Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Disse leseutfordringene som Sommerles og Nordli Junior har fungert veldig bra som motivasjon for mine. Helt gull med slik motivasjonshjelp når det er litt tungt å få til lesing.

5 Likes

Når somaliske pirater skal omskoleres til hudpleiere er det ikke rart at alt av norske bistandskroner fører til negativ vekst når tallenes oppgjør ligger på bordet.

8 Likes

Bistand er en måte å overføre penger fra fattige i rike land, til de rike i fattige land.

Trist, men sant.

10 Likes

steike…noen vet bare ikke å gi seg :sweat_smile:

https://www.dn.no/gamestop/roaring-kitty-holdt-direktesending-gamestop-aksjen-raste/2-1-1657790

1 Like

Legger ut en liten klassiker som vi kan ta med oss gjennom helgen før det braker løs igjen på mandag :wink::sunglasses:

1 Like

Sør Korea har igjen blastet kpop over grensen etter at 330 ballonger fra Nord Korea slapp 15 tonn med søppel og avføring i Sør-Korea gjennom helgen, tilsynelatende som svar på sendinger av flygebladbærende ballonger den andre veien. Sør Korea truer med ytterligere avspillinger skulle flere søppelballonger ankomme.

“Vi gjør det klart at ansvaret for enhver eskalering av spenningen mellom de to Koreaene vil ligge utelukkende på Nord-Korea.” sier presidentens kontor.

2 Likes

ok,så vi skal gå “BULL” i ,…hva?
image

har lagt merke til dobling i prisen hos enkelte varer i butikken de senere årene…
image
https://x.com/i/status/1799811931521602000

3 Likes

Kjøpte tilfeldigvis en juice som fruen liker veldig godt her i Norge. Hele 55kr kostet den.
Samme vare så jeg kun 3 dager senere på handletur i Sverige. 25kr kostet den der :man_shrugging:

Misunner virkelig ikke de som har mulighet til å ta storhandelen i Sverige :skull:

8 Likes

appelsinprisen har skutt i været grunnet tørke…dette gjelder også(snart?) kaffe til eksempel…dette er et fenomen som påvirker mange steder i verden i disse dager :man_farmer:

1 Like

Men noen butikker kjører ekstreme priser på ting.

Ett eksempel jeg så var biola jordbærdrikk, Spar hadde satt prisen til over 40 kr per kartong, Kiwi hadde 24 kr.

Sett flere eksempler på slike store forskjeller.

2 Likes

Samme er det også med bensinstasjoner, har sett 25kr her og 18kr der i samme by ved flere anledninger. Merkelig og irriterende opplegg.

2 Likes

Det er bare butikkene som sjekker hvor høyt de kan sette prisene og fortsatt ha kunder. Det heter fri konkurranse :wink:

Så siden butikkene er noen grådige svin så har vi høy inflasjon, gotcha :sweat_smile:

1 Like

Delvis? Delvis er det også hvor prisbeviste gjennomsnittspersonen er. Jeg har ikke noe problem med å shoppe rundt for å få billig bensin (dvs, kjøper basically bare på de “billige” dagene), men det er litt verre med matvarer. Jeg skal typisk ha 10-40 forskjellige matvarer, da blir det jævlig vanskelig å huske på prisen i de forskjellige butikkene og opp mot forrige gang osv. Er det billig eller dyrt nå? Aner ikke. Legger kanskje merke til noen enkeltvarer…

2 Likes

For en sak :sweat_smile:

1 Like

Eg vet ihvertfall hva Biden ville gjort :joy:

1 Like

– Som å spise is rett fra kua, mumler han, og tørker vekk vaniljeiskrem.

– Eller rett fra oksen?

– Nei! Det er forskjellen på Senterpartiet og Venstre. Vi vet forskjell på kyr og okser.

Venstre-politikeren har måttet tåle mye fleip på egen bekostning etter uttalelsen «Det morsomste var å få råmelk rett fra oksen inn i kjeften, det var jævlig moro».

:laughing:

4 Likes

Forskere ved MIT har påvist at lys kan tydeligvis forårsake direkte fordamping av vann uten varme.

Fordampningshastighet ble målt under optimale forhold til å være 4 ganger høyere en termisk grense.

Grønt lys viste seg å være det lyset som hadde mest effekt. Noe som er interresant, da planter er grønne og refleketerer det meste av grønt lys, noe noen i kommentarfeltet påpekte.

Vil tro dette også vil gi store utslag i klimamodeller.

2 Likes

«Flere må lage flere enn to barn», uttalte barneministeren i mai. Hun vil sette ned et utvalg for å undersøke hvorfor kvinner i Norge i snitt får 1,4 barn, og hva som må til for å øke dette.

At politikerne trenger et eget utvalg for å finne ut av dette er så inn i granskauen dårlig innsikt i verden oss vanlige dødlige lever i dag.

Finnes tilnærmet 0 bakkekontakt.
Tusenlapp i fradrag for barnehage utgift slår liksom Veum seg på brystet med.
Det er et så miniskult tiltak som ikke utgjør noe som helst, kansje 1.5 barn?..

Når man har 2 barn så får man også latterlig mindre låne muligheter til å kjøpe seg boligen som støtter dette familieoppholdet.

Par i dag må vente til de har kjøpt familieboligen før de i det hele tatt kan begynne å tenke tanken om barn.

Arbeidstider som sluker tiden du har å gi til barna dine. Timene og dagene strekker ikke til. Så da frister det vel svært lite med flere barn.

Risiko for å ta forlenget ulønnet permisjon om barnet blir født på feil side av året.
Der var regnestykket om barn #2 allerede ødelagt.

Alt for kort permisjon for mødre etter mitt syn.

Kort fortalt, grunnen til at folk ikke får mer enn 1.4 barn er mangel på penger og tid.
Er en grunn til at tradwife trenden er så diskutert og ønsket fra ikke bare menn, men også kvinner.
For flere år siden kunne en familie betjene livets opphold med barn og hus på 1 lønn.
De dagene er desverre over og kommer nok aldri tilbake igjen om ikke det blir lagt tilrette for det.
Hva som må til vet tydeligvis ikke politikere en gang.
Igjen spørr jeg.
Hvorfor sender Norge ut over 50 milliarder kroner i året til bistand I andre land?
På tide å avslutte sløseriet en gang for alle eller?

Rant over…

7 Likes