Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Lønnsøkningene mine har kommet fra bytte i stilling, ekstraordinære justeringer og bytte av arbeidsgiver. Lønnsjustering i samme stilling har i beste fall gitt en prosent i reallønn om jeg husker rett.

3 Likes

Samme her, har aldri lidd av å bytte jobb, men eg har jammen brukt noen år på å irritere meg over tingenes tilstand. Eg er ferdig med det no. No bare bytter eg jobb istedenfor å klage, om det skulle oppstå igjen. Myyye bedre løsning :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 Likes

Kjenner at det er svært vanskelig å synes synd på denne mannen.
Men i prinsippet mener jeg at straffens hensikt er å beskytte samfunnet, og ikke å hevne. Dette i motsetning til praksis i land som f.eks. USA.

7 Likes

Har det noen gang kommet en oppsummering, på om tiltak utført under Pandemien var til befolkningens beste?

Personlig, mistet ingen kjente livet av pandemien.
Men flere fikk alvorlige bivirkninger av den påtvingende vaksinen. Som : Drypp -Menstruasjonsforstyrrelser etc.

Lett å gjemme seg bak, at man ikke viste hvor alvorlig konsekvensene kunne bli. Å derfor valgte å ta valgene som ble tatt.

Men, hva er blitt gjort for de som har blitt syke av vaksinen? Menn og kvinner som nå har blitt syk, av noe som skulle sørge for at de ikke ble det.

Eller de som har måtte legge ned restaurant-cafe - utested. Grunnet regjeringens karantene regler?
Å har mistet mye, om ikke alt av opptjente å oppsparte midler?

Å bli kalt en superhelt, når en ikke hadde kontroll på situasjonen, blir for meget for meg.!

Nakstad ble kåret til vinneren av den prestisjetunge hedersprisen «Årets navn» i VG i 2020.

Kommentator Astrid Meland har til og med kalt han [«en norsk superhelt»

VG Nyheter: Espen Nakstad blir «Årets navn»

VG Nyheter - høyde · 18. des. 20201:05

6 Likes

Den første nedstengningen, så vil jeg si at de gjorde rett. Det var veldig lite data og uvissheten var stor. Tiltakene etterpå var altfor grove og inngripende og varte altfor lenge. Jeg tror det hadde fungert godt med anbefalinger og ikke nedstengning. Du nevner det med restauranter osv. Det som verre er vil jeg si er at de stengte ned skoler. Barn var virkelig ikke i risikosonen og spesielt på ungdomsskolen og vgs (som var de som ble stengt ned), så burde det ha gått sånn passe greit å skåne lærere for smitte.

Har en søster som jobbet i butikk. Hun kom seg gjennom hele covid-tiden uten å bli smittet, Hun jobber i en relativt liten, trang butikk uten noe mekanisk ventilasjon av noe slag.

Når det kommer til vaksinen, så tror jeg konklusjonen som de kom fram til i ettertid var at den ikke var gunstig for de som var mindre enn 40-50. Bivirkningene og sykdommen var omtrent like ille. Det er ikke noe de har gått ut med i store overskrifter her i Norge, men jeg har lest artikler om det med relevante myndigheter som kilde.

I Norge, så drev vi i hvert fall ikke å vaksinerte de minste barna, slik som de gjør i USA. Koronavaksinasjon av barn og unge - regjeringen.no Litt vett i skallen hadde de i hvert fall.

3 Likes

Sikkert fordi han tjente så grovt på det han gjorde… forferdelig type spør du meg. Farlig å gi noen slags ropert ihvertfall…

Hørte idag at siden politikerne våre og tine-monopolet gjør det så skarpt så skal vi nå begynne å importere melk, bla i form av tørrmelk siden vi ikkje klarer å lage nok melk lengre.

Så da må vi støtte oss på eu både med, melk, smør egg og kjøtt, også hvordan var det med kornlagrene? Fremdeles leiligheter?

Idk… snart blir vi kanskje sultet og frøset ihjel om vi ikkje følger eu fløyta ned til hver minste prikk. Det blir jo sikkert gøy…

I utgangspunktet, kan vi være selvstendige på alle punkter med veldig god margin… men, takket være noen kloke hoder så blir vi ikkje det, mindre og mindre for hver dag som går faktisk. Det suger jo :slightly_smiling_face:

Er det noen her som gleder seg til å drikke importert tørrmelk? :upside_down_face:

Nyt Norge folkens.

#ta.vare.på.det.vi.har.før.det.blir.borte

10 Likes

Politikere fikk alt for stor makt

Per Henrik Zahl hade hellre sett att man gjort som Sverige.

– Väldigt många norska läkare försökte argumentera för att införa samma strategi som Sverige, men blev överkörda av ivriga norska politiker, säger han.

6 Likes

Oooooog poteter…

4 Likes

Hvor mangen produkter snakker vi om nå?

Melk, poteter og egg?

Ganske spesielt man har manko på noe slikt.

8 Likes

Melk for eksempel får jo bøndene bot om di leverer over kvote, les saken eg la ut i politikktråden igår kveld. Tro det den som kan…

Vi mister gradvis tryggheten, systematisk. Folk må begynne å våkne før det er for seint å vi blir så avhengige at vi mister all stemme…

Ikkje glem hva som skjer med strømprisene og drivstoffpriser… legger man det inn i ligningen begynner det å se skikkelig svart ut. #no.racism.intended

Dette er ting Norge fint klarer seg med selv, I utgangspunktet…

9 Likes

Vi har for lite melk, korn og egg og for mye kjøtt.

Er det helt umulig for dette landet og være selvforsynt med de viktigste matvarene eller regulere overproduksjon ?

1 Like

Dette er jo et godt poeng. Tidligere har vi laget Jarlsberg og solgt det ut av landet når vi lagde for mye melk. Dvs at vi egentlig betalte for å selge ost ut av landet. :see_no_evil:

Det er ikke enkelt når kostnadsnivået ligger så høyt her i Norge.

4 Likes

Exportere kjøtt vart? Finns få steder der kjøttproduksjon er dyrere enn i Norge.

2 Likes

Kjøtt kan foredles. Varemerker selger… om så det blir bikkjemat pellets eller proteinpulver av overskuddet så er det bedre å ha i bakhånd enn å kaste bort tryggheten og selvstendigheten.

6 Likes

Den lokale kiwi butikken har sluttet med lammekjøttdeig. Synd, den var den billigste, til 146kr/kg. Sikkert også det sunneste når man ser på vitaminer og mineraler med tanke på at sauene stort sett beiter på fjellet hele sommeren.

5 Likes

Her kommer et merkelig og kanskje i overkant personlig innlegg. Men kanskje er det «food for thought» for de som gidder å lese.

Dette er jo et forum for investeringer og jeg regner med at de som er her bryr seg om penger mer enn gjennomsnittet. Men har du tenkt noe på hva slags forhold du har til penger?

Jeg tenker mye på det fordi mitt forhold er litt … problematisk, men egentlig bra sett på en objektiv måte. For meg er følelsen av trygghet av å ha penger så sterk at man ikke får seg til å bruke dem. Et eksempel er at om jeg vet at det kommer inn ekstrapenger i form av en bonus. Jeg bestemmer meg for å bruke dem på en klokke – «bonusklokken», liksom. Men når jeg ser tallene på konto, så går de over til fond eller høyrente. Sannsynligvis til glede for fremtidige fjerne arvinger, men man lever jo nå, og hvem vet hvordan livet er for en selv om en uke.

Så skal det også sies at det ikke er slik at jeg sitter i en mørk og kald leilighet og spiser lunken lungemos kjøpt billig på grunn av kort holdbarhet. Men de litt store tingene har jeg problemer med å unne meg selv. Da skal jeg vite at det ikke går for hardt utover kontoene, og jeg vil heller låne penger enn å spise av sparekontoene. For eksempel så har jeg lyst til å bytte ut den 14 år gamle bensinbilen med noe freshere, men det er en eviglang tankeprosess rundt det økonomiske. Bil er jo rent ut tap på alle måter, men det er noe med det å sette seg inn i noe som ikke ser ut som en dass, og hvor det er en ny lyd hver gang man kjører. Men så var det pengene da…

Man har jo møtt en del mennesker igjennom livet, og de som alltid fascinerer meg er de som alltid er økonomisk på hæla. Når lønningen kommer, så må de betale ned på den altfor store kredittkortregningen. Så bestiller de feriereise en langhelg, hverdagsfylla med bobler på sommeren, og når det er to uker igjen til neste lønning så er de blakke. Men på en måte så tror jeg at de har mer moro enn det jeg har som salter for en fremtid uten noen garantier. Jeg er litt redd for at jeg ender opp som jenta i diktet som fikk et stort nøste med tova ull. Dette sparte hun på kistebunnen fordi det skulle bli brudekjole, dåpskjole og så busserull. Men så endte det opp med å bli likskjorte :sweat_smile:

Som skrevet så ble dette et rart og personlig innlegg på en søndag. Litt terapeutisk for meg å skrive ned, og sikkert ikke lett å svare på eller kommentere. Men hvordan tenker du på dette med penger? Når vet du at nok er nok – at nå kan du iverksette planen du har hatt? Og hva er planen, om du har en?

19 Likes

Syns edruelighet er en dyd. Dyre klokker er ikke det værste man kan kjøpe investeringsmessig, men trenger man å utsmykke seg selv med den slags? Blir jo bare et mål for kriminelle i offentlige rom i hverfall…

3 Likes

Takk for et godt innlegg, kjenner jeg har litt lyst å svare på det når jeg har tid - for jeg er i motsatt ende av skalen av deg. Bare med god økonomi ift Ola Nordmann som ikke klarer å betale ned kredittkortregningen når den kommer.

Den boka her har vært en inspirasjon for meg, bare så det er sagt, den er bare å skaffe seg: The Old Money Book by Byron Tully | Goodreads

Edit: Oppdaterte linken, for det er 2.edition jeg har med meg uansett hvor jeg reiser.

4 Likes

Takk for tipset! Kjøpt for 2,99 USD på Kindle store :+1:

1 Like