Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

De som blir omtalt flytter altså til Frankrike for å jobbe i Sveits.

Så, det som egentlig sies her er at den norske kronen har svekket seg og at de som kom hit fordi kronen var sterk og renten lav nå flytter ut.

Så, hva er formålet med høy rente? Å få ned økonomisk aktivitet, så prisene ikke kan presses opp, så inflasjonen går ned.

Suksess eller bivirkninger?

Har de gjort om på trafikkreglene om og slippe forbi de som vil forbi,de skal kjøre tl siden og stanse om det er eneste mulighet om jeg ikke husker feil.

Dette var jo en som driver med bilberging, han kjører etter boka. Sin egen bok.

1 Like
  1. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

§ 14. Signal og tegn

  1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.
3 Likes

https://www.reddit.com/r/ThatsInsane/comments/15dmwst/south_africa_a_stadium_full_of_people_calling_for/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_term=1&utm_content=1

“kill the white farmers”

Hejdå Sør Afrika :man_facepalming:

En ting virker helt klart. Dette tiåret blir ikke vakkert.

1 Like

Dette har vært greia i andre land i Afrika tidligere. Der ble de hvite gårdeierene drevet ut av landet. Problemet var at i stedet for at gårdene ble drevet videre forfalt de.

1 Like

Zimbawe har åpnet dørene og armene for hvite farmere som vil flytte dit fra blant annet sør afrika.

De har forstått at uten hvite farmere så stopper økonomien.

2 Likes

Var innom Kiwi for noen uker siden 69,90 for 400g bær var “tilbudet”. Det er sånt som får meg til å tenke: nei, jeg kjøper noe annet.

– Nå har vi gått fra produksjon på 25.000 til 10.000 dekar i Norge. Snart har vi ikke jordbær igjen i Norge, for det er ikke et marked å drive på med dette, sier han og fortsetter:

Dette er jo et tegn på at markedet rett og slett ikke fungerer. Prisene er så langt fra det folk vil betale at det ikke blir solgt. Så får man en ond sirkel med høyere og høyere priser og mindre og mindre omsetning. Til det stopper fullstendig.

(Må forresten si at det finnes en god del “norske” jordbær som er av assorterte sorter som overhodet ikke er gode, er vel stort sett Corona som er gode…)

3 Likes

Before 2000, land-owning farmers had large tracts of land and used economies of scale to raise capital, borrow money when necessary, and purchase modern mechanised farm equipment to increase productivity on their land. Because the primary beneficiaries of the land reform were members of the Government and their families, despite the fact that most had no experience in running a farm, the drop in total farm output has been tremendous and has even produced starvation and famine, according to aid agencies

Korrupsjon gjorde at landreformen i stedet for å fordele rikdommen i land flyttet den fra noen relativt rike som kunne drive gårder til noen andre relativt rike som ikke kunne drive gårder.

3 Likes

Btw, en liten privat rage her:

Bomselskaper og parkeringsselskaper. Det er så latterlig mange av dem at man garantert vil ende opp med å gå i fellen med å få faktura på en parkering / passering. Kosten blir da gjerne 2x. Også sendes den gjerne på epost som ender samme sted som all reklamen. Så ender den på inkasso. Den klarer de dog å sende på digipost. Sååå… hvorfor sendes ikke fakturaen på digipost? Eller bare en SMS med: “du har glemt å betale, logg inn på xyz for å slippe fakturagebyr”.

8 Likes

Ikke sjekket søppelposten godt nok? :stuck_out_tongue: Var en artig sak i Budstikka før helgen. Hun fikk sms om at hun hadde kjørt inn i et parkeringshus da hun var på hytta :stuck_out_tongue: : Parkering, Samferdsel | Feilregistrerte parkering – eieren var på hytta 20 mil unna (budstikka.no)

1 Like

Zimbabwe drepte og jaget ut alle de hvite bøndene for 30 år siden ca. Det gikk veldig bra for Zimbabwe frem til da.

Edit ser Christian var inne på det etterpå. En av de som ble jaget var en familie fra mi bygd og jeg gikk i klasse med sønnen fra 5. Klasse av. De var ikke bønder, men de jaget alle hvite ut av landet omtrent.

2 Likes

Et interessant intervju med noen jeg aldri har hørt om:

https://www.finansavisen.no/industri/2023/07/28/8025181/thor-arve-overaasen-ruller-de-ut-autonome-broytemaskiner.

2 Likes

Ganske meningsløst. Bruker plastposene til restavfall. Nå må jeg kjøpe egne plastposer til dette og huske på å ta med meg handlenett. Hva er gevinsten? :stuck_out_tongue:

4 Likes

Mindre plast. Avfallsposer innholder mye mindre plast enn handleposer.
Synes det er helt greit jeg. Med 722 millioner plastposer kjøpt i Norge i fjor (redusert 12% fra 2021) så blir det fort mengder ved reduksjon.

At det blir dyrere å bruke plast til slikt formål kan jo virke som insentiv til mer miljøvennlig løsning også forhåpentligvis.

4 Likes

Mindre plast i søppela betyr de må tilsette olje for å få det til å brenne igjen :confused:

2 Likes

Som fortsatt burde være mye bedre enn at man skal bruke mye mer olje på å lage plastposer først :slightly_smiling_face:

1 Like

Mer arbeid til alle. Lag plastposer av olja! for å brenne dem :wink:

“Det som jeg synes har vært veldig kult med å gå rundt på Norway Cup er å se alle trøyene med nummer 14 på ryggen. Det tok en tid før jeg skjønte at de ville være Hegerberg. Da jeg var liten ville vi ha drakt nummer 7 eller 10 på ryggen, sier Al-Samarai.”

Kritiserer Hegnar, men selveste idrettspresidenten kan ikke draktnummeret til Norges beste kvinnelige spiller. Vunnet Ballon d’Or, franske serien utallige ganger, champions league m.m.

Flaut :laughing:

Veldig interessant. Også morsomt å se han på noen sekunder forklare endel enkle regler man kan følge for å løse IQ test oppgaver.

At levealder korrelere sterkt med hvor høy iq en har.

… men ikke med rikdom. Må le litt av den siste, for en av de smartere på forumet her, som tjente godt på trading hadde nesten sluttet å trade fordi han syntes det var kjedelig. Penger var ikke viktig.

Edit :joy:

2 Likes