Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Det motsatte hadde vel vært litt pussig? :joy:

3 Likes

Av og til altså, skulle selvfølgelig stå IQ 🫣

2 Likes

«cuddle party»
image

1 Like

Gevinsten er at posene du kjøper til å ga søppel i koster en brøkdel av en bærepose, i tillegg er det mange ganger så mye plast i en bærepose ift søppelposene.
Bæreposene tar jeg vare på å bruker til andre ting.

Jeg var enig med deg før, men jeg er omvendt, jeg kjøper søppelposer på tilbud og var stort sett med meg handlenett i butikken, de tåler også alle varer med plastemballasje som har skarpe hjørner.

2 Likes

Spurte i butikken hvor miljøgevinsten lå ettersom de posene jeg nå kjøper også er av plast, noe de ikke kunne svare på.

Butikkene burde informert de ansatte om hva de skal svare når slike spørsmål dukker opp.

2 Likes

Det å heve prisen har et hovedformål, få inn mer penger.
Men det å bruke søppelposer til søppel i stedet for bæreposer er bra både for miljø og klima, bittelitt mindre forbruk.
Men de store tingene vi kan gjøre er å reise mer miljø- og klimavennlig, både på ferie og i hverdagen, forbruke mindre både av feks elektronikk, klær osv, samt generelt være forsiktig og vedlikeholde det vi kjøper best mulig.
Feks kjøre bil drivstofføkonomisk fører mye med seg: forlenger levetid og sparer penger direkte både mtp drivstoff og dekk.
Kutter en i tillegg unødvendig kjøring så oppnår en mye.

Hvis man konsekvent kjøper nye poser når man handler ender man opp med langt fler poser enn man trenger som søppelposer også.
Før vi gikk over til å begynne å bruke handlenett hopet de seg opp og man måtte til slutt kaste en god del av de.

Ikke så sikker på at de får inn mer penger på dette. Virker som prisen har passert et knekkpunkt der folk synes det er blitt så dyrt at de går over til å bruke handlenett.
Som noen nevnte så er handlenett mye bedre og robuste å pakke varer i også (stikkes ikke hull i de). Bedre å bære i tillegg.

4 Likes

Matavfallsposer må legges dobbelt hvis man ikke liker at posen ryker på vei til ytterdøra. Bedre om 1 pose lages sterk nok til at den ikke ryker.

3 Likes

De kan med fordel konstruere de litt bedre ja. Finnes forskjellige typer men de grå (mest vanlige?) er i tynneste laget.

Hos oss er de grønne og sikkert like dårligere. Drypper gjennom de om du ikke bruker to. Helt håpløst :roll_eyes:

1 Like

Lite vått i vårt restavfall, posene for matavfall holder stort sett tett.
Plastavfallet kan det være kvasse kanter på, men den posen veier nesten ingenting så det er et lite problem.

Kaster du alt i en pose?

Det er litt festlig at plastposer er et problem, men i Oslo kommune gir de bort ruller med plastposer gratis.

Ellers kan jeg anbefale handlenettene de selger på vinmomopolet. De er sterke, tar liten plass i lomma og kommer visst med garanti.

2 Likes

Jeg forstår ikke at media ikke skriver om mangel på papirposer som valg i butikken? Nå handler jeg stort sett i samme butikk, fordi det er langt til neste nærmeste, men der finnes det ikke papirposer. Jeg kunne fint levd med å bruke papirposer i butikken, og så bruke disse til restavfall i etterkant. Handlenett fungerer ikke for meg, for jeg trenger uansett poser til restavfallet, og handlenett er ikke noe jeg ønsker å kjøpe i tillegg.

Jeg kjøper aldri plastposer i butikkene lenger, og har løst problemet for meg selv ved å kjøpe inn et svært stort antall ruller søppelposer på Jula til 50 øre per pose. Disse bruker jeg så i butikken, og deretter til restavfall. Men de fungerer dårlig i butikken, fordi de revner så lett, men jeg er forsiktig og pleier å klare det. Papirposer tåler mye mer enn posene til Jula. Må si jeg er temmelig irritert over at det ikke er mulig å velge papirpose i butikken jeg bruker. Det gjelder sikkert alle butikker. Bare tull alt sammen.

Edit: Når jeg i ungdommen bodde i USA ett år, var det den gang kun papirposer man fikk i matbutikkene. Papirposer uten hank. Fungerer veldig bra.

1 Like

Papirposer er som regel co2-bomber.

Og co2 er jo skikkelig fæle saker, sant?

2 Likes

Det er endel bedre enn plast tror jeg. Dessuten blir det ikke liggende i naturen i evigheter, men blir kompostert greit.

1 Like

– Det er en myte at papirposene er bedre enn plast – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio :slight_smile:

Det spørs hva man prioriterer, natur eller “klima”.

For meg så prioriterer jeg natur hver gang, da det er målbart i mye større grad. Så sånn sett helt enig med deg:)

2 Likes

Takk for info. Jeg leste artikkelen du lenket til. Men i mitt hode er det bedre for planeten vår med bruk av papir enn plast, fordi plast blir liggende uten å gå i oppløsning, og når det først går i oppløsning, blir det mikroplast. Jeg må gjøre det jeg mener er mest riktig, og for meg er det papir fremfor plast. Edit: Men det er altså ikke det jeg gjør, fordi papirpose ikke er tilgjengelig i butikken, kjører jeg som nevnt med plastpose fra Jula, men de er mye tynnere enn vanlige plastposer. Det er bare stress, den eneste løsningen er å bli kvitt menneskene på planeten, da hadde det blitt greit for både miljø og natur.

1 Like

Det var da voldsomt, du lever opp til brukernavnet ditt her. Pust med magen og fokuser på hva du kan gjøre for miljøet hvis det er noe som er viktig for deg. Men det meste er utenfor vår individuelle makt og det må man bare akseptere. Ta hver dag som den kommer og prøv å nyte det livet du har fått, vi har bare ett hver.

Mulig det var dårlig formulert av meg. La meg tydeliggjøre, bare for sikkerhets skyld (før jeg får noen på døra), dette er altså ikke noe jeg verken ønsker eller håper. Poenget mitt var bare at jeg ikke tror problemene relatert til miljø og klima kan bli løst på en planet med så mange mennesker.

4 Likes

Driver du å kaster plastposer i naturen?
Da forstår jeg hvorfor du vil ha papirposer, men hvis du kaster søppel i bossdunk så går dette til forbrenning og jeg håper ikke det blir mikroplast i naturen av dette.

Var nettop to uker på Kreta, der er sugerør fortsatt av plast, innpakket i plast.
Folk røyker på stranda, selsvagt ferdigrulla. Og grekerne tror åpenbart at filteret går i oppløsning og forsvinner, for sneipen dytter de ned i sanden……

Jeg er vokst opp på seksti-syttitallet, med kampanjen Hold Norge rent……