Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Har du ikke spilt spillet hvor målet er å drepe alt liv på jorden? Har det lang nok inkubasjonstid, så funker det fjell! :see_no_evil::cold_face:

3 Likes


Heldigvis ikke tilfellet her :slight_smile:

Det er denne typen forskning som i seg selv er skremmende!

4 Likes

Mye mer nært som er mer skummelt :stuck_out_tongue:

Covid viser jo hvilke konsekvenser denne type forskning kan få, og de kan bli større neste gang

5 Likes

Det ser ut til å være lite vilje til å stoppe denne typen forskning. Har ikke engang hørt det nevnt i norsk debatt / politikk.

En skulle kanskje tro det var aktuelt ettersom det er stadig mer som tyder på at Covid var en lab leak.

Og det er i tilfelle kun ett av mange eksempler opp igjennom.

Gode gamle Dr. John tar en liten gjennomgang:

5 Likes

Godt skrevet og noe til ettertanke

5 Likes

Mange foreldre tror at det er deres oppgave at barn skal skjermes fra alt negativ så de kan være «lykkelige» isteden for den virkelig oppgaven som er å være der når barnet trenger det gjennom oppturer og nedturer som jo livet består av.

Det er viktigere å kunne støtte og si «åh du som jobbet sånn med den oppgaven, da kan det være frustrerende å ikke få positiv tilbakemelding» og lære barnet å takle slike følelser og situasjoner, enn å ringe til læreren og klage. For hva lærer barnet da? Jo at det er krise å få en dårlig tilbakemelding, og ikke en naturlig del av en læringsprosess som man kan bruke for utvikle seg videre. Og hvis det går dårlig må mamma og pappa ordne problemet for meg, det er ikke noe jeg kan løse selv.

16 Likes

noen som har hørt om denne Investoren “Li Lu” ?..til og med Charlie Munger har kommentert om ham

https://www.ft.com/content/5308cd9f-037e-4524-a6d8-7388b3514199

image

https://twitter.com/i/status/1750172353521234172

Såvidt jeg forstår, så har barnehagene solgt selve eiendommen til et annet selskap og så har det andre selskapet solgt barnehagene videre for 4 mrd. Hvis prisen barnehagene solgte eiendommene for var ca riktig, så skulle eieren av begge selskapene sitte igjen med ca 0. Det virker som de i stedet ble sittende igjen med milliarder. For meg, så lukter denne saken veldig.

På grunn av en masse problemer så kommer skisessongen min igang extremt seint. Jeg oppdagade til man fasa at Norefjell driver ut 630NOK/dag. Det var i kraftigaste laget. Hemsedal tar enda mer +90NOK før parkring. + at det pleier å vare gigantisk med kø i Hemsedal. Tiligere så var det ofte mulig å kjøre på Tinden eller Ronien, ofte er det gigant-kø der og.
Solheisen ligger bra i pris, men det blir litt enahanda å kjøre de få bakkene. Men helt OK hvis det er bra vær.

Noen som har tips på alternativ? Gaustablikk? Har varit der kun 2 gånger før typ 15 år siden. Mye kø?

Lurer litt på hvordan det skall bli med alpinåkning hvis prisene skall vare sånn som det har blitt. Kun øfwerklass (byråkrater i statlig førvaltning) som skall åka, eller hvordan er det tenkt?

Mulig jeg må sette meg å kjøre til Hemsedal om helgene da. Så kan jeg kjøre en del i Solheisen og gå på topptur dag 2. I nødfall ta en langrenntur.

Takk for innlegget! Nå er jeg litt sen til festen, men fikk likevel lyst å kommentere.

En regel jeg har, er at alt i kategorien «øker sjansen for fysisk aktivitet» skal kjøpes inn, innenfor rimelighetens grenser. Kan en viss type sykkel gi meg litt ekstra glede på sykkelturen til jobb? Kjøp. Ett ekstra hjulsett med piggdekkene klare for enkelt bytte på vinterdager? Kjøp! Tre sykler som hver er skreddersydd ulike formål fremfor en som funker greit nok til alt? Kjøp :joy: Bekledning som passer all slags vær? Bare å fylle opp garderoben. Sykkelrulle i kjelleren til de dagene det ikke frister å sykle ute? Kjøp!

Poenget er ikke nødvendigvis fysisk aktivitet, som i mitt tilfelle, men kan like gjerne være andre ting som gir deg noe form for glede, påfyll eller stressreduksjon. Om det er å lage mat med de fineste kjeler og råvarer, eller om det er å skru på en veteranbil i garasjen.

Hvis man har en hobby som gir positive helseeffekter, fysisk eller mentalt, er det usedvanlig mye verdi pr krone selv om det på papiret kan se dyrt ut. Kan bli problematisk hvis man har fire eller fem eller seks hobbyer, så gjelder å finne noe man kan fordype seg i og ikke blir fort lei av😅

Er ellers enig med de som nevner kjøp av tid gjennom redusert arbeid i perioder i livet hvor man ønsker det, for de som er så heldige å ha den muligheten.

7 Likes

Heiskort må ha steget mye mer i pris enn generell prisvekst siste 10-15 år.

1 Like

Jag kom på en ting her. En hemsk utvikling: Det har blitt kortere vintersässonger. En del anlegg åpner seinere og senger tidligere. En del andre korter kun av ena enden av sässongen. Så det blir färre dager at selge heisskort, leie ut ski, selge kaffe etc. Men anlegget skall betales ned. Banken vil ha renter og amorteringer.
Dette er muligen en føljd av dette mer varmare klimat som folk tjatar om. Det synes som at dette med kilmaførendringer er mer allvorlig enn jeg først trodde.

2 Likes

Det største problemet er nok at folk ikke skjønner at anlegget er åpnet på høsten og ikke gidder på våren.

1 Like

@Kongsberg.

Hvordan ligger lønnsnivå i Kongsberg versus Lysaker innenfor olje gas?
Noen som har erfaring og kan gi meg %. hvor likt er 100%

Jeg antar lønningene ligger bittelitt under, men du vil ha ekstremt mye lavere levekostnader i Kongsberg. Typisk, så kan du bo rimelig nær sentrum uten å betale noen drøye summer og kan gå/sykle til jobb hvis du vil det. Eller kjøre til jobb på 5 min.

Jeg tror det mer relevante spørsmålet er om du vil bo i en mindre norsk by som har nærhet til mye fint turterreng, badevann og fjell (innen 30 min kjøring) eller om du vil bo nær havet og en storby.

Jeg endte i Kongsberg fordi jeg setter pris på at “alt” er innen 5-10 min kjøring hjemmefra, eller om sommeren, like lang tid på sykkel og at det er masse morsomt turterreng og fjell i nærheten.

Fra Vesle Ble, 30 min kjøring fra Kongsberg, 2. desember 2023.

Fra en lokal topp

Utsikt fra Store Ble, 35 min kjøring fra Kongsberg

Fra nabofjellområdet Lifjell (bildet tatt sånn ca fra toppen av Heksfjell) som ligger 1-1,5 timer kjøring fra Kongsberg.

13 Likes

Ser at prisen på solcelleanlegg har gått ned. 130k ferdig montert for et system som gir ca 6000 KWt i året. Med 5577 kr i rente etter skatt og kanskje 6000 kr spart på strømregningen, så har man 433kr/året å betale ned anlegget med. Med litt lavere rente, så går man vel i pluss til slutt før anlegget slutter å virke.

2 Likes

Er STOR variasjon i prisene der ute. Otovo er en versting/dyrest.

Husk at du også får enova støtte. 7500 + 1250kr pr kw installert med maxstøtte på 32500.

Så i regnestykket ditt ville man fått 15k i støtte.

1 Like

:see_no_evil:

1 Like