Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Forskere ved MIT har påvist at lys kan tydeligvis forårsake direkte fordamping av vann uten varme.

Fordampningshastighet ble målt under optimale forhold til å være 4 ganger høyere en termisk grense.

Grønt lys viste seg å være det lyset som hadde mest effekt. Noe som er interresant, da planter er grønne og refleketerer det meste av grønt lys, noe noen i kommentarfeltet påpekte.

Vil tro dette også vil gi store utslag i klimamodeller.

2 Likes

«Flere må lage flere enn to barn», uttalte barneministeren i mai. Hun vil sette ned et utvalg for å undersøke hvorfor kvinner i Norge i snitt får 1,4 barn, og hva som må til for å øke dette.

At politikerne trenger et eget utvalg for å finne ut av dette er så inn i granskauen dårlig innsikt i verden oss vanlige dødlige lever i dag.

Finnes tilnærmet 0 bakkekontakt.
Tusenlapp i fradrag for barnehage utgift slår liksom Veum seg på brystet med.
Det er et så miniskult tiltak som ikke utgjør noe som helst, kansje 1.5 barn?..

Når man har 2 barn så får man også latterlig mindre låne muligheter til å kjøpe seg boligen som støtter dette familieoppholdet.

Par i dag må vente til de har kjøpt familieboligen før de i det hele tatt kan begynne å tenke tanken om barn.

Arbeidstider som sluker tiden du har å gi til barna dine. Timene og dagene strekker ikke til. Så da frister det vel svært lite med flere barn.

Risiko for å ta forlenget ulønnet permisjon om barnet blir født på feil side av året.
Der var regnestykket om barn #2 allerede ødelagt.

Alt for kort permisjon for mødre etter mitt syn.

Kort fortalt, grunnen til at folk ikke får mer enn 1.4 barn er mangel på penger og tid.
Er en grunn til at tradwife trenden er så diskutert og ønsket fra ikke bare menn, men også kvinner.
For flere år siden kunne en familie betjene livets opphold med barn og hus på 1 lønn.
De dagene er desverre over og kommer nok aldri tilbake igjen om ikke det blir lagt tilrette for det.
Hva som må til vet tydeligvis ikke politikere en gang.
Igjen spørr jeg.
Hvorfor sender Norge ut over 50 milliarder kroner i året til bistand I andre land?
På tide å avslutte sløseriet en gang for alle eller?

Rant over…

7 Likes

Det har blitt endel i sum, i hvert fall for de som går for tre barn.

1300 kr mindre i bhg pr barn fra august
2000 kr mindre for sfo i 1-3 klasse

For tre barn, to i bg og en i sfo, 4600 mindre i mnd.

Skall du ha 3 barn og bo i noen større by koster boligen 10-15MNOK. 4600/månad betyr da ingenting.
I hvert fall hvis man har noen krav på levnadsstandard. Finns ju folk som skaffer 3-4 barn og mer en det som går på soc. Men det er en annen sak.

1 Like

Selv i Oslo, så finnes det alternativer fra rundt 5 millioner for en 5-roms. Fram til barna er type 5-6 år gamle, så går det fint å ha to barn på samme rom.

Fra rundt 6m, så er husene rimelig ok

Selvfølgelig dyrere jo nærmere sentrum du må være, men det er ikke nødvendigvis høyeste prioritet med tre små barn :stuck_out_tongue:

Folk har ikke så lyst til å bo i ghettoen. Også må boligen være instagram-vennlig. Koster fort 2-3M bare det.

3 Likes

Igjen. Full kontroll på Stortinget.
Ingen har kontroll på en damn s%€*!
Her går det kun i iskrem smaking, høy kakeføring og endeløse samtaler med media 24/7.
Ingen som faktisk gjør jobbene sine fult ut.
Jesus fucking christ. Er det rart ytre høyre fosser frem.

5 Likes

Hvor lenge har jeg ikke pratet om den høyrevridningen som skjer med de som er forsøkt hjernevasket aller mest? Klima og woke politikk har vel hatt mest fokus mot de unge. Men bare 10% av de stemmer AP nå.

2 Likes

Hur mange stemmer på rødt, SV og MdG?

1 Like

De er vel ideoligisk styrt frem til virkeligheten treffer dem. Studiene er slutt, jobben kaller og dem skal faktisk tjene penger og betale skatt, sammen med å danne familie og håndtere lån.

Wild guess så klart :stuck_out_tongue:

4 Likes

Å senke aldersgrensen for å stemme blir neppe en kampsak fra venstresiden på en stund…plutselig :sweat_smile:

6 Likes
2 Likes

Noen som vet om den norske stat betaler utbytteskatt når de tar utbytte i f.eks. Equinor?

1 Like

Måtte nesten sende en mail til Nærings- og fiskeridepartementet som eier 67% av aksjene i Equinor. Fikk følgende svar:

Ingen formuesskatt og ingen utbytteskatt, tenk så deilig :heart_eyes: Det er nesten så vi har laget et system der staten som eier har en massiv konkurransefordel i forhold til oss vanlige dødelige + private foretak…

4 Likes

Så, du tenker at hvis de betalte formueskatt og utbytteskatt til seg selv, så ville det vært bedre? :crazy_face:

3 Likes

Nei, jeg mener at formuess- og utbytteskatt bør reduseres kraftig slik at den kunstige konkurransefordelen til det offentlige reduseres.

Jeg hører stadig argumenter à la dette: “Jo men det offentlige gjør det like bra, hvis ikke bedre, enn det private”. Til det sier jeg: No shit Sherlock, de konkurrerer på helt andre vilkår…

Forresten: I straffesaker skjer det ofte at statlige foretak blir straffet og må betale bøter til… staten.

4 Likes

Ja, helt bak mål.

  1. Når borgere eller private foretak gjør noe kriminelt så betaler de bøter til staten.
  2. Når staten gjør noe kriminelt betaler de bøter til …staten.

I tilfelle #2 burde man egentlig samlet opp alle bøtene og delt ut pengene til borgere og private foretak :grin:

2 Likes

Det er jo det staten gjør med pengene, bruker den på oss og bedrifter i Norge.

De gjør det gjennom tidvis (alt for ofte) ekstremt retarderte og sløsete måter slik som det forbannede regjeringskvartalet som bygges midt i byen min as we speak. Jeg tar heller penga i lomma takk.

5 Likes