share