Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

hvordan kan en mann med så kronglete navn ha en sånn enkel ide`? :sweat_smile:
https://twitter.com/Rainmaker1973/status/1687855319479734273

Nei jeg har sortert alt i minst 10-15 år. Jeg er veldig for gjenbruk, småbruk, gardsbruk, bruktbutikker og resirkulering.

Alle ord med veldig positiv konnotasjon her i familien :grinning::+1:

3 Likes

Et stort savn!

2 Likes

Er vi så mange? :thinking:

De selger noen poser på Rema på 40 liter, halvblanke. Holder ganske bra, men dessverre uten hank.

Dette plastposetullet er som sugerør-diskusjonen, all over again. Effekten er musepiss i havet, men det viktigste er tilsynelatende å plage folk.

Som jeg har sagt før, avfallshåndtering i Norge er ikke noe problem. Det er i praksis 0 % av plast-avfallet her som havner i naturen eller havet.

Å bli en plastpose er noe av det beste og mest energieffektive en oljeklunk kan bli til. Først gjør den nytte for seg som pose til å bære varer hjem i, det være seg dagligvarer eller annet. Så brukes den til en robust søppelpose, og til slutt blir nær 100% av energien gjenvunnet/brukt i et søppelforbrenningsanlegg.

Tror ikke du finner noen andre forbruksvarer som utnyttes bedre. Søppelposeproblematikken er idioti!

12 Likes

Vi bør kutte ned på produksjonen av søppel og varme opp med bærekraftige energikilder.

Alle her i dette forumet benytter seg av solenergi, til og med midtvinters i Sør-Norge.
Unntatt de som har forskansa seg i bunkeren under bakken da.
Vi må kutte energiforbuk til oppvarming, det gjør vi ved nybygg, og vi kan gjøre tildels enkle ting for å kutte energiforbruk på eksisterende boliger.
Det beste er å isolere tak, det som gir en mest for pengene er vinduer som i tillegg til redusert energiforbruk gir veldig mye komfort i tillegg.

1 Like

Sugerør bruker jeg sjelden, jeg klarer å slurpe i meg en brus på McDonalds helt greit. Savn er det ikke.
Det jeg ikke forstår er hvorfor feks nevnte bedrift beholder plastlokk på drikke, for avfall fra nevnte bedrift havner ute i bygatene, og endel av dette igjen i havet.

2 Likes

Om du mener at 0% av plastavfallet havner i Norsk natur, så kan du jo bare ta deg en tur langs en hvilken som helst veistrekning og sjekke i grøftene

1 Like

Alle varene er innpakket i plast. Det er sikkert mer plast på kjøttdeigen og gulosten enn i en bærepose.

4 Likes

Alle argumenter med at «jamen, det er mer plast i xxxx» «xxxxxx forurenser mer enn oss» for å unngå at vi skal gjøre noe blir for dumt. Et sted må man starte.

Å ta med seg et handlenett til butikken er noe alle klarer.

6 Likes

“I praksis 0%” vises en god del mer enn 0%. Trist syn med all plasten som ligger rundt omkring ja, men å forby det er altfor tungvint. Dessverre er det slik at om 1/15 er et bedritent menneske og kaster plast fra seg i naturen så vil det allikevel bli en del.
Hovedproblemet er holdningene til noen.

En som ryddet plast i grøfter frivillig sa at forsøplingen rundt omkring økte kraftig hvis offentlige søppelkasser ikke ble tømt ofte nok, dette igjen hang sammen med bevilgninger. Men at en søppelkasse er full er ingen unnskyldning for å etterlate søppelet sitt!

5 Likes

Danskene har jo forsket på dette.

Handlenett i bomul må brukes. 70.000 ganger før det er mer miljøvennlig enn plastpose som resirkuleres. Som 95%+ av posene i Norge gjør.

2 Likes

Litt av problemet er at plast er så billig. Det er rimeligere å lage varer med ny plast enn å bruke ressurser på å gjenvinne plasten og lage produkter av resirkulert plast. Plast har jo også som kjent veldig dårlig nedbrytning i naturen, så det akkumuleres opp.

Majoriteten av plastforurensning har forekommet i vår generasjonstid. Hadde vært fint å kunne moderere og endre kurs også.

Personlig synes jeg ikke livskvaliteten har blitt nevneverdig redusert av å bruke handlenett, mindre engangsplast og bli litt mer bevisst.

1 Like

Denne påstanden måtte jeg ettergå, ifølge handelensmiljofond.no tar du feil:

For meg som i hovedsak bestiller varer på nett, levert hjem er det adskillig mye mer praktisk med plastposer enn feks esker - så jeg kommer til å fortsette å bruke plastposer.
På den andre siden kjøper jeg kjøttet mitt fra slakteren, så jeg slipper mye plastembalasje der.

1 Like

Dem tok dette opp på folkeopplysningen på NRK for noen år siden.

Plast kom best ut.

2 Likes

Høres praktist ut at “miljøfondet” fikk bestilt noe forskning som motstrider den danske.

Stoler dog mer på den danske. Men dette er ufarga bomull. Dersom den er bleika, er det enda verre.

Tingen er, poseopplegget vi driver med er feelgood miljøvern uten noen positive effekter.

8 Likes

Ombruksnett laget av nylon og polyester har et enda lavere miljøavtrykk enn bomull og plastikk. De må brukes henholdsvis minst 8 og 7,5 ganger for å være miljømessig bedre enn en vanlig plastpose.

7 Likes

En plastpose i Norge veier 10 gram. Tipper det tilsvarer 30 gram CO2 (vekt av oksygen det meste av CO2). Hydrogenet i polyetylen er så lett at vi ikke teller det.

Om man kjøper ca. en plastpose i uka og gjenbruker de (som jeg har gjort) så tilsvarer det en halvkilo plast eller halvannen kilo co2 i løpet av et år.

Tilsvarende det solcelleanlegget mitt kutter av kullutslipp på 9 minutter med sol.

Eller tilsvarende den mengden karbonlagring i trekull/biokull jeg etterlater etter et kaffebål (prøver å gjøre det diskret).

3 Likes

:chicken:

2 Likes