Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Jaggu skal man stole på tall fra terroristene selv :man_facepalming:

1 Like

Når hun som er eldst nå begynte å lese mye, så ble det mye Donald-blader. Bildene gir litt avbrekk fra lesingen, men språket er rimelig bra og passer bra for 6-7 åringer. Når det kommer til lesing så er mengdetrening svært viktig. Når man så gir bøker osv, så leser de fort nok til at det faktisk er gøy å lese. Det er jo problemet i starten, at det går såpass tregt å lese at det ikke er gøy.

I barnehagen til hun minste, så henger de opp en lapp som sier hvem som har bursdag og et flagg. Hun minste som blir 5 rett over sommeren har lenge hatt det gøy med å stave seg gjennom navnet for å finne ut hvem som har bursdag. Kort nok til at det er gøy, selv om det tar tid. :slight_smile:

5 Likes

Disse leseutfordringene som Sommerles og Nordli Junior har fungert veldig bra som motivasjon for mine. Helt gull med slik motivasjonshjelp når det er litt tungt å få til lesing.

5 Likes

Når somaliske pirater skal omskoleres til hudpleiere er det ikke rart at alt av norske bistandskroner fører til negativ vekst når tallenes oppgjør ligger på bordet.

8 Likes

Bistand er en måte å overføre penger fra fattige i rike land, til de rike i fattige land.

Trist, men sant.

10 Likes

steike…noen vet bare ikke å gi seg :sweat_smile:


https://www.dn.no/gamestop/roaring-kitty-holdt-direktesending-gamestop-aksjen-raste/2-1-1657790

1 Like

Legger ut en liten klassiker som vi kan ta med oss gjennom helgen før det braker løs igjen på mandag :wink::sunglasses:

1 Like

Sør Korea har igjen blastet kpop over grensen etter at 330 ballonger fra Nord Korea slapp 15 tonn med søppel og avføring i Sør-Korea gjennom helgen, tilsynelatende som svar på sendinger av flygebladbærende ballonger den andre veien. Sør Korea truer med ytterligere avspillinger skulle flere søppelballonger ankomme.

“Vi gjør det klart at ansvaret for enhver eskalering av spenningen mellom de to Koreaene vil ligge utelukkende på Nord-Korea.” sier presidentens kontor.

2 Likes

ok,så vi skal gå “BULL” i ,…hva?
image

har lagt merke til dobling i prisen hos enkelte varer i butikken de senere årene…
image
https://x.com/i/status/1799811931521602000

3 Likes

Kjøpte tilfeldigvis en juice som fruen liker veldig godt her i Norge. Hele 55kr kostet den.
Samme vare så jeg kun 3 dager senere på handletur i Sverige. 25kr kostet den der :man_shrugging:

Misunner virkelig ikke de som har mulighet til å ta storhandelen i Sverige :skull:

8 Likes

appelsinprisen har skutt i været grunnet tørke…dette gjelder også(snart?) kaffe til eksempel…dette er et fenomen som påvirker mange steder i verden i disse dager :man_farmer:

1 Like

Men noen butikker kjører ekstreme priser på ting.

Ett eksempel jeg så var biola jordbærdrikk, Spar hadde satt prisen til over 40 kr per kartong, Kiwi hadde 24 kr.

Sett flere eksempler på slike store forskjeller.

2 Likes

Samme er det også med bensinstasjoner, har sett 25kr her og 18kr der i samme by ved flere anledninger. Merkelig og irriterende opplegg.

2 Likes

Det er bare butikkene som sjekker hvor høyt de kan sette prisene og fortsatt ha kunder. Det heter fri konkurranse :wink:

Så siden butikkene er noen grådige svin så har vi høy inflasjon, gotcha :sweat_smile:

1 Like

Delvis? Delvis er det også hvor prisbeviste gjennomsnittspersonen er. Jeg har ikke noe problem med å shoppe rundt for å få billig bensin (dvs, kjøper basically bare på de “billige” dagene), men det er litt verre med matvarer. Jeg skal typisk ha 10-40 forskjellige matvarer, da blir det jævlig vanskelig å huske på prisen i de forskjellige butikkene og opp mot forrige gang osv. Er det billig eller dyrt nå? Aner ikke. Legger kanskje merke til noen enkeltvarer…

2 Likes

For en sak :sweat_smile:

1 Like

Eg vet ihvertfall hva Biden ville gjort :joy:

1 Like

– Som å spise is rett fra kua, mumler han, og tørker vekk vaniljeiskrem.

– Eller rett fra oksen?

– Nei! Det er forskjellen på Senterpartiet og Venstre. Vi vet forskjell på kyr og okser.

Venstre-politikeren har måttet tåle mye fleip på egen bekostning etter uttalelsen «Det morsomste var å få råmelk rett fra oksen inn i kjeften, det var jævlig moro».

:laughing:

4 Likes