Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Neppe like bærekraftig som kostholdsrådene, men kanskje like sunt? Tipper egentlig at stekte grønnsaker kanskje ikke er så hot. :sweat_smile:

1 Like

Salt har blitt underrated, her saltes tilogmed pwo’en :sweat_smile:

2 Likes

De aller fleste franske og italienske gryter har stekte grønnsaker som utgangspunkt (mirepoix).
Det er vel svartbrent mat man ikke skal spise?

Men igjen - i det asiatiske kjøkkenet wok’er man, det var på åpen flamme man lagde mat i tidligere tider. Hvordan kom menneskeslekten seg videre, når det kun mat kokt på induksjon som sikrer sunnhet?

Jævelig mye lavere snittalder? Trenger bare ca 40 for å ha voksne barn

2 Likes

Utifra denne oversikten er det mer utslipp fra fiskeoppdrett enn kylling for p få i seg 100g protein

Best med fisk fra havet? :thinking:

Uprosessert rødt kjøtt av høy kvalitet er nok noe av det sunneste vi kan få i oss:)
Problemet nå er jo at oppdrettsfisk har sine usikkerheter, vanlig fisk samler opp tungmetaller og giftstoffer, grønnsaker er fulle i innsektmidler eller annet grums. Storfe spiser vel også mye dritt etterhvert? Det er stadig vanskeligere å få i seg solide, rene råvarer for tiden. Ikke bare er vitenskapen på området mangelfull, men den oversvømmes nå av klimaråd fremfor kostholdsråd. Rådene lider av åpenbar politisering.

I linfrø/solsikkefrø osv er jo 75% av næringsinnholdet fett målt i kalori-innhold, så for de som trener er det en håpløs proteinkilde :stuck_out_tongue:

7 Likes

Kostholdsrådene kan si hva de vil - for meg er det livskvalitet å spise og drikke godt. Det gir meg glede å lage, glede å dele, og glede å spise. :partying_face:

6 Likes

Med 200g protein om dagen som gir 800kcal og 3000kcal totalt pr dag, så tenker jeg solsikkefrø og linfrø passer fint inn. I hvert fall 30g om dagen går fint

1 Like

Alt med måte går som regel fint, men med 30g linfrø får du i deg 5 gram proteiner og mangler da 195g for dagen. For meg er det ensbetydende med en veldig lite effektiv proteinkilde :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det farligste for helsa er nok å gå rundt å tenke på hvor farlig alt er hele dagen.

4 Likes

Mmmh! Tennene løper i vann her! :laughing:

1 Like

Trodde du jeg mente du skulle spise 30g linfrø om dagen og så ingenting annet med protein i?!?

Hvis du spiser 30g kjøtt til sammenligning, så får du i deg 6-7g protein, så ikke så himla stor forskjell? :stuck_out_tongue:

Jeg har frøene nevnt her i et hjemmelaget brød. Veldig godt om jeg får si det selv. :smiley:

3 Likes

Bare spøker - det var så fristende :wink:

Selv lager jeg hjemmelagde knekkebrød med masse frø. Supergodt!

3 Likes

Råvarer er viktig, gode råvarer.

Typ melk som ikkje er laget av pulver, kjøtt som kommer fra dyr, og grønnsaker som er laget med minst mulig nervegift. Helst kortreist og ikkje lagret i 10mnd.

Men jo mer av det motsatte folk spiser, jo mer medisiner kjøper man for å holde korthuset oppe…

Får meg til å tenke på EU og hvordan dem systematisk undertrykker våre næringskilder og selvstendighet ift det…

Huff så sint eg er på det greiene der…

5 Likes

Vi har vel kverulert om dette før. Jeg trodde du mente at linfrø/solsikkefrø er en fin proteinkilde for de som trener, og ikke ønsker å spise feks kjøtt osv. Slik jeg forsto det. Kanskje jeg misforsto.

Forskjellen er at man spiser hundrevis av gram med kjøtt. Gjør man det samme med linfrø blir man regelrett feit.

Og dersom man spiser 30g gram godt kjøtt, så får man ikke i seg 75% av energien i fett og karbohydrater :wink: Hele grunnen til at jeg tok det opp er at man ikke kan spise matvarer som linfrø i annet enn mikroskopiske mengder, pga dårlig næringsinnhold-fordeling som egner seg svært dårlig som proteinkilde/muskelmat:) Som supplement i et balansert kosthold har det selvfølgelig en plass, men som substitutt til kjøtt: no chance.

Etter min mening:)

3 Likes

Jeg bruker det i brød for å dra opp protein/fett/kcal så jeg kan spise færre brødskiver :slight_smile:

Kondolerer! Eventuelt gratulerer, siden du skrev VAR i et forhold med en veganer :stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile:

2 Likes

Hehe! Det var et slag, men det gikk greit, og spesielt når det gled over til vegetar - det er mye enklere. Jeg ble flinkere til å finne alternativer til kjøtt, og utvidet horisonten min matveien. Indisk mat har mange gode vegetariske retter.
Men der er fett, det er karbohydrater - og ikke noe slankende i det hele tatt :yum:

5 Likes

Hvis en såkalt sunn vegetarisk diett ikke en gang er sunn/slankende, så utgår den for min del. Kan gjerne spise mer grøntfor, mindre kjøttdeig etc, og mer rent kjøtt og fisk, men det blir gjerne ofte litt lettvint siden jeg bor alene. Bortsett fra i går og i dag, ble fårikål til middag med to gjester i går, og rester i dag-sunn, god norsk husmannskost :blush::+1:

2 Likes