Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Sindre Finnes har 45.000 aksjer i Nordic Mining sier e24:

Har det vært en aksjespleis eller noe, får det til at han sitter på 20 millioner i Nordic Mining

Hmm;

4 Likes

Ja det høres trygt ut.

Dette må vel bli reversert…

@pdx og tekinvestor er den femte statsmakt :joy:

2 Likes

Egentlig en veldig interessant prinsipiell diskusjon! De fleste vil, med det vi vet i dag, tenke at tvangsvaksinering med covid-vaksine vil være et grovt overgrep. Men se for eksempel for deg at halvparten av alle foreldre om 15 år nekter å la barna vaksineres mot polio. Hva skal man da gjøre? Kanskje et usannsynlig scenario heldigvis, men bare for diskusjonens skyld.

Eller, at vi om 5 år står overfor et virus som er langt farligere enn covid, la oss si med en dødelighet på 15 prosent, og ganske smittsomt. Hva gjør man da?

En slik lov krever politikere og helsevesen som man kan ha full tillit til. Det virker vanskelig i dagens klima, og jeg hopper ikke akkurat av begeistring for en slik lov. Men det finnes tenkte tilfeller hvor en slik lov vil kunne være god å ha. Mener å huske at Sam Harris hadde noen gode refleksjoner rundt dette i en podcast hvor han oppsummerte sine tanker etter covid, hva han tenkte underveis og hva han tenker med det vi nå vet.

På et filosofisk plan; det finnes scenarioer hvor selv de mest hardbarka motstanderne mot tvang i alle former vil kunne tenkes å konkludere med at tvang er nødvendig

5 Likes

Hmm, men, hvordan kan folk vite at det er tilfellet, og at det er trygt?

Når man ser hvor mye media lyver i etterkant av covid. Alle dem som ble “myrdet” av astra vaksinen for eksempel… bruker ordet myrdet selv om så det i beste fall var uaktsomt? Eller alle di tomme trailerne med lik vi så på tv, som ikkje hadde noen lik i seg :sweat_smile:

Det er jo ikkje forsvarlig når folk ikkje engang vet om informasjonen dem får er sann… da er vi tilbake til blind tro og religion igjen…

En kan jo si at det “gikk jo bra for di fleste”, men. Det var bare flaks.

Skal vi bli påtvunget å måtte gå igjennom den “skjærsilden” av flaks eller uflaks :man_shrugging:

Eg ser heller at vaksinasjon er frivillig. Når det forandres på alt fra definisjoner på hva en pandemi er, hva en vaksine faktisk er, og hvordan safety protokoll utføres… det er egentlig litt galskap :sweat_smile:

2 Likes

Vel, i paragrafen står det at sånne som meg kan konsentreres på utvalgte steder. Nå har eg polio vaksine og alt utenom covid, men. Paragraf er paragraf, en kan ikkje late som enkelte ting bare ikkje står der fordi “common scence” hva enn det er dagens samfunn :sweat_smile:

Men, det blir sikkert greit, like barn leker best :+1:

1 time igjen. Så får vi svar på om uken som har gått var en super kjøps mulighet.

Eller om neste uke blir et helvete for porteføljen og markedet

Tvi tvi :crossed_fingers:t3:

«Verdens viktigste tall» fra USA - Holder pusten: - Økt nervøsitet

1 Like

Av alle ting å bruke penger på, så er vel 100 millioner her noe av det mest ubrukelige?

Helt enig i at lovtekster ikke bør kimses av bare fordi «sunn fornuft» tilsier at paragrafene ikke vil komme til anvendelse. Sunn fornuft viser seg for øvrig å være et subjektivt begrep. Går ikke inn på hele diskusjonen om covid-vaksine og hvorvidt den har vært netto positiv eller negativ, utover at min følelse her er at den har vært netto positiv. Det har vært noen fæle eksempler på komplikasjoner/død av vaksinen, men jeg vil være veldig overrasket dersom det skulle komme frem god informasjon som viser at den ikke på den andre side har reddet langt flere liv. Men uansett hvilken side man står på her, bør det være enkelt å enes om at hele situasjonen var en tragedie på mange plan. Og at den dessverre har bidratt til å øke avstanden mellom ulike meningsgrupper i samfunnet. Og da tenker jeg ikke avstand som i at alle bør mene det samme, men større avstand ifht om vi lar oss påvirke av de som mener noe annet, altså evnen til dialog og nyanseringer.

Hva gjelder «like barn leker best», så kan det nok stemme i mange tilfeller, men akkurat i det aktuelle eksemplet med polio og ingen vaksine kunne det blitt en kjip situasjon.

Uansett, vi får ta helg og nyte siste rest av sommer, god helg!:relaxed:

2 Likes

Enda en elendig start. Burde egentlig bare gå for en ny trener nå enn å sitte utenfor enda et VM :dizzy_face:

Kasakhstan liksom :exploding_head::exploding_head:

Er det nå det? Skipet fungerer vel som base for opplæring og tjenestested for offiserskadetter og folk i førstegangstjenesten? At det ikke klarer å oppnå samme fart som Helge Ingstad tenker jeg er bare positivt.

2 Likes

Kul att man ruster opp båten, men extremt dyrt. Jeg antar at det er mange slektinger og venner lenges veien som “må” ha en bit av kaken…

Nei, du blander med Christian Radich (som var for befalsskolen for Sjøforsvaret) og Statsråd Lehmkuhl som var (er?) for Sjøkrigsskolen. Det er noen få menige om bord, men ikke så mange. Offiserene er gjerne håndplukket.

Forøvrig mener jeg vi må ta vare på kongeskipet, det er kanskje et flytende gin-palass, men det fortjener kongen med hva han har fått inngiftet i familien!

3 Likes

Ja må skjønne vi åpner opp når det er minst behov. Heia Norge :see_no_evil:

1 Like

Ikke bra! Godt det ikke ble noen personskader. Er mye vold for tiden, spesielt mot barn.

2 Likes

Ja tenk om hamas bare friga gislene, slik at krigen de startet ble stoppet. Ellers helt forferdelig at hamas enda aktivt bruker sivile palestinere som skjold for personell og militære anlegg.

9 Likes

Ja det gir jo veldig mening det du sier :brain:Selvfølgelig er det bare å drepe 40 000 mennesker, varig skade x ganger flere og fortsette å torturere og voldta krigsfanger helt til 101 gisler frigis.

Kanskje ikke alle som er like imponert over presisjonenes eller effektiviteten av er av verdens mest avanserte militære når det gjelder å rydde opp i egen bakgård like stor som Mjøsa og de styrer all inn og utførsel….

3 Likes

Nå har vel også hamas nedjustert tallene ganske kraftig og innrømmet at det også inneholder krigerene dems som har daua i hopetall.

Men ja, det å bekjempe en terrororganisasjon som har okkupert et landområdet i lang tid og aktivt bruker sivile som skjold slik hamas gjør og villig innrømmer de gjør. Eller som de sier, det er ikke vårt ansvar å sørge for siviles sikkerhet.

Men ja, at sivile har hatt det grusomt siden hamas tok over gaza er det liten tvil om. Alt piler har gått nedover siden israel forlot gaza, Fatah overtok og Hamas jaget ut fatah.

Men dette er avsporing fra tråden.

5 Likes

Vet ikke hvor du har nedjusteringen fra, jeg viste til tallet 40 000 som brukes av annerkjente media.

Legg ved gjerne en link i det opprinnelige innlegget ditt så økes kvaliteten på samtalen.

Men ja, avsporing - jeg bare viste til at det ble heldigvis ingen skadde i synagogen. Er mye vold, spesielt mot barn, så bra at ingen ble skadde og personen med våpenet ble tatt.

1 Like

Desverre bruker alle hamas sine tall som baserer seg på funnet døde og “rapporterte døde” dvs ingen lik men familie/venner/hamas sier noen er døde.

At mangen sivile lider under hamas sin okkupasjon er det liten tvil om. At mange av dem dør som følge av krigen hamas satte igang er det heller liten tvil om. Vi kan alle håpe at dette er konflikten som frigjør gaza fra hamas sin okkupasjon slik at Gaza kan gå tilbake til en tilstand slik det var før 2005

7 Likes