Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Det var kanskje noe dårligere forhold i år, med mange lavtrykk på rad akkurat siste 2 mnd. Jeg vet ikke.

Om dere har lyst til å beregne forventede verdier.
Edit: ser ikke ut som pre-view fungerer, det er “Photovoltaic geographical information system” fra EU.

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/

2 Likes

En periode var det et tykt lag med rim, dette ble avløst av snø….
Blir spennende å se februar og ikke minst mars….

2 Likes

10 kwp i Sandnes. Mot sør. Bratt tak 40 grader. 185 kwh i Januar.

2 Likes

Ikke engang statsministeren skal de informere? Merkelig, jeg mener da å huske at han gikk ut og ventet eksplisitt på deres vurdering? Så Nord universitet kan de facto gi Kjerkol det glatte lag, men unnlate å informere offentligheten?

5 Likes

Ingen informasjon er også informasjon.

Så på Nord “universitet” er fusk helt OK, så lenge du har de rette kontaktene.

7 Likes

Det er greit så lenge du ikke siterer/plagierer deg selv :see_no_evil:

6 Likes

image

“Even when we printed different cells belonging to different parts of the brain, they were still able to talk to each other in a very special and specific way”

Er det ikke dette forskningsforsøket vi hele tiden holder på med på TI?

3 Likes

Nye nordiske ernæringsanbefalinger - hva innebærer de, og hva skjer nå? NNR er bygget på vitenskap som er fri for populisme og politisk påvirkning.

I den nye utgaven, NNR 2023, handler det ikke bare om hva vi bør spise for å ha det bra, men også hvordan vi bør velge for å redusere belastningen på miljøet.

Er det bare jeg som ser motsetningene her? De skriver jo eksplisitt at miljøpolitikken har påvirket ernæringsrådene. Hvilken del av rådene som kommer av miljøpolitikk og hvilken del av rådene som har med ernæring å gjøre kommer da ikke klart fram.

bør vi spise minst 600-800 gram grønnsaker, frukt og bær daglig for helsens skyld
Videre bør vi spise minst 90 gram fullkorn daglig, 20-30 gram nøtter daglig

samt 300-450 gram fisk fra bærekraftig fiske eller oppdrett ukentlig.

Disse rådene er jo bare å tørke seg en viss plass med.

Aldri i livet om noen får meg til å spise 300-450 gram oppdrettsfisk i uka :joy:

Synes det var et veldig høyt innslag av karbohydrater sånn innledningsvis her.

Driver man med trening anbefales det 1,5 til 2 ganger sin egen kroppsvekt i protein i gram. Med de nye kostholdsrådene skal man helst ikke spise kjøtt (minimalt) og moderere inntaket av melkeprodukter. Hvor skal man få dekket behovet da? Her er rådene gjennomsyret av klimapolitikk lang vei.

8 Likes

Spis grønnsaker og korn og frø og nøtter med høyt proteininnhold. Lager hjemmebakt brød som har mye linfrø, gresskarkjerner og solsikkefrø. Tror det har ca 15g protein/100g (og ca 300kcal/100g). Burde sikkert droppe gresskarkjernene hvis man går for max protein. Med inntak på 3000kcal dagen, så gir dette 150g protein. Så må man bare erstatte brødet med andre ting som har ca samme mengde protein/kcal. Brokkoli, erter, linser, bønner osv er bra, Også kan man jo fortsatt spise endel kjøtt.

Selvfølgelig, spiser man mye gulerøtter, ris, potet osv, så blir det ikke nok proteiner.

Det høres ikke ut som en god ide nei. Torsk er jo helt drøy når det kommer til protein pr kcal. 82kcal/18g protein. Hvis man spiste 3000kcal med torsk, så hadde man fått i seg 658g protein om dagen. :see_no_evil:

2 Likes

Kylling var ny på lista, noen som vet begrunnelsen for dette?

Tror svaret er her:

Norge med sine fem millioner innbyggere skal nok en gang redde verden!

edit:
I generasjoner har man spist en balansert meny av grønnsaker og kjøtt. Kjedelige grønnsaker - muligens, men det gikk mye i rotgrønnsaker og kål. Og kjøtt i form av storfe, svin og lam. Og fisk når jeg vokste opp (70-, 80-tallet), var nesten fattigmannskost. Nå, noe år etterpå, så skal vi overbevises om at det er nærmest et mirakel at det er folk igjen i dette landet, for tidligere kosthold er ikke noe de vil anbefale i dag.

Forskjellen (er min teori) er at for å spare penger så prosesseres kjøtt i mye større grad, og tilsettes salter og tilsetningsstoffer for konsistens og holdbarhet. Der tror jeg mye av grunnene til kreft og livsstilssykdommer ligger. En pølse, med alle sine uhumskheter, regnes som kjøtt på lik linje med en ren biff.
Mitt tips for et godt liv - selv om det er kanskje noe kortere enn et nøttespisende liv - spis så mye kjøtt du orker, men bruk lang tid på å lage den. Bruk masse grønnsaker, lite salt og friske urter.

8 Likes

https://www.nature.com/articles/s41591-022-01968-z

Fant ikke noe mer med kjapp googling.

Spiser endel kjøttpålegg og tenker at jeg burde kjøpe roastbiff i ferskvaredisken, ikke ferdig pakket med 2-3 ukers holdbarhet…

Edit

  • A large Harvard-based study showed that people who ate a serving of unprocessed red meat (beef, lamb, pork, hamburger) a day had no more heart disease than those who rarely ate meat.
  • Eating processed meat, like bacon and hot dogs, did boost the risk of developing heart disease and diabetes

Det jeg har sett studier som viser at 500g frukt/grønnsaker er bedre vs kreft og at 700g er enda bedre. Hvis man spiser mye kjøtt osv, så er det lett å spise for lite frukt og grønt.

Konklusjonen min er at hvis man spiser nok frukt og grønt og nøtter og holder seg borte fra prosessert kjøtt, så er mye gjort.

5 Likes

Jeg var i et forhold der eksen fant ut at “nå var veganisme tingen!” Det var et lite mareritt å finne mat som var smakfull og som ga en form for tilfredshet når man spiste den. Og for å få smak så måtte jeg bruke en god del buljong og kokosmelk. Usikker på hvor sunt det hele var når alt kom til alt. Og det tok ofte veldig lang tid å lage maten, så man lagde ofte store porsjoner. “Redningen” ble juksehamburgere (Beyond burger), der belgfruktene er så prosessert at man er usikker på helsegevinsten og miljøpåvirkningen.

8 Likes

Vi spiser lite prossesert mat her hjemme.

Supper blir lagd fra bunnen. Lapskaus fra bunnen. Rent kjøtt så langt det lar seg gjøre, men bruker jo litt kjøttdeig til diverse. Tacokrydder lager vi selv eller bruker ett uten salt. Men kunne nok spist litt mer grønt, men god på frukt :joy: Hjemmelaget smoothie osv.

2 Likes

Kjøttdeigen de selger i dag er såvidt jeg vet 100% kjøtt uten noen tilsetninger, så det er bare rent kjøtt som er malt opp?

Salt trenger man, bare ikke så store mengder. Spesielt hvis du trener og svetter mye. Har droppet saltet i hjemmelaget brød, så da får jeg bare i meg salt fra pålegg og middager. Har faktisk lurt på om jeg får i meg for lite salt til tider. :sweat_smile:

1 Like

Jeg har funnet ut at jeg har godt av å kutte bruken av poteter. Så en biff med bare stekte grønnsaker gjør meg mett på et god måte.
Tips er stekte rosenkål - dele dem i to, og steke dem rå på middels varme i en panne med litt smør. De får en god nøtteaktig smak når de får litt farge. Sleng oppi noen champignon på slutten og stek dem sammen.

4 Likes

Er ikke slik at vi ikke får i oss salt. Men typisk tacokrydder er mest salt. Ser man på innholdsfortegnelsen er den første ingridiensen salt.

Kutter man den ut, og går over til en uten salt eller finner en mer “genuin” oppskrift på nett, er det så og si ingen salt i dem. Og det smaker mye bedre :ok_hand:

Men jeg er helt enig med deg, vi trenger salt, og lurer på om enkelte muligens får i seg for lite salt nå om dagen pga. en slags negativ tilnærming til salt.

3 Likes