Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Det er vel ikke lenge før man blir kaldt rasist dersom man sier at man har blitt brun etter å ha vært ute i sola…

3 Likes

Ordet "rasisme " betyr ingenting lengre, det er ødelagt for lenge siden av utallige sosiale medier-hyper, nå senest Black lives matter.

5 Likes

Husker det var et ekstremt sterkt ord før i tiden. Men etterhvert ble det brukt så mye at det mistet nok en del av tyngden ordet en gang hadde ja.

2 Likes

https://www.spacetelescope.org/images/

1 Like

Trond Mohn ble ikke rik ved å være pusekatt. :slight_smile:

6 Likes

Ja, han er ikke nådig når det kommer til fortetning. De fleste innlegg over her, vedrørende hans stadige kjøp, framstiller Mohn som en dumsnill bestefar som nylig har adoptert en haug skvetne små-investorer.

Akkurat hva angår 2/4 er han på tynn is, et par år på en stål-holme i Nordsjøen hadde nok satt et og annet i perspektiv. Ser man på antall timer jobbet så er man svært tett på en alminnelig 37,5 t arbeidsuke. Så har man samtidig samme antall timer hvor man er på jobb uten betaling. Disse norsjø arbeiderne er på jobb 168t hver uke.

Enkelt å mene slikt fra et adm.dir kontor.

5 Likes

Evt så kan man se over på britisk side, så ser man at det er ganske gulvjevt å jobbe på Norsk sektor

2 Likes

Ja, men det betyr ikke at 2/4 i Norge er noen luxus ordning som er helt på tryne.
Takket være en sterk fagbevegelse som har holdt slike adm.dir i selene.

Nå er jo vi så privilegerte at vi får ta direkte del i «hvordan øke sin formue» av selveste filantropen Trond Mohn. Eneste man må gjøre er å hoppe når han hopper :sunglasses:

2 Likes

Resultatet med dyr arbeidskraft er jo at man nå gjør det man kan for å automatisere og styre ting fra land

Billig arbeidskraft, sett i forhold til hva? verdier som skapes?. Uansett, utgifter skal til livs uansett. Lønn er kun en nødvendig onde, fram til noe rimeligere er tilgjengelig. Enten det er snakk om 200kr timen eller 2000kr

1 Like

Her er ikke du på tynn is, her har du tråkka igjennom!
Meg bekjent så jobber nordsjøarbeiderne 12 timers skift, det blir ikke 168 timer i uken, det blir 168 timer på to uker. Fordeler en dette ut over 6 uker så blir dette 28 timer i uken i snitt.
Jeg har kun vært få turer offshore for mange år siden, min opplevelse var at et 12 timers skift var mindre stress enn en 7,5 timers arbeidsdag på land inkludert reise med ferje osv.
Lønna er vel heller ikke direkte dårlig ift hva en arbeider på land har, som både må jobbe 60 timer mer i løpet av seks uker, pluss reisetid og reisekostnader hver dag.

3 Likes

Neida, de er på jobb 24/7 det ute.

2 Likes

Får det vel strengt tatt ikke mer luksus enn en 2/4 ordning. Hva med å teste ut 4-4 og 5-4 ordning som de fleste serviceselskaper opererer med i dag. Forpleining, dekk og klienter er sjarmøretappene offshore. At det ikke anes hvor bra en slik ordning er sier litt om hvor bortskjemt man er blitt i dette landet.

2 Likes

Jobber Er/er på Jobb. Mye det samme. Vekke fra fam etc. Jul/høytid? Glem det.

3 Likes

Rette ræven :ok_hand::smile:

Men ja, ble vel litt offs

Nei, de er ikke det, de utfører arbeid i 12 timers skift, de 12 timene inkluderer matpauser og kaffepauser. Arbeidstiden på land er kun betalt for 7,5 timer, selv om arbeidsdagen er 8 timer pluss reise.

Hvis du måtte tilbringe 7,5 timer på kontoret etc og resten av tiden i døgnet på arbeidsplassen, er du ikke da på jobb 24/7.

Poenget er, disse folka er isolert på sin arbeidsplass 24/7 i 14 dager.

Hadde jeg fått dobbel nordsjø arbeider lønn hadde det fortsatt ikke vært aktuelt.

3 Likes

Mange som ikke skjønner hva de snakker om angående arbeid i turnus offshore ser jeg :sweat_smile:
Mye av de 4 ukene hjemme er avspasering, resten feriedager.
Årsverket er omtrent det samme som landarbeid, i tillegg så genererer en oljearbeider offshore like mye til AS Norge på ett år som en industriarbeider på land må jobbe 21 år for å bidra med. Rene tall.

Så er man vekke hjemmefra (altså på jobbreise) i over 4 måneder i året, døgnet rundt.
Pluss reisedøgn til og fra, og alle kurs man må reise for å ta i løpet av året.
Hvor mange måneder i året er man vekk hjemmefra ca i en gjennomsnittlig landjobb, i timer?
Ja, det er godt betalt, men man ofrer mye og står på for å fortjene de pengene.

5 Likes

Når jeg brukte 11-12 timer i døgnet for å være på jobb 8 timer så fikk jeg fortsatt bare betalt for 7,5 timer.
Når jeg er på reise, kurs osv så får jeg kun månedslønn, får ikke betalt ekstra for å være borte fra hjemmet.

2 Likes

Arbeid er oppskrytt

1 Like