Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Det er vel egentlig ikke co2 utslippet ved produksjon som er bakgrunnen for at man ønsker mindre brukt av plast, men heller problemet med den lange nedbrytningstiden for den plasten som " blir tatt av vinden"?

3 Likes

Et sted må man starte? Javel, men det er jo ikke noe poeng, ingen forbedring på noen som helst måte? Det er jo bare tull.

Handlenett fungerer sikkert fint for noen, men for veldig mange andre ( de fleste?) vil det være litt hassle. Folk glemmer, kjøper flere, mister osv . Da er selv 70 gangers bruk mye å klare å oppnå. Og gjenvinning av disse er heller ikke rett frem.

Hva med å gjøre noe som faktisk er fornuftig?

Og søppel langs veier osv er noe dritt, søppel-mennesker med søppelmoral som holder på slik (pun intended… ), men heldigvis et mikroskopisk problem i den store avfallsproblematikken…

Var det ikke for noen år siden snakk om en ny type plastpose laget av mais som var helt nedbrytbar?

Ser nesten aldri noen i butikken med bommulsnett så er jo nesten irrelevant for diskusjonen. Bedre å se på det som er det folk benytter og de er vel stort sett laget av polyester.

4 Likes

Det er den som viste 7.000 og ikke 70.000 du sikter til?

Men som nevnt i sted. Bommulsposer er ikke det reelle alternativet i butikker her hjemme. Så hvor stor forskjell det er på bommulsposer og plastikposer er egentlig ikke særlig interessant.

3 Likes

image

elbil

4 Likes

Jeg lurer på hva brannvesenet gjør ved trafikkulykker når veibanen er saltlake og bilens understell er fullstendig innsausa i salt vinterdag.
Tør de gå ut av brannbilen da?
Håper de kan få opplæring i grunnleggende elektroteknikk.

1 Like

Er dere i live der borte på Østlandet? Eller har alle druknet nå?

1 Like

Det kom mye mindre enn meldt litt vest for Oslo

Vi er i live, men det er snart ikke nødvarselfunksjonen på telefonen min. Slo av rakkelet nå, faen til leven for tredje gang i dag til tross for at telefonen er på lydløs. Ramler inn på flere språk. Vi har fått med oss at det regner! Dette er å rope ulv, ulv! Det er da ikke snakk om evakuering her.
Sånn passe lei av det krisemaksimerte samfunnet som er nå, med media og myndigheter i spissen.

14 Likes

Disse alarmene folk får på mobilen ifbm «Hans». Er dette noe alle skal få?

Derom strides de lærde :grinning_face_with_smiling_eyes:

Antagelig er det en form for lokaliseringsalgoritme involvert. Men selv folk i mitt nærmiljø har fått både 0, 1 og flere varsler på ulike tidspunkt så den fungerer i såfall ikke sånn kjempebra.

5 Likes

Bra de får testet det ut på noe som ikke ser så kritisk ut da.

3 Likes

Jeg vil heller ha et varsel for mye enn å gå på en smell den dagen det virkelig er kritisk.
Nå har jeg feks sørget for at ting på eiendommen er sikra, har bla surra grillen til rekkverket på terrassen. Hadde blitt sur om den hadde velta.
Og de som sier dette er normalt eier ikke gangsyn.
Vi er i begynnelsen av august og det skulle vært sommer, mens det vi nå har er som em halvkraftig høststorm.

3 Likes

Haha! Det er normalt med stormer på sommeren også. Dette er ikke en storm engang. Merkelig det der hvordan de som er så utrolig redde for klimaet hele tiden ser ekstremvær og tror sola alltid skal skinne om sommeren og sånn :wink:

August er den måneden det alltid regner mest i Oslo. Vindstyrken akkurat nå er 4 m/s.

Når man ser alle farevarslene i dagens yr værvarsel, men ser på vindstyrken og nedbørsmengden så er jo dette i samme stil som varmekartene med lilla fargen og flammer som ramme rundt bildet og sånn som de holdt på for to uker siden.

4m/s og 5,4mm nedbør. 13mm i morgen. Wao! Skal ikke forundre meg om folk i oslo kommer til å gå rundt med snorkel og dykkermaske på butikken om dette fortsetter :rofl:

Til sammenligning, her er Haugesund. Mye mer nedbør og mye mer vind, men ingen farevarsel. For de vet at da hadde vi ledd av dem :rofl:

8 Likes

Her på Vestlandet blåser og regner det såpass mye at farevarsel ikke er nødvendig.

Det er i denne sammenheng viktig og tenke på at jordsmonnet på Vestlandet er mer vant med og absorbere store nedbørsmengder.

5 Likes

Dette er nok slikt som skjer ukentlig i Haugesund.
Men det teller vel ikke for dette hevder du vel er fake news fra MSM.

5 Likes

Dette er vel også normalt i Haugesund om sommeren.

1 Like

Joda ras går med jevne mellomrom og er alltid tragisk. Jeg tror på alt jeg ser med egne øyner og jeg ser at det går ras og flommer over. Ikke unormalt, men nyhetsverdi likevel akkurat det.

2 Likes