Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Ha i mente at den er skrevet med amerikanske øyne, det er ikke alt som er like relevant - legg også på litt sunn fornuft når du leser den…

Penger, kvinner og vin, vår lykke og ruin… /Gammelt rommerskt ordtak

Jeg prøver å spare litt i vardagen. Kunde nok valt en litt billigere bil, men så lenge jeg har råd at kjøre Alfa Romeo så kommer jeg at gjøre det. Det er enda mye bil før pengene og de få alternativer som finns er ikke billige de heller.

Penger er bra at ha. Det gir utrymme før å improvisere. Jeg er også intressert i klokker og har flere gånger varit nære at kjøpe noen litt dyrere klokke men det har ikke blitt noe av. Intressen er kanskje ikke stor nok + at jeg allerede har flere, som hver før seg fyller sin funksjon. Men, sa en dag hadde jeg råkat havna i EVI Skis produksjonslokal og stod og diskuterte litt ski og sånn. Og gjennbruk av ski, som de også driver med. Får tak på et par som er akkurat det jeg trenger før lange turer i Hemsedalområdet midvinters. Endast 9000. Så jeg kjøper dem der og da, Da var det bra at jeg ikke kjøpt noen klokke, som jeg ikke trengte. Penger fanns ju, så det var ikke noe problem .

Men somlige låner jo til alt. Det ende jeg kan tenke meg at låne til er hus. En bil jeg ikke kan betale kontant er før dyr.

Det er bra at ha en del buffert. Jeg har varit arbeidsledig av og på sien 2014 da olje/gass-branchen her på østlandet klappade sammen første runden, så jeg har lært at det er bra at ha en rejæl buffert. Jeg var med på et NAV-prosjekt siste runden og merkte der at noen av deltagene slet ekonomisk vilket også påvirkede helsen deres. Ikke bra. Selv kunde jeg ta det med en del ro og kunde fylle ut kassen med litt trading. Det gav ikke mye, men hvis man ikke har noe jobb så er også små bidrag viktige.

3 Likes

Vet akkurat hva du mener.

Jeg har litt problemer med å bruke på meg selv. Gikk lenge å vurderte å kjøpe meg ny telefon da den gamle holdt på å ta kveld. Men syns det var litt “råflott” å bruke 10 000 kr på meg selv.

Men på den andre siden har jeg ingen problemer å bruke penger på samboer og barn når dem trenger noe. Bilen som samboer disponerer var dårlig for en liten stund siden. Skaffet ny/brukt bil, kun gått 65 000km. Guttungen trenger klær/sko whatever. Da kjøper jeg kvalitet slik at det holder.
Samboer hadde knust telefon, ingen problem, det ordner vi.

Men når jeg selv skal ha noe… :rofl: En lang tankeprosess før jeg trekker på avtrekkeren. Helt merkelig.

Edit: I tillegg er jeg veldig nøye med å ha det finansielle i orden før jeg kjører på med prosjekter. Vi har ikke mye lån på huset, men jeg vil heller ikke ha noe mer. Gir oss et muligheter, og lite bekymringer ved renteoppgangen.

Har lønnskonto, sparekonto, aksjekonto, felles-konto osv. Men lite kryssning av midlene. Ting går inn på sparekonto og aksje, men så og si aldri ut. Ergo så kan jeg fint dekke større prosjekt med å ta fra sparekonto, men setter heller av midler på en “fleksibel” konto for å betale oppussing, verksted, bytte av hvitevarer hvis det dukker opp osv.

7 Likes

Ingen dum tankevekker. Det er lite som slår å se tallene på kontoen vokse, men livet er kort og det er ingen lommer på likskjorta. Man kan kanskje prøve og tenke over hva som gir en glede her i livet, og hva som eventuelt er årsaken til det motsatte. Eier man en bil som alltid forårsaker gnagsår i hode kan det jo være greit å fjerne dette “problemet”. Kjører selv en eldre dieselbil som kan gi meg litt hodebry innimellom, men ikke verre enn at kost/nytte gjør at jeg prøver å beholde den så lenge som mulig. Ville nok heller aldri brukt penger på en dyr klokke bare fordi jeg kan, da det har ingen verdi for meg på noen måte. På den andre siden er jeg glad i friluft og bruker dollar på utstyr som sekk, sko, fiskestenger osv. fordi dette gir meg gleder :slightly_smiling_face:

4 Likes

Kjører toyota. Ikke fordi den er verdens mest spennende bil, men fordi det er så lite problemer. Kjøpte som var to år gammel. Har hatt den i fem år. Kun hatt den på service. Null feil på sist eu kontroll.

Liker å gå på ski. Fikk kjøpt et par felleski til 999 kr fra xxl på salg. Kjøpte meg et par smøreski for kaldt føre brukt for 1000kr. Genialt kjøp. Helt super glid selv i minus tjue grader.

Har egentlig råd til å kjøpe hytte, men det er bare et helt sykt pengesluk. Har derfor leid, feks nå i vinterferien, koster 13k, men stor hytte, så kan invitere med venner/familie. Gjorde det samme i fjor, først med familie, så venner. Har også leid hus på sommeren.

Har verdens billigste hobby på sommeren. Å gå på fjelltopper. :sweat_smile:

Det jeg faktisk har brukt bittelitt penger på er å ta litt ubetalt fri. Det ga mye tilbake. Fint å kunne ta en ekstra skitur eller fjelltur.

11 Likes

Det er vel opplevelser med og uten famile/venner og å gi tilbake som er to av de tingene som gir mest valuta for pengene hvis man skal se på glede/lykke

7 Likes

Akkurat dette tror jeg er en undervurdert og verdifull måte å bruke penger på.
Er det noe vi har begrenset av i livet, så er det tid, og da gjelder det å benytte den best mulig!

7 Likes

Enig i prioriteringene. Du får 10x mer livskvalitet av å gå et par dager i ødemarka i forhold til å beise en hyttevegg.

5 Likes

Hvilket fond ville dere anbefalt for en ung dame, som skal begynne å spare.

Tanken er 25.000.- i første gangs beløp.
Å kr 2000.- i månedelig sparing.

Spar i Kron og Krons utvalgte. Rimelige fond og de setter sammen fond for deg.

Malte hele huset selv. Helt sykt dyrt å få andre til å male. Er faktisk litt ok å gjøre noe praktisk for en tid når man er softwareutvikler. Men ja, mye ekstra vedlikehold med hytte. Sikkert så mye at jeg hadde blitt lei.

3 Likes

Tja…… gir mye glede og beise en hyttevegg også. Selv bygget jeg hytte for en 5 år siden etter en flott gevinst på børsen. Slik jeg tenkte den gang var at jeg kunne fortsatt og tradet og kanskje tjent enda mer penger, men heldigvis sa fornuften at en bør gi seg mens en er på topp, nå er det kun mindre beløp jeg handler for. Den gang tok børs for mye tid og ødela på en måte livskvaliteten, tok altfor mye tid. Nå får jeg på samme måte samme adrenalin kicket av og være investert i high risk aksjer, for tiden QEC og NOM.

Aksjer gjør at en følger med på alt mulig og gjerne som nevnt har over snittet interesse for penger. Men sitter fremdeles med min 5-6 år gamle iPhone 8 og er også av den typen som ikke bruker penger på ting som ikke gir meg noe tilbake i form av glede.

2 Likes

Utenrikspolitikken til Biden. Urk. Afghanistan og Ukraina. Katastrofer. Tenk hvordan det hadde sett ut hvis USA hadde sagt de kom til å bruke flyvåpenet sitt til å forsvare Ukraina hvis de ble angrepet.

1 Like

Well… My snakk om AI før tiden. AI skall ersette massevis av jobb. Ja, neten alle, egentlig. Og det raskt. Det sier i hver fall diverse analytikere og “forstå-seg-påare”.
Prøvde akkurat NAVs påstådda “AI-chatt-robot”… Er det slik som AI fungerer så trenger vi ikke å fundere på noen ersettning av jobb i hvert fall. Men sikkert noen som fått 200miljoner (eller noe) før et python-script eller lignende med en fin AI-ettikett.

Litt rart av NAV at påstå at de har en chatt, da de alls ikke har det, uten kun noen form av script som sender ut noen standard-texter beroende på hva man putter inn.
På den tiden jeg var arbeidsledig så var det i praksis kun en måte i komme i kontakt med NAV og det var at rise til noen av deras kontor. Borde vara billigere å ha folk svare på spørsmål over Nettet, synes jeg. Mye bedre før brukene også.

3 Likes

3 Likes

Skummel utvikling synes eg.

3 Likes

jøss… :sweat_smile:

1 Like

https://www.reddit.com/r/PublicFreakout/s/8Sx4WJQvOU

For en utvikling… :cold_face:

Religionen av fred og alt det der 🫡

Ekstremt skremmende og farlig forskning! :cold_face:

3 Likes

100% dødelighet er ikke et farlig virus. Man må ha lav nok dødelighet til at smitten kan spres effektivt nok til at det går world-wide, sånn som Covid-19 gjorde, nettopp på grunn av sin lave dødelighet.

Blir man dødssyk og dør relativt raskt smitter man ikke nok folk til at det får spredd seg. Dødelighet rundt 2-5% er mye skumlere, og vil ta livet av mange fler.

Det sagt er dette skummelt i form av et våpen eller til bruk som likvideringsmetode, men pandemipotensialet er så og si 0.

3 Likes