Bare helt raskt, siden landbasert oppdrett har vært litt diskutert her i det siste:
Andfjord Salmon hadde Q2 rapport i går:
"[…] laksen i pilotbassenget på land vokste 40 prosent raskere enn det som var ventet, mens dødlighetsraten var på 2,5 prosent mot bransjesnittet i næringen på 16,1 prosent.
Fullt utbygd skal Andfjord Salmon produsere 40.000 tonn i året i mærene på land på Kvalnes på Andøya."
Kan også minne på om at sjappa er fullfinansiert etter emi og lån i sommer, og nå handles for 32,- Retta emi (hvor de henta ca. 600 mill) gikk på 38,5.
Så landbasert har nok livets rett, det må bare gjøres riktig, av kompetente folk.
Og dermed, til Atlantic Sapphire, et vedvarende takras uten like. Mange (inkludert meg) har grubla over hva såpass oppegående folk som Nordlaks har gjort på eiersiden der. Det viser seg nå:
“«Nordlaks har tatt over OG4 [et vekststadie, trolig det ASA har slitt mest med], og vil prøve å få det til å fungere. Hvis de får det til å fungere vil de kjøpe selskapet. Hvis ikke går det over ende», opplyser kilder internt i Atlantic Sapphire til iLaks.”
Personlig stiller jeg meg fortsatt tvilende til om anlegget kan berges. Det er ikke bare vekst / kjøling som er problemer, men også avfallsvann og sikkert andre ulumskheter som bare venter på bli avdekket. Men klart, kjøper Nordlaks det og befolker det med kompetente folk (hvilket de har), så er sjansene ikke lenger null (som de er nå).
Edit: Selvfølgelig hverken kjøps- eller salgsanbefalinger herfra – man skal ikke ta råd fra anonyme brukere på nett for god fisk (pun intended).