Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Det vanlige nok en gang:

Der kom lillafargen på vindkartet og ja :rofl: jeg ler meg skvett i hjel av akkurat det i hvertfall :rofl: :rofl:

Til opplysning så går ferja til Utsira som normalt :wink:

3 Likes

Det kom ikke nedbør som meldt i Oslo, men hvis du tror det er normalt med togskinner som ser ut som dette, så…


Fra Gran stasjon på Hadeland. Nærmeste elv er noen hundre meter unna.

Her var det meldt 50mm, det kom kanskje 5mm :sweat_smile:

2 Likes

Det er trist at meteorologene tar feil og en ikke får det en har krav på.
Det gode er at @Morti får seg en god latter da……

5 Likes

Det var slike mengder vann som var meldt over store deler av Østlandet. Nå kom det heldigvis på et mye mindre område. Kjipt nok for de det gjelder.

3 Likes

Synes det er litt merkelig at folk som man forventer å være normalt oppegående ikke har fått med seg, eller ikke forstår, at ekstremvær er og blir en større og større utfordring fremover.

Og det er heller ikke sånn at noen “overmyndigheter” med en hemmelig agenda står bak dette for å gjøre seg rike ved å tyne vanlige folk.

11 Likes

Det er litt taktløst av meg å skifte tema bort fra været, men jeg har forsøkt å google og blir ikke klok. Så da vender jeg meg til det eminente forum.

Jeg ser etter en ekstern SSD harddisk til min iMac, og dens eneste oppgave skal være å fungere som lagringsenhet for iCloud/bilder. Ønsker at Bilder-programmet på macen skal bruke disken som default disk for bildebiblioteket. 1 TB holder foreløbig, men 2 hadde også vært fint. Finnes det en harddisk der ute som er spesielt mye bedre enn andre? Krav nr 1 er at den er rask nok til at det funker smooth, krav nr 2 at den er driftssikker. Må sikkert kjøre enda en backup, men det kan jeg gjøre på en “gammeldags” billig disk.

Setter stor pris på svar her :slight_smile:

La no resultatene være avgjørende for det :joy:

1 Like

Jeg kan ikke se for meg at hastigheten du kan finne mellom forskjellige produkter vil være merkbar. Kort sagt, kjøp noe billig som er av god kvalitet.

2 Likes

https://www.nrk.no/osloogviken/det-flommer-over-i-nesbyen-pa-grunn-av-ekstremvaeret-hans_-_-dette-er-ikke-noe-kjekt-1.16509438

1 Like

Er det ikke mye leire og slikt tjafs på østlandet? All nedbørsmengden kan vel forårsake at dette løsner?

Var meldt bra med nedbør, så er det vel noe i det at det meste følger elveleiene og da blir det MYE vann konsentrert i smale løp. Får håpe ødeleggelsene ikke blir altfor store.

Har ikke sett bilder av elva i Kongsberg, den begynner vel å bli rimelig stor etterhvert den også.

2 Likes

Idk man, strøm eksport er en big deal :joy: :thinking:

Nei, i realiteten så finnes det ikke data som backer opp det du sier her. Det er ikke mer ekstremvær nå enn før. Det er flere folk som blir rammet ja, men det er jo bare fordi det blir flere folk overalt…

Dette er bare nok en skrøne fra miljøbevegelsen. Forskerer tror at det kan bli mer ekstremvær fremover om temperaturen stiger. Men dette er foreløpig bare en løs hypotese.

6 Likes

“Løs hypotese” bør vel dokumenteres bedre, her link til grundig artikkel om +400 studier som viser sammenheng mellom menneskelig aktivitet og ekstremvær Mapped: How climate change affects extreme weather around the world

3 Likes

Det var vel også budskapet i en av rapportene fra IPCC. Man hadde ikke noe tallgrunnlag som viste at man hadde økning. Men samtidig vises det til modeller om hva som kan skje i værste tilfelle.

Dertil har man også uenigheter innad i IPCC mellom forskermiljøet og politikerene. Politikerene leverer “worst-case” scenarioer i forhold til modellene, uten å ta med alle forutsetningene og forbeholdene som ligger bak dem.

:man_shrugging:

4 Likes

I det kartet i linken din så har forskerne ikke funnet mer enn ett eneste ekstremvær i Norge (som kan knyttes til klimaforandringer) og det var for høy temperatur.

Det er ikke det inntrykket vi sitter med når vi følger mediene.

Og det ene tilfellet var ikke sikkert at kunne skyldes klimaendringer.

4 Likes

Ekstremværet Hans fører til at det for øyeblikket ikke er mulig å kjøre mellom sentrale deler av Østlandet og Trøndelag.

Både E6 gjennom Gudbrandsdalen og RV 3 gjennom Østerdalen er stengt enkelte steder.

Neida, helt normale mengder nedbør, trenger ikke varsel for dette. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Skal innrømme at det ser litt værre ut i dag enn i går så jeg hadde nok ikke skrevet den kommentaren i dag. Men det var litt på humor også da :wink:

Uansett så har vi aldri hatt et ekstremvær i Norge som har med vind eller vann å gjøre, som kan tilskrives klimaforandringer i følge 400 + studier :wink:

4 Likes

Er vel ikke første gang vi har flom?

Dette skjer jo med jevne mellomrom i Norge.

5 Likes

"15 av NVEs målestasjoner viser 50-årsflom onsdag morgen. "
Kanskje ikke helt ordinære nivåer på flommen?

2 Likes