Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

:crazy_face:

2 Likes

Fant akkurat ut at jeg kan bruke kontorstolen som rullator. Ryggen var ikke god etter en vond natt. Jeg er misunnelig hver gang jeg ser en sprek ungdom løper rundt og vaser med hele livet foran seg. Føler meg gammel, men har ikke blitt femti enda. Lurer på hvordan jeg skal klare å måke snø i vinter. Life is life. :older_man:

4 Likes

For rygger, så er ofte trening svaret.

5 Likes

Eller madrass som ikke passer deg? For myk/hard, eller for dårlig eller gammel. Jeg blir j… stiv i ryggen og får smerter etter en natt på dårlig madrass!

1 Like

Jeg har en eller annen slags skade i nedre del av ryggraden. Jeg har nok gradvis ødelagt ryggen med hardt arbeid på tomta/hage de siste ti åra. Men nok om det. Følte meg bare komisk når jeg brukte kontorstolen som rullator. Det er ikke like ille hver dag.

Jeg er forøvrig gammel langtransportsjåfør, så jeg takler ikke å sove i sengen. Sover på sofaen.

Hmm. Tror jeg sletter denne meldingen om noen timer. :slight_smile:

1 Like

Helt seriøst, trening hjelper. Har et par i familien med ryggproblemer og de blir så å si symptomfrie når de trener og får ryggproblemer i perioder med inaktivitet eller hard arbeidsbelastning på ryggen.

5 Likes

Nå er ikke “vondt i ryggen” det samme for alle - trening gjør det nok ikke verre, men det fordrer at man gjør rett øvelser. Hadde jeg vært i nojoy’s sko hadde jeg oppsøkt en fysioterapeut/manuellterapeut for å kartlegge litt mer samt fått et treningsopplegg.

3 Likes

De aller fleste ryggvondter blir bedre av rett trening eller bare å gjøre enkle tøyeøvelser. Veldig mye muskler etc som har feste i ryggen og som kan gi smerte om det blir stramt/stivt.

Så gjør det til en del av den daglige rutinen og tøye litt så blir det bedre.

1 Like

Jeg tror ikke tøying er greia for meg. Da hadde jeg falt sammen på gulvet og vridd meg i smerter. Hyggelig at dere bryr dere nok til å poste. Men nå har jeg fått nok oppmerksomhet.

1 Like

Har slitt med korsryggen i mange år. Ett godt tips jeg fikk for noen år siden og somvar å bruke en baseball . Den er rimelig steinhard. Stå inntil veggen og masser med ballen mot området som er vondt. Når du trener opp nok motstand mot smerte kan du legge deg på gulvet og rulle på ballen. Gjør jævlig vondt men hjelper iallefall meg veldig.

3 Likes

Hver gang jeg har begynt å føle litt “vondter” i kroppen, har det som regel vært pga. redusert trening i fohold til normalen. Typisk hvis jeg har nedprioritert trening over en periode for å bli ferdig med andre ting, eller “feriemodus” når man reiser vekk og ikke har samme mulighetene.

1 Like

Start med yoga(det finnes forskjellige treningsmetoder enn å ta foten bak hodet :wink:)

Fokuser på kjernemuskelene rundt midjen,har ikke hatt ryggproblemer på lenge,-det finnes personlige trenere på youtube som kan instruere :tv:

Tøying er jo ikke noe som skal gjøre veldig vondt. Man starter med å tøye litt, så øker man på etterhvert som man føler det går. Tøying er noe alle kan gjøre.

Ikke alle. Jeg kan ikke gjøre det. Tror jeg har prolaps eller annen fysisk skade. Whatever.

Forsiktig styrke av kjernemusklatur. Først bare med egen kroppsvekt og deretter legge til litt vekt. Ordner seg, ca 30% får lumbago ila et år. Bare styrke opp musklene etter å ha passert peak reproduktiv alder :cherries:

3 Likes

Krystallsyken - erfaringer og god informasjon tas i mot med takk. Enten her eller i DM.

Hørt folk har vært fornøyde med dr Hannisdal på Klinikk Røa. Skal også være en lege i Bærum som er god på Dix Hallpike manøver. Kjenner ikke navnet. Jungeltelegrafen

God bedring!

1 Like

Onsdag skrev E24 om en liste fra investortjenesten og databasen Tekinvestor, som dekker de fire siste månedene av Solbergs tid som statsminister.

8 Likes

Epleys manøver

Selvbehandling eller kiropraktor?