Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Det er vel mest kinesiske merken det går bra før?

Og det er hovedsaklig pga. subsidier fra staten.

7 Likes

Fra artikkelen jeg først linket til:

[VW] Personbildivisjonen noterte seg for magre 0,9 prosent overskudd i andre kvartal i år. I første kvartal var overskuddet 4 prosent.

Til sammenligning gikk de europeiske bilprodusentene Renault og Stellantis med henholdsvis 8,1 og 10 prosent overskudd i andre kvartal.

Også har du Toyota

1 Like

Ser da virkelig ut som disse leverer svært bra? :slight_smile:

  • All-electric vehicles (BEV) increase by 34.7 percent to 771,100 (2022: 572,500)
  • Total deliveries increase by 12 percent to 9.24 million vehicles (2022: 8.26)

så 771k av 9240k eller 8,3% elektrisk.

For å si det sånn, jeg antar at problemet til VW ikke hovedsakelig er de elektriske bilene, men at ikke leverer bra nok på fossilbilene. Joda, de taper sikkert på elbilene, men Ford f.eks. leverer store overskudd for det.

1 Like

Fra tid til annen dukker ordet sosialisme opp i denne tråden med negativ konnotasjon. Av nysgjerrighet, tenker dere at USA har et mer ideelt samfunn som vi bør etterligne?

2 Likes

Det skiljer ju enormt från delstat till delstat. USA er ikke en enhet, uten at lappverk av delstater med egen lagstifning og egne regler, ulike skatter og sociala føremåner etc.
Litt som å si: Har EU-området et bedre samfunn enn Norge?

4 Likes

Jeg mener USA ikke er et land vi bør etterligne men det er ikke Sovjet/Kina heller.
Dagens regjering ønsker ikke markedsøkonomi, som har vist seg å fungere best. Å si «nei til profitt» er fullstendig galskap. Det er vanskelig å forstå at de mener det er best for landet. De eneste som tjener på det er dem selv som blir gjenvalgt.
La private satse egen kapital på prosjekter de mener kan bli lønnsomme. Staten bør drive med minst mulig (forsvar, rettsvesen etc)

3 Likes

Statene er nokså like i denne sammenheng, det er også Norge og eu området. Ingen av de 50 statene har sosialistisk velferdssystem eller verdier.

1 Like

Positivt!

5 Likes

:crossed_fingers: :persevere: :crossed_fingers:

6 Likes

Allerede nå er den alt annet enn bærekraftig. Dette lover bra.

Noen som husker hvilken bakgrunn eller utdannelse Brenna har for å kunne støtte opp utsagnet om at dette er bærekraftig.

10 Likes

5 Likes

Regjeringen ser det som sin styrke at de ligger på verdensbunnen i utdanningsnivå.

11 Likes

Problemet er jo ikke bare at de har bristene utdanning. Den gjennrelle bildningsnivån fremstår som svært lav. De fleste i regneringen har heller aldrig arbidet mer enn kanskje noen dag eller uke som praktikk i sin ungdom. De har helt enkelt ikke noen kunnskap eller erfaring om hvordan samfunnet og øvrig omgivelse fungerer.

11 Likes
  • Studien sammenlignet utdanningsbakgrunnen til politiske ledere fra 126 land i tidsrommet 1966 til 2021.

  • Norges naboer, Sverige og Danmark, deler også de lave plasseringene.

1 Like

Jeg også hadde kimset av dette men dataene taler for seg selv :man_shrugging:

  • De høyest utdannede regjeringsmedlemmene finner vi i USA.
    Nær 100 prosent av amerikanske regjeringsmedlemmer de siste 50 årene har universitetsutdannelse.

Inkludert Trump. Universitetet han gikk på er faktisk ikke dårligere enn førsteplass på FTs ranking.

4 Likes

Så, nå er årets lam til salgs, men selger de lammelår? Nja. De selger skivet lammelår (wtf?!) også selger de dypfryste lammelår pakket i januar. Hvorfor?!

Hvis du prøver å kjøpe lammelår utenom en kort, kort periode nå på høsten, så er det veldig få butikker som har det. Hvorfor skal det være så vanskelig å få plass til dem i en frysedisk?

… kjøpte nylig et slikt lammelår pakket i januar, dæven, det var godt kjøtt det! Stekte det sakte i ovnen over 6 timer. Minimalt med arbeid er det også.

10 Likes

Min erfaring også er at lam generelt er vanskelig å få tak i, bortsett fra en periode nå på høsten, pinnekjøtt til jul og rett før påske.

Jeg er veldig glad I lam, men spiser det sjelden utenom dette fordi jeg ikke ser det i butikkhyllene. Etterspørsel er direkte relatert til tilgjengelighet. Det burde være like tilgjengelig som vanlig kjøttdeig siden vi produserer såpass mye av det her i landet, det er jo også omtrent like anvendelig.

Rart og synd at vi selger det til utlandet, sikkert for en slikk og ingenting.

14 Likes

The findings of this study add to the evidence base of the existing literature supporting the role of ‘fresh beef and lamb’ (or fresh red meat) as part of a healthy diet

6 Likes

Uten å starte noe stor diskusjon om det, så mener jeg det er rimelig tydelig at kjøtt (spesielt rødt kjøtt) er helsekost. Det tror jeg de fleste vil være enige om utenom de som er ernæringsfysiologer som kun ser på store befolkningsstudier (som ikke greier å isolere det som er relevant, hvor man som storkonsument av kjøtt med god helse, blir satt i samme bås som fast food-elskere uten fokus på helse). Jeg vil tro at synet på rød kjøtt vil se helt annerledes ut om 10år, og i “mitt miljø” er det gjengs å heller se på mat som ikke fantes for 100 år siden som problemet, og det har “vi” gjort lenge. Alle som hensyntar evolusjon vil mene at kjøtt har hatt en helt sentral rolle i menneskets utvikling. Det er helt komisk hvordan vi oppfordres til å unngå å spise kjøtt, men samtidig oppfordres til å ta tilskudd av det vi går glipp av ved å ikke spise kjøtt. I tillegg skal man legge skylden for “moderne sykdommer” på mat som alltid har vært der, i stedet for å mistenke maten som har blitt “funnet opp” i samme tidsperiode som problemene oppstod.

16 Likes