Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Landbasert skal pr. def være i stand til å kontrollere flere faktorer enn havbasert. Det er klart at å sprenge ut et basseng + gjøre det klart for fisk er mye dyrere enn å kjøpe seg noen merder. På lang sikt undres jeg imidlertid om vedlikeholdskost for landbasert oppdrett kan bli lavere, når bassengene først er bygget så er de jo der permanent.

1 Like

Target opex er " NOK 40 per kilo salmon produced (including depreciation)" , det er bra sammenlignet med standard oppdrett. Mowi guider 5.6€/kg for h2 group costs, uten at jeg kjenner selskapene godt nok til å vite hvordan disse ev. bør sammenlignes eller ikke. Target er heller ikke det samme som oppnådd, men man får enorme besparelser av såpass lav dødelighet så lavere kost er kanskje innen rekkevidde.

3 Likes
3 Likes

Mangler penger til ombygging gjør dei ikkje :joy:

2 Likes

Kaster du en krone på havet får du to tilbake var det en kompis som sa en gang.

Det er det jaggu mye sant i.

4 Likes

Syntes godt de kunne kjørt samme opplegg som for oljebransjen, hvor avskrivningene er like stor som skatten. Det fungerer tilsynelatende bra.

4 Likes

Ellers går det an å satse på entreprenøren som skal bygge disse anleggene, de tjener penger uansett.

3 Likes

Og leverandørene. Pareto laster i hvert fall i Aqua Group (som jeg har nevnt på den tråden). Skal du unngå lus, kan du også satse på nedsenkbare merder slik SinkabergHansen har prøvd med Akva G. AG sa vel at det kreves ca 60 meters dybde, noe det er ved ca 1/3 av landets lakselokasjoner (hvis jeg husker rett). Akva Group leverer også til landbasert, f. eks. utstyret til NOAP (som ingen her har nevt). NOAP ligger altså i det markedet som betaler mest for norsk laks og mens norske myndigheter øker lakseskattene, gjør Kina det motsatte. Med folk som bygde opp Mowi og Salmar i ledelsen og styret, samt styremedlemmer og aksjonærer fra Skretting, Nova Sea, (Atle Eide er også tidligere Salmarstyreleder og nå SL i Salmar Aker Ocean), ++ og Israel Corp (som også er i Akva Group og antakelig vil kopiere dette hjemme etter hvert), er det klart at dette prosjektet er verdt å følge. Ingen andre stiller med like sterkt team.

Tipper Ravioli også tenker litt på Endur…

3 Likes

Følger herved NOAP. Thank u :slight_smile:

Det tok meg to sekunder før jeg kom på hvem du tenkte på. :sweat_smile:

1 Like

Nei det var vel ikke særlig subtilt hintet. Men litt mer generelt er det i min bok en enorm risiko med selskaper som går på børs for først å bygge et digert anlegg, for deretter å drifte det (som er det selskapet “driver med” på lang sikt), og der byggingen skal delvis finansieres med kontantstrøm fra drift. Fra power point til lønnsom drift er det mye som skal gå som planlagt. ASA er et godt eksempel på hvor galt det kan gå, men vi har også nok av andre eksempler som følger den samme lesten, bare i andre bransjer, f.eks. quantafuel, nordic mining, northland resources (for dem som er gamle nok til å huske det). Der regnestykket som viser at båten bærer forutsetter visse priser på både det som skal bygges og det som skal selges ganske langt inn i fremtiden, og produktet som skal selges kan oppleve store svingninger i pris. Northland resources gikk som planlagt, men det gjorde ikke prisene på jernmalm, dermed falt det hele i grus. Med selskaper som skal følge denne malen må det i hvert fall være folk som vet hva de driver med i alle ledd.

2 Likes

Nei, de gikk konkurs når prisen på det de skulle bygge opp gikk fra 2 til 6 mrd. ( ser at noe greier skjedde etter dette også. V2 som gikk konkurs?)

Jeg må jo si jeg blir litt optimist på nekkar sine vegne når det kommer til tallene fra andfjord. Det kan se ut som det vil være økonomisk lønnsomt med lukkede merder. Da får nekkar og fiizk et stort marked. Det kan ta litt tid, men ikke nødvendigvis så mye.

3 Likes

6måneders patrulje under havoverflaten. Forsåvidt verdensrekord.
Tipper mannskapet var rimelig lei av hverandre etterpå

4 Likes

Wow !! Ganske heftig.

Tekinvestor blir nevnt i dagens politisk kvarter. Herlig :muscle::male_detective:‍♂

7 Likes

@pdx merket noe oppsving i trafikken hit? :stuck_out_tongue:

1 Like

Kripos has entered the chat… :sweat_smile:

5 Likes

Foreslår et innsidepremium abonnement a 50 000 per år og dine transaksjoner filtreres bort.

5 Likes

Jeg trodde vi var enige om at det bare var du som skulle ha det @holmes? :wink:

3 Likes

Kan det hete “utsider+”?

7 Likes