Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Nei det er jo en 50års flom. Som er forventet hvert 50ende år.

Dvs noe vi har sett og opplevd før. Flere ganger.

5 Likes

Jeg er enig i at dette er en relativt normal flom. Den har dog truffet et annet område enn mange andre flommer. Noe som vel slår ut på statistikken @krafer nevner.

Her jeg bor på østlandet, så er elven fortsatt 2 meter under forrige skikkelige flom (ca 2010?).

Btw, en ting jeg ikke hadde giddet var å kjøpe meg hus i nærheten av en stor elv uten å være helt sikker på at den ikke vil bli rammet av flom. Å kjøpe seg hus eller leilighet på en “flood plain” er bare å be om å få det satt under vann med ujevne mellomrom.

7 Likes

Som så mange ganger før, vær er ikke = klima. Ekstremvær er definert som “en værsituasjon som er sjelden og i ytterkanten av historiske observasjoner”. At økt forekomst av ekstremvær skyldes klimaendringer er dokumentert i et stort antall studier. En 50-års flom kan komme hyppigere (eller sjeldnere) enn hvert 50. år. Det indikerer nivået på en flom som normalt inntreffer hvert 50. år. Skal man “tro” på forskerne, så må vi forberede oss på - i dette tilfellet - slike nivåer hyppigere enn før.

edit: sist det var varslet 50-års flom i Drammensvassdraget var i 2007.

3 Likes

Nei, dette stemmer ikke. Poenget er at det ikke kan vises til data om mere “ekstremvær”.

En ekstraordinær hypotese (som at det blir mer ekstremvær) krever ekstraordinære bevis for å kunne støttes. Elementær vitenskapelig metode.

Det ar det feks er 2 “50-års” flommer i løpet av en 20-års periode er langt langt I fra signifikant nok!

2 Likes

  • Jeg burde få meg en paraplyhatt
  • Jeg vil ikke bli sett død i en paraplyhatt

0 stemmegivere

Når et område er utsatt for flom så bør myndighetene oppgradere kummer og rør og grave ut elvene som renner over. Det gjorde min hjemkommune på 90-tallet da det rant over der. Etter det har vannet aldri gått over bredden der.

Hvorfor rettes det ikke søkelys på myndighetenes unnfallenhet og manglende oppfølging av slike tiltak der det trengs? Alle vet jo hvor problemene oppstår. Det er derfor de vet hvor de skal bygge slike nå i siste liten…

6 Likes

Ville bare enkelt og greit tatt denne. 2TB eller 5TB avhengig av ønske. Jeg ville valgt 5TB, så har du det du trenger en god stund uten å trenge å tenke på plass. :slight_smile: Men hvert til sitt. Seagate Expansion Portable ekstern harddisk | Clas Ohlson

2 Likes

Helt enig. Data fra observasjoner er hva som danner grunnlag for kunnskap. Hvis du mener at det ikke foreligger nok studier som understøtter økt forekomst av ekstremvær grunnet menneskeskapte klimaendringer, kan vi ihvertfall enes om å være uenige :slight_smile:

Helt enig igjen, eller i beste fall etter en induktiv metode. Det var imidlertid ment for å illustrere at en 50-års flom ikke nødvendigvis inntrer med nøyaktig 50 års mellomrom.

2 Likes

2007? Det er vel femti år siden det da?

Som jeg skrev i går: jeg synes det er bra vi har slike varsler, vil heller ha ti for mange enn ett for lite.

Bra det er noen voksne som tar ansvar.

Hvorfor gjør du deg dummere enn du er?

Og nei, hvorfor i alle dager skulle vi ha 10 nødvarsler for mye!? Terskelen bør være rimelig høy for å benytte seg av det!

Varsel om regn og flom kan alle som ønsker og har nytte av følge etter behov uansett…

Det er totalt idioti av myndighetene å bruke nødvarselsystemet for dette! Kun en distraksjon fra en endeløs rekke andre saker som viser deres udugelighet…

1 Like

Du har fått med deg at ting bokstavelig talt står under vann flere steder? Det er da slikt myndighetene burde varsle om?

Området som meteorologene i utgangspunkt varslet ville bli rammet var mye større enn det som ble rammet. Hadde værvarselet slått til, så hadde det vært flom i store deler av Østlandet. Mao, det ble varslet mer enn det som viste seg å nødvendig, men det kunne man ikke vite når varselet ble sendt.

3 Likes

Av og til må man bare innrømme at man tar feil også.

5 Likes

Ser ut til at det er/ble ganske ille flere steder et godt stykke nord for Oslo, men de mest folkerike områdene rundt Oslo slapp billig unna. Så for oss ser det jo ikke så ille ut. Så på Yr-kartet at det var ekstrem fart på stormen oppe i lufta, men relativt lite vind ved bakken. Så man kan bli litt lurt av det.

Problemet man pirker på er at varsel ble sendt ut til mange som ikke opplevde noe uvanlig, men for de som var der det var verst har det nok vært kaos.

Yr kom også med for sterke varsler for bredt. Dette ble ikke så ille i Oslo som de sa for 2 dager siden i det hele tatt. Yr - Oslo - Nedbørkart

Men så det var over 15mm/t regn rundt Lillehammer og en del andre steder i går. Det er heftige mengder.

Helt uenig i at dette bør varsles over nødvarselsystemet.

Bor du langs en elv eller i et rasutsatt område så følger du med på værmeldingene på våren og sensommer/høst.

De få ekstreme tilfellene der folk blir evakuert informeres dette om direkte.

Helt misbruk av systemet mener jeg.

4 Likes

det har lenge vært snakk om Kina`s metode å fikse på tall og vekst i økonomien,stay in cash people :crossed_fingers:

https://www.youtube.com/shorts/q8D1UqQdf4A?feature=share

4 Likes

Det vurderes å sprenge i området, og politiet får bistand fra bombegruppe og forsvaret i disse vurderingene.

LOL at max dramatisering :laughing:

Men dette er i hvert fall nyhetsverdig. I motsetning til utskremte NRK-lokalreportere som melder at nei *akkurat * nå så regner det ikke, og nei elven flommer ikke over her nå, men det kan kanskje gjøre det senere…

2 Likes

Som jeg skrev: bra at noen voksne tar ansvar.

1 Like

Problemet er vel at når det blir ekstremt mye vann så kan det oppstå nye vannveier og det blir jordskredfare i områder hvor de normalt ikke er oppmerksome på slikt. Rasene vi har sett tror jeg ikke er bare i de områdene som normalt regnes som rasutsatte.
Helt sikkert mye de kan forbedre med varslene men det vil nok alltid være noen som er galde for de og noen som føler det var unødvendig da vær jo har enorme lokale variasjoner (innefor begrensede områder) man ikke vil kunne greie å ta høyde for.

4 Likes