Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Skaff deg behandling før det går så lenge at hodet ditt begynner å kompensere for svimmelheten for når det først skjer kan du få vedvarende svimmelhet om du har uflaks. God bedring.

1 Like

Noen legevakter har leger som utfører denne manøveren, gitt at de vurderer situasjonen slik at det er det som skal til. Jeg er ikke fagmann, bare deler erfaring. Men enig i at det er bedre å bare skaffe hjelp asap, i alle fall få en kyndig vurdering

2 Likes

Prøv å se etter en kiropraktor eller liknende som har erfaring med svimmelhet. De kan ta en test på deg og se på øynene dine, så gi deg rett manøver. Eventuelt videresende til spesialist, men det trengs sjelden.

Noe ørhet og lett hodepine som kommer og går er vanlig i ukesvis etter at “anfallene” er borte. Men så blir du nok helt bra igjen, du er jo ikke veldig gammel :muscle:

2 Likes

Kosthold, trening, optimisme og målrettet fremdrift. Små steg.

(Hilsen en som har på utrolig vis overlevd mer enn 99% av overlevende)

Lykke til og god bedring

2 Likes

Hadde du fortalt meg i 2010 at vår lille gjeng med Funcom-aksjonærer skulle bidra med å stille rikspolitikere til veggs hadde jeg ikke trodd deg :joy:

20 Likes

Btw, er noe som heter virus på balansenerven med ca like symptomer. Sånn i tilfelle du har selvdianostisert. En proff vet forskjellen.

… Eller, så går det også an å få svimmel symptomer av stress. Noe som vel er det beste utfallet. :see_no_evil:

1 Like

Jeg så nettopp en seks år gammel video på YouTube for første gang, og kommer aldri til å spise oppdrettslaks eller noen som helst annen oppdrettsfisk igjen noensinne. Ble i tillegg flau over å være norsk. Ganske drøyt at politikere og forskningsinstitusjoner i Norge skjuler sannheten.

Jeg går utfra at endel av dere har sett videoen, har du ikke sett den, anbefales den på det sterkeste: Farmed Norwegian Salmon World’s Most Toxic Food:

Etter innledning om norsk oppdrettslaks i videoen, er det endel som ikke var så relevant om oppdrettsfisk i Vietnam, for å hoppe over dette og se videre om norsk oppdrettsfisk, hopp frem til tidspunkt 18:30.

Sett videoer som gir meg lyst til å droppe oksekjøtt også, men så går det over og neste biff er like god.

Vanskelig å ta nisje-aktivister helt seriøst, på generell basis. Men oppdrettsfisk er sikkert fæle saker altså.

1 Like

Men har du sett videoen? Hvis ikke er det jo litt vanskelig å vurdere om du vil ta det seriøst. :slight_smile:

Var på teambuilding via jobben for noen år siden på båten som Kurt Oddekalv brukte.

Var litt sightsing og informasjon om organisasjonen han drev osv.

Da fikk vi og en presentasjon om oppdrettsfisken og hvordan mærene påvirket miljøet rundt. I tillegg til en del videoopptak tatt fra havbunnen rundt disse oppdrettsanleggene…

Har ikke spist oppdrettslaks siden.

2 Likes
4 Likes

Ganske drøye påstander og tiltak etter en youtube video. Rart å kun ta det den mest radikale klimaforkjemperen i landet kommer med for god fisk.

2 Likes

Det var jo faktabasert gravejournalistikk. Dersom noe av det som ble presentert er feil, håper jeg du kan opplyse meg?

Hvis du ser videoen, så vil du se at det dreier seg om mye mer enn kun påstander fra vår norske klimaforkjemper. Her har de oppsøkt forskere som tester laksen for giftstoffer, og det er svart på hvitt - verdens giftigste mat. De har også forklart hvorfor fisken har så mye giftstoffer, og årsaken er at fiskeforet i hovedsak lages av fisk fisket i Østersjøen, som er så ekstremt forurenset, samt andre tilsetninger i foret som ikke har noe i mat å gjøre etc.

Nå er jo videoen seks år gammel, så kanskje bransjen har skjerpet seg? Jeg er ikke oppdatert på dette. Men må si jeg ville blitt overrasket. Det dreier seg vel bare om penger og høyest mulig fortjeneste tenker jeg.

1 Like

https://www.dn.no/havbruk/laks/lakseoppdrett/havforskningsinstituttet/havforsker-en-halv-kilo-dritt-og-slam-per-kilo-laks/2-1-498915
Var en del fokus på dette for en del år siden, men ser ut til å ha “druknet” i alt annet.

Kan jo bare begynne å spekulere i antall tonn med drit som ligger på bunnen etter dem er slakteklare på rundt 5 kilo.

Når man kan ha opptil 200 000 laks i hver merde, snakker vi om potensielt 500 000 kg med drit, per merde for hver runde med laks som blir avlet frem.

Basert på disse tallene snakker vi om over 1 125 000 tonn med drit…

Ved utgangen av fjoråret sto det omtrent 450 millioner laks og over 20 millioner regnbueørret i norske anlegg. Det er imidlertid lite offentlig tilgjengelige data om hvordan det står til med denne fisken – annet enn dødelighet.

Når det gjelder miljøgiftene i fisken var det mye ufint spill fra interesseorgansisasjonene når dette ble et tema for noen år siden. Nå har jeg ikke detaljene i hodet, dem som er interesert klarer sikkert å google seg frem til diverse.

Frykten for skadelige miljøgifter var grunnen til at Nifes (Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning, nå en del av Havforskningsinstituttet) brukte en spesiallaget laks i intervensjonsstudier hos gravide. På grunn av bekymring for at miljøgifter i fet fisk kunne skade gravide, ammende kvinner og barn, hadde de i 2006 laget en «skreddersydd» laks, «designlaks», med et særlig lavt nivå av miljøgifter.

Vanlig oppdrettslaks fra butikken kunne altså ikke kunne brukes i studien fordi fisken hadde for høyt innhold av miljøgifter. På samme tid anbefalte likevel direktøren ved Nifes norske gravide å spise 1–2 måltider per uke av den samme butikklaksen. I 2006 var nivået av for eksempel DDT, en gift som har vært forbudt i Norge siden 1970, 3,9 ganger høyere i oppdrettslaks som kunne kjøpes i butikken enn i den skreddersydde designlaksen, ifølge Nifes’ sjømatdata. Nifes-direktøren var i samme periode medlem av Hovedkomiteen i Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM).

Nifes (nå Havforskningsinstituttet) bruker fortsatt kun designlaks i sine studier. Tidligere forskningssjef Ingvild Graff Eide uttalte i NRK-programmet Brennpunkt i desember 2016 at butikklaks brukes kun til forsøk på gnagere.

1 Like

Hvorfor går du til flere tiår gammel info om dette? Ja, laksebransjen har hatt svin på skogen, men fôret er i dag i hovedsak vegetarisk.

Og dioksinnivået er følgelig lavere enn i mye annen mat du kan få i deg.

At fjordbunnen under en del anlegg er rene søppelplasser skal jeg ikke krangle på, det er med god grunn at det pushes for pelagiske anlegg.

3 Likes

Jeg skrev følgende i forrige innlegg:

Nå er jo videoen seks år gammel, så kanskje bransjen har skjerpet seg? Jeg er ikke oppdatert på dette. Men må si jeg ville blitt overrasket. Det dreier seg vel bare om penger og høyest mulig fortjeneste tenker jeg.

Det er flott hvis mye av det som er presentert i videoen ikke lenger er riktig, ingenting hadde vært bedre enn om laksen ikke var farlig å spise lenger.

Videoen på youtube er seks år gammel, produksjonen er eldre og problematikken den tar opp er enda eldre.

2 Likes

Takk for informasjonen. Flott at det ikke er så ille lenger. Jeg ble virkelig sjokkert et øyeblikk der jeg satt i sofaen med fjernkontrollen og surfet på YouTube. Men jeg kommer til å holde meg unna oppdrettsfisk selv om det ikke er like ille som det har vært. Det fremstår fortsatt som usunt/helsefarlig for meg.

1 Like

Ethoxyquin som er det sentrale i dokumentaren, ble faset ut fra norsk oppdrett i 2020. Hva det evt. måtte være erstattet med aner jeg ikke. Høres ut som noe man ikke vil ha i seg i større mengder. Alltid vært fascinert av “safe levels”. Aner ikke hva det innebærer heller, når man summerer opp alt som er av sikre nivåer fra ulike stoffer og kilder. Har gitt opp å prøve følge med. Synes at det meste smaker mikroplast for tiden :wink:

5 Likes

Skepsis til industriell dyreproduksjon er absolutt rasjonelt. Selv om akkurat den videoen du lenket til fremstår som utdatert og lite relevant for meg, så betyr ikke det at jeg tenker oppdrettsbransjen er harmløs, og definitivt ikke kjøttbransjen på land heller. Men jeg stoler mer på vitenskapelige miljøer med fagfellevurdert forskning enn på gravejournalister og aktivister. Spesielt journalister har en agenda i å få alt til å virke så dramatisk som mulig.

4 Likes