Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Akkuratt her tror jeg @solskimm vet hva det går i litt bedre enn deg.

2 Likes

Så hjemmesiden til kongeskipet, og siden på wikipedia, som bekrefter det jeg skrev, betyr altså ingenting; og det har absolutt ingen verdi opp mot denne diskusjonen å dokumentere fra kilder slik som jeg gjør her?

Greit, det er notert! Muligens må man for fremtiden forsøke å tilegne seg et tilsvarende nivå for argumentasjon og debatteknikk for å oppnå den samme eneveldige viten.

Så hvem kan mest, en som surfer wikipedia og åpne kilder eller en offiser som har seilt?

Hypotetisk spørsmål selvsagt.

2 Likes

Hva er grunnlaget for å tvile på sidene til kongehuset og Wikipedia, annen enn å kverulere, om man skulle tillate sed å være i det hypotetiske hjørnet?

Mener du at du har gode kilder som kan bekrefte at de lyver og/eller snakker usant så vis meg de, og jeg skal revurdere.

2 Likes

Noen her som trader valuta?

  • hva er den enkleste måten å kunne kjøpe Irakisk dinar?

Vet ikke helt hva jeg skal skrive til dette. Går det an? Seriøst?

Hvilken fest er det hun snakker om? Den festen hun reiste på når hun stengte inne hele landet?

Og hva mener hun med å erstatte oljeinntektene? Olja er god som gull den.

Spør du meg burde hun gi opp politikk.

10 Likes

:crossed_fingers: :sweat: :crossed_fingers:

7 Likes

Sosialistene har jeg gitt opp. De ønsker bare å tilrane seg mest mulig skattepenger slik at de kan kaste pengene etter bl.a batterifabrikker, splitting av kommuner og annet vås.

Men det var Høyre som svek oss :
« Det er mange som ikke har glemt at Høyres tidligere finansminister Per Kristian Foss lovet å fjerne formuesskatten da utbytteskatten skulle innføres. Som vi alle vet: Foss fikk ikke fjernet formuesskatten, men innførte utbytteskatt , og vi sliter med den i dag. (Hegnar)

Derfor må min stemme gå til Frp

13 Likes

Nå satt vel Frp i regjering sammen med Høyre i 8 år, med finansministeren, uten at de fikk senket skattetrykket eller redusert offentlig byråkrati. Hvorfor skal de klare å gjennomføre noe etter en eventuell valgseier?

4 Likes

Fordi de hadde for få representanter på Stortinget til å kunne presse Høyre, V og Krf

9 Likes

Frp har no føyet seg i alle år på tross av alt… blir demokratene her. Usikker på hvordan dem kommer til å te seg fremover men, håper vi får klemt flat den foten eu har i døra vår.

neimen…Støre får det til i Kina!? :joy:

Er det naturlig, og ønskelig, at enkelte etater har tettere kontakt når det gjelder deling av personopplysninger, eller skal personvernet trumfe det?

Jeg synes det er interessant at konklusjonen til ledelsen er at de burde legge ned fabrikker i høykostland.

For en som har pratet med VW eiere, så er problemet deres dårlig kvalitet og elendig service. Det første var en eier av ID5 som etter å ha eid bilen i et halvt år nesten utelukkende hadde kjørt rundt i en (mindre) lånebil fordi det var noe galt med bilen. Den andre jeg pratet med var forsåvidt fornøyd med bilen, men når han skulle få fikset noe så lite som en setevarmer som ikke varmet, så tok det måneder å fikse.

Det er ikke rart elbil-salget deres ikke tar av når de som har kjøpt elbilene deres ikke kan anbefale dem?

(Jeg kjenner forsåvidt også en som hadde kjøpt en brukt VW elbil som var fornøyd, men VW selger jo nye biler…)

Kina er jo interessant da, fra 2009 til 2022, så har de iflg denne artikkelen brukt 29 mrd dollar på å subsidiere næringen. How did China come to dominate the world of electric cars? | MIT Technology Review

But subsidies and tax breaks are still not the whole picture; there were yet other state policies that encouraged individuals to purchase EVs. In populous cities like Beijing, car license plates have been rationed for more than a decade, and it can still take years or thousands of dollars to get one for a gas car. But the process was basically waived for people who decided to purchase an EV.

De lagde mao et marked for elbilene de produserte selv.

Today, the EV industry is again recognizing the benefits of LFP batteries, which made up one third of all EV batteries as of September 2022. “That shows you how far LFP has come, and that’s purely down to the innovation within Chinese cell makers. And that has brought Chinese EV battery [companies] to the front line, the tier-one companies,” says Reid.

De subsidierte ikke bare sine egne selskaper, men også bl.a. Tesla, slik at de bygde opp teknisk kompetanse.

“Chinese-made EV batteries … not only come at a discount but also are available in much higher quantities because the manufacturing capacity has been built out in China and continues to be built out,” says Reid.

Så, her har man en god del av grunnen til at VW sliter, de blir presset av kinesiske produsenter som ved å gå for EV i stedet for fossilbiler er på høyde med vestlige produsenter og i en viss grad over.

2 Likes

Servicen er det jo i hovedsak Møller som står for, og den er gått fra å være mediocre til elendig.

Jeg tror største problemet til Møller og VW i Norge er fokuset på kun EL Biler. Samtidig er de SYKT ivrige på å kjøpe brukte dieselbiler.

1 Like

Hvis det er fokuset deres, hvorfor er de så elendige på servicen på dem? :see_no_evil:

Ett av problemene med servicen har vært mangel på deler, så jeg tenker dette har med hvordan VW har sydd sammen hele forsyningskjeden sin.

Et annet problem er jo at bilfabrikantene har pushet biler massene ikke vil ha.

Hjelper ikke hva politikerene ønsker og truer med, hvis ikke ladestruktur og alt annet rundt er oppe og går. Og med de sinnsyke strømprisene som har vært og svinginger i strømmarkedet, er jo det bare enda en utfordring til å få folk i Europa til å velge EL-bil.

Skandinavia og Norge er et spesielt tilfelle når det kommer til el-biler. Men vi er en liten mygg i forhold til resten av verden. Husker ikke hvem eller hvor jeg plukket opp dette, men var en jeg snakket med som hadde vært på en VW fabrikk i Tyskland, og spurte hvordan det ville påvirke dem hvis Norge la forbud mot fossilbiler… Fikk et lite smil, og fikk servert at Postevesenet i Tyskland alene var en større kunde en hele norske markedet.

7 Likes

Hmm? Hvordan er det relevant til at VW sliter med lønnsomheten når det går bra for mange andre?

Går det så veldig bra med alle andre? Ikke sarkastisk ment altså.

Nå har vel nesten samtlige aktører meldt at dem kom til å videreutvikle fossile alternativer, og redusere rerssursbruken på el-biler, da elbil-satsingen ikke gir nok fortjeneste enda.

I tillegg kom det vel nyheter om at Tyskland skulle innføre subsidier igjen for å øke salget av elbiler, da man så en kraftig stagnasjon i salget.

Ser man over dammen til USA er det samme ulla. Massene er ikke klare for rene elbiler.

4 Likes