Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Tenker ofte at det kan være lettest å forholde seg til hva FN, ICJ, og ICC definerer som okkupasjon. Ofte bedre det enn subjektive definisjoner.

Dødstallene som man operer med er i følge annerkjente metoder trolig en underestimering fordi det ikke lengre en noe funksjonelt helsesystem.

Du kan lese litt mer om hvordan andre uavhengige kilder har estimert tallene her.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)01169-3/fulltext

Selv Bibi sa sist i mai at 30 000 mennesker var døde, hvorav etter hans estimat under halvparten var terrorister og brorparten var sivile. Så kan man selv gjøre en vurdering om Bibi er en god kilde eller en editorial i et av verdens beste tidsskrifter slik som Lancet er troverdig.

https://x.com/drphil/status/1788772011432460794?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

7 Likes

Det har vel liten hensikt å drøfte slike spørsmål med personer som fornekter folkeretten. For når noen legger til grunn at både BBC og Aftenposten er på villspor, blir det fåfengt å komme til noen som helst felles forståelse.

3 Likes

Jeg vet ikke helt hva det kalles når motstanderen din ( fatah) blir henrettet og jaget bort. Men mulig det er demokratiske valg og slik et demokrati funker i hodet ditt. At Hamas styrer med jernhånd hvor drap og vold på meningsmonstandere skjer er det liten tvil om.

At mange sivile er døde er det liten tvil om. At krigen ble startet av hamas og at de aktivt bruker sivile som skjold og sympati er det lite tvil om.

Og skal man tro på jerusalempost så ønsker ikke hamas fred fordi de får støtte for hver sivile palestiner de kaster på grillen.

Så er det greit å vite at man faktisk kan støtte palestinere, uten å støtte terrororganisasjonen hamas eller hate jøder.

Og ja det mange nybyggere gjør på vestbredden er ikke lovlig. Man kan håpe at de må trekke seg tilbake på samme måte som nybyggere måtte ut av Gaza når israel trakk seg ut og overlot makten til fatah.

5 Likes

Israelske settlere og soldater som driter i Genève - konvensjonen er vel omtrent det verste Israel har å by på. Hamas er det verste Palestina har.

Gjengangeren siden 1947 er at Israel tar seg til rette, arabere prøver å ta dem ut, Israel slår 10x hardere tilbake og tar mer land, for sikkerhets skyld.

5 Likes

Soldatene blir heldigvis straffet. Settlerene er ikke underlagt Geneve og blir i liten grad straffet virker det som.

Var ikke størstedelen av områdene som Israel fikk av FN allerede eid av jøder? Og du har ret i at Israel har tatt land hver gang de har angrepet. Sinai er vel eneste de har gitt tilbake.

Men tar man seg til rette ved å bare eksistere? for det er vel det som er hovedproblemet til mange av araberlandene, israel eksisterer og det liker de ikke derfor angriper de?

2 Likes

The 1948 Palestine war[a] was fought in the territory of what had been, at the start of the war, British-ruled Mandatory Palestine.[14][15][16][17][18][19] During the war, the British withdrew from Palestine, Zionist forces conquered territory and established the State of Israel, and over 700,000 Palestinians fled or were expelled. It was the first war of the Israeli–Palestinian conflict and the broader Arab–Israeli conflict.

2 Likes

The Arab-Israeli War of 1948 broke out when five Arab nations invaded territory in the former Palestinian mandate immediately following the announcement of the independence of the state of Israel on May 14, 1948

Altså ja, de ble angrepet. Fordi araberlandene ikke likte at Staten israel ble opprettet av FN.

Som skjedde i slutten av 47.

On November 29, 1947 the United Nations adopted Resolution 181 (also known as the Partition Resolution) that would divide Great Britain’s former Palestinian mandate into Jewish and Arab states in May 1948 when the British mandate was scheduled to end.

Men ja, Israel eksisterer, så da må de angripes, og jøder i hele verden plages. Virker å være mantraet.

2 Likes

Tror vi burde droppe denne diskusjonen :sweat_smile:

Vi kommer ikke til å bli enige og konflikten kommer ikke til å stoppe.
Det er for lønnsomt for palestinske ledere, Egyptiske militære som åpner private smugglertuneller, Bibby som egentlig burde vært fengslet og ikke minst se til vårt eget land, en hel industri med bistandsorganisasjoner som kun lever på statlige penger for å hjelpe palestinere.

Så lenge det finnes dumme skattepenger som kan kastes inn i hullet, vil det være null vilje å finne fred.

2 Likes

Ikke glem forsvarsindustrien i USA da :grin:. Tenker at det er en hel del vestlig industri som har tjent enorme summer på konflikt i Midtøsten og Afrika generelt.

5 Likes

Jeg vet om ti andre kriger som kan diskuteres, men ingen har jøder :man_shrugging:

Across Europe, 76 per cent said in the survey they hid their Jewish identity “at least occasionally” while 34 per cent said they took care to avoid Jewish events or places as they did not feel “safe” there.
European Union Agency for Fundamental Rights conducted the survey.

The agency’s study, which compiled data from 12 Jewish organisations, found that 96 per cent of European Jews had encountered anti-Semitism in 2023.

The vast majority of the survey’s data had been collected prior to the October 7 Hamas massacre, which lit the touchpaper for the ongoing conflict in which at least 30,000 Palestinians and more than a thousand Israelis have been killed.

5 Likes

Nja, gjør jeg nå det?

“Det er Kongen som eier skipet, men en kongelig resolusjon fra 1947 fastsetter at skipet skal bemannes, drives og vedlikeholdes av Forsvaret.”

“Skipet er bemannet med mannskap fra Sjøforsvaret. Total besetning er 18 befal og 36 vernepliktige. KS Norge henter hovedtyngden av sitt vernepliktige mannskap fra rekruttskolen KNM Harald Hårfagre i slutten av februar.”

@Moto
Du har ikke oppgitt kilde, men kan se ut til å være denne: About - Olive Tree Ministries

Poenget mitt er at det er relativt harde fronter også i diskusjonen og det gir veldig lite til alle parter.

1 Like

(Fordi uten lenke er det rimelig å anta at kilden er en zionist conspiracy)

Det jeg reagerte på er at du skriver at Hamas har okkupert Gaza, men unnlater å erkjenne kjernen i problemet hvor Israel har okkupert Vestbredden og Gaza. Det er ikke slik at konflikten i Gaza og Palestina oppstå med opprettelse av Hamas. Eller startet dette med Hamas?

For at man skal unngå å tolke hvordan det «funker i hodet» mitt var nettopp derfor jeg viste til internasjonale annerkjente og kompetente institusjoner som har sett på okkupasjonen og konkludert.

Hvis du ser på hvem som tjener penger på konflikten og hvor pengene kommer fra så er det nok trolig peanuts det som smuglere tjener i Egypt sammenliknet med hva Sisi sort regimet får fra de som har det virkelige makten til å gjøre en endring.

Hva angår antisemittisme som andre her skriver om så er det jo engang slik at dette har vært et spesielt uttalt problem i Europa, og noe som toppet seg med holocaust. For den som ikke kan så mye historie så kan man greit få et overblikk over jødeforfølgelse i sin helhet på Wikipedia, både forfølgelsen i den kristne verden og muslimske.

Jeg er enig, vi er ikke noe nærmere en gjengs forståelse av konflikten nå enn sist den ble diskutert. Uansett greit å få status kalibrert. Mener å erindre EvilFraud at du var en av de fremste som pushet Palywood og mente at skadene i Gaza angivelig var filming. Det håper jeg du har gått vekk fra nå, eller?

4 Likes

Les hva jeg skriver, det er noen få menige om bord. Hvis du vil ha litt rett så kan du sikkert tenke at du har det med de få menige om bord. Det de blir gode på ila førstegangstjenesten er i hovedsak detaljert vasking.

1 Like

Er dette et forsøk på å omdefinere begrepet noen få? 2/3 deler av bemanningen er da vitterlig menige.

1 Like

Svaret er nei. Dette er korrekt:

Angående menige blir de utsjekket motormann, utkikk, rormenn og muligens lettbåtfører. Det de blir virkelig gode på er vasking og maling. I et forsvar er de mer eller mindre ubrukelige. Det er få menige som nesten ikke er på sjøen ila førstegangstjenesten.

Er jo bare viss vass du kommer med her, som overhode ikke har noe relevans til det mitt opprinnelig innlegg til @Christian handlet om, og som mitt etterfølgende svar til deg handler om.

Fakta er uforandret, 2/3 av bemanningen på kongeskipet består av menige, og det er ikke “noen få”.

Suck it up and move on!