Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Når dem slutter å kalle burger og pølse for rødt kjøtt så tror eg det kommer seg betraktelig :sweat_smile:

4 Likes

Og kolesterol- og mettet fett-debatten er jo et kapittel for seg selv. “Alle” vet at kolesterol i mat ikke har stor betydning for serumskolesterol, da kolesterolnivå er ekstremt viktig for funksjon og er derfor noe kroppen selv autoregulerer. Likevel er det mange som tydeligvis har glemt dette, på tross av at det er ganske basic kunnskap som selv jeg lærte på personlig trener kurs og grunnfag medisin. At høyt kolesterol er negativt for hjertehelse, er også noe det er lite som tyder på, på tross av at det er en vedtatt sannhet. Det er store studier som viser at kolesterolnivå er omvendt korrelert med dødelighet, men det hører man aldri noe om. Jeg ser lite som tyder på at vår tids sykdommer og lidelser ikke hovedsakelig skyldes inflammasjon og tarmfunksjon, men frustrerende nok er det løsningen på problemet som blir sett på som årsaken til det…

Is cholesterol the forgotten anabolic? (mennohenselmans.com)

6 Likes

Jeg mistenker at rådene er farget av hva som er best for klima.
Vi er skapt for å spise både kjøtt og planter.
Bakteriefloraen i tarmen blir rikest med et variert kosthold.
Det beste jeg vet er lammekoteletter og/eller en diger T-bone på grillen :yum:

3 Likes

Spis variert mat laget av hele naturlige råvarer - helserådene punktum ferdig når det kommer til kosthold. I tillegg beveg på deg og ikke røyk

5 Likes

Få i seg nok salt er også ganske viktig. Men det har jammen vært fæle greier en stund det og :sweat_smile:

1 Like

Barnemishandling :crazy_face:
Har selv også stusset på hatet på salt… er jo viktig som helst.

Dette er deifinitivt ikke mitt inntrykk. Det er fortsatt en ganske god dose kjøtt man kan spise innenfor anbefalingene.
Tilskudd er ikke mitt inntrykk at overhode anbefales. Variert kosthold, inkludert kjøtt, men også godt med fisk, grønt og bær er vel i hovedsak abbefalingene. Så her synes jeg du overdriver :slight_smile:

4 Likes

350g i uken en god dose?:joy:

6 Likes

Problemet er som med det meste at for mye salt er skadelig og generelt så får vi i oss alt for mye salt. Spesielt de som spiser prosessert mat. Man skal være ganske bevist på hva man velger for ikke å spise for mye salt i dag faktisk.

2 Likes

En liten biff som ukesdose? :grimacing:

Mikrodose :sweat_smile:

Hvor mye salt får en av legen når et hjerteinfarkt er i gjerde? Tror kroppen tåler rimelig mye salt…

350g kjøtt på en uke er latterlig lite om man er aktiv ass

De nasjonale helserådene er politisk styrt. En trenger ikke spekulere, det stod svart på hvitt i siste oppdatering at miljøhensyn er en del av vurderingen.

Dette er dermed ikke ernæringsfysiologer eller andre sine isolerte fagråd. Der er diskusjonen mye (bedre og) mer nyansert når det feks gjelder konsum av rødt kjøtt.

3 Likes

Jeg kan være helt enig i at retorikken min kan ha vært litt overdrevet, så takk for påpakningen.

Jeg er klar over at det er en rekke ulike meninger om temaet, så prøver ikke å påberope meg noen fasit som jeg kan bevise med en rekke studier. Jeg kan heller legge frem mitt syn:

Angående salt, så tilsetter jeg salt på all mat og også i vannet jeg drikker. Saltmengden vi får i oss nå er svært lav sammenlignet med det som har vært vanlig tidligere. Samtidig er ikke salt salt. Å få i seg mye salt gjennom prosessert mat, har lite til felles med det saltet jeg mener man skal ha i seg. Samtidig er det ingen tvil om (slik jeg ser det) at en kombinasjon av maten jeg spiser og et moderne kosthold, er problematisk. Med maten jeg spiser gir kroppen ganske tydelig beskjed når jeg får nok salt (da frister ikke salt i det hele tatt). Med moderne mat er ting mer sammensatt, og man kan ikke lengre stole på kroppens signaler. Om man ser på dyr, som bare reagerer på instinkter, er det en del ting de gjør for å få i seg salter, som vi forklarer med andre ting (dyr som slikker på ting og andre dyr f eks). Å innta mer salt er også ofte en måte å fjerne hodepine, men vi for det meste bare beskjed om å innta mer væske, uten å bli forklart logikken i at mineraler og væskeinntak selvfølgelig påvirker hverandre. Kort sagt er min menig at om man spiser mye prosessert mat kan man med fordel begrense saltinntaket, men om man bare spiser råvarer, kan man salte mat etter kroppens signaler.

Å si at vi blir oppfordret til å ta tilskudd er jeg enig i at blir feil måte å presentere det på. Det jeg mener er vel heller de typiske tingene vi har mangel på, som gjør at vi må ta tilskudd. Jeg fikk meg en åpenbaring da jeg ble obs på hvor mange av tilskuddene jeg tar, som jeg egentlig kan kutte ut om jeg får i meg mer kjøtt. Som f eks det meste som finnes i multivitaminer, coq10, kreatin, l-carnitine, k2, omega 3 og elektrolytter. Det er sikker flere også, men det er de jeg kom på i farten. I tillegg kommer det i en “pakke” som er lett tilgjengelig for kroppen å ta opp. Kjøtt er jo det eneste “matemne” (i mangel av bedre ord) vi kan spise, uten å få mangelsykdommer.

Mitt inntrykk er at vi anbefales å spise variert, men begrense rødt kjøtt mest mulig (med en ganske lav maksgrense), til fordel for planteerstatninger. Fisk ses på som overlegent kjøtt ernæringsmessig, som jeg heller ikke mener stemmer. I tillegg anbefales vi å få i oss en hel del karbohydrater fra mat du ikke nevner, som jeg mener har lite næring (fullkornprodukter osv). I tillegg anbefales det bruk av planteoljer, som jeg personlig ser lite fordeler med å bruke.

Edit: I tillegg synes jeg det er treffende det som sies om at mennesket er det eneste dyret mennesket ikke har en klar oppfatning av kostholdet til. Man sier ikke at andre dyr skal spise variert, man gir dem maten de skal ha. Å spise variert virker som en god strategi om man er lite presis med det man spiser, slik at man sikrer seg inntak av alt det nødvendige. Samtidig har man enkelte matvarer som gir en alt man trenger, som da selvfølgelig ikke gir behov for å spise variert. Jeg er fullt klar over at mennesker er omnivorer, men det betyr ikke at maten vi kan spise er likestilt. Vi tar f eks ikke opp fiber og rent anatomisk har vi et fordøyelsessystem som er veldig tilpasser kjøtt (pH på magesyre, utforming av tarm og i hvilken grad den er tilpasset kjøtt eller plante). Jeg mener ikke at vi skal unngå alt annet enn kjøtt, men jeg vil påstå at det å unngå kjøtt er en veldig dårlig idè (som ikke må misforstås som at jeg ikke respekterer de som ønsker å gjøre det, jeg bare mener ikke at det er sunt). I tillegg har vi faktorer som hvor vi bor i verden, klima og tilgang på mat, som selvfølgelig legger føringer for hva vi er tilpasset. For ikke å snakke om hvordan vi anbefales å spise ting som har en evolusjonær forsvarsmekanisme for å få beskytte seg mot å bli spist.

6 Likes

Det var flere interessante ting i artikkelen, men en av dem var at de som spiste mer ubearbeidet kjøtt i undersøkelsen også hadde lavere inntak av f.eks. sukker.

Jeg har sett studier på de som drikker helmelk i stedet for lettmelk. De som drakk helmelk var typisk tynnere. Tipper helmelk trigger metthetsfølelsen kjappere enn det lettmelk gjør.

Sånn litt på sida, men måtte gjøre om endel på kostholdet mitt pga problemer med magen og er nok nå ganske nærme anbefalingen når det kommer til frukt og grønt. Jeg doblet også mengden vann jeg drakk. Jeg merker også at når jeg spiser mye kjøtt, så må jeg hovedsakelig spise grønnsaker ved siden av, ikke potet/pasta/ris, ellers får jeg ikke i meg nok grønnsaker.

Min hovedkonklusjon når det kommer til kosthold er å erstatte brød/pasta/ris/potet med mer grønnsaker. Litt morsomt da, for jeg har jo begynt å lage en liten gresk salat til lunsj og hva er i den som jeg ellers ikke hadde spist? Olivenolje og oliven. Hjelper på å få i meg nok kalorier også blir salaten kjedelig uten fetaost, så der får jeg proteinene.

4 Likes

Den største helsefaren er å ha overdreven frykt for helsen…

4 Likes

Ja sitter man og tenker hver dag at denne fenalår skiven (som sikkert er kjempesunt) gir meg kreft så gjett hva som skjer

2 Likes

Når det gjelder hvor skadelig kjøtt eventuelt er, er det jo et tankekors at en urbefolkning som f.eks. eskimoene har levd i generasjoner nesten utelukkende på kjøtt. Ikke mye grønnsaker oppe i isødet…
Poenget er at man da spiser HELE dyret, og ikke kun rent kjøtt. Da får man i seg det meste av både vitaminer og mineraler.

3 Likes

Jern og magnesium er viktig og det får du ved inntak av rødt kjøtt. Jeg mangler ofte magnesium når jeg tester meg. Ikke behagelig med kramper i ryggen.

4 Likes

Da er jeg endelig overbevist, SV er kjøpt og betalt av Russland for å svekke Norge. Det går ikke an å ha så stor kognitiv dissonans mellom å “skulle hjelpe de svake” “styrke velferdsstaten” og samtidig si “vi skal fase ut oljen”. Så skal de bruke siste rest til å “Subsidiere omstilling”. Blir mer økonomisk sjøsyk av dette snakket enn en 20-år gammel oljearbeider på vei til sin første tur offshore.

11 Likes