Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Dagsrevyen kl.19

Støre står ved at skatteletten «i perioden» (4 år) er 4800kr.
Det høres mye bedre ut enn realiteten som er 400kr i år.

Tips til Støre:

• Si heller at skatteletten er 8000kr. Glem å si at det er i perioden siden Arbeiderpartiet ble stiftet i 1887.
  • Dropp også å si at skatteøkningene samtidig har vært noen hundre K.
6 Likes

Tja det er vel ikke annet å vente fra de som kaller seg sosialdemokrater, men som i realiteten er sosialister.

3 Likes

Skal vi gå i sørgemodus om fiskerinæringen har klart å skape et marked for eksport av fisk som gjør at de tjener penger (godt hjulpet av kronekursen må sies)? Hørte ingen, bortsett fra fiskerne, som klagde når prisen på fisk var lav.

2 Likes

Den der laksen til 39,50 for 500 gram (med skinn) var vel knapt egnet som dyrefor. Bra kvalitet fisk av “riktig art” koster, dessverre. Da tenker jeg på torsk, laks, osv…

Dette gjør at de mest betalingsvillige kjøper andre (billigere) proteinkilder enn fisk. Så kan man jo alltis diskutere om det virkelig er et helseproblem at folk spiser mishandlet kylling fremfor å spise mishandlet laks.

4 Likes

Hva gjør dere nå a folkens?

Markedet går bra, selvom det kansje ikke burde?

Rimelig syke svingninger i oljepris siste ukene.

Samt brutalt fall på Hang Seng i natt -10%!!

Er det nå det smeller?
Å børsene stuper 15-30% på kort sikt?

Sitter folk med overvekt på cash?
Eller er dere all inn på stocks?

Valgte selv å selge meg ned i ganske mange aksjer i dag. Å er nært 50/50 cash/posisjoner.
( sett vekk fra fond )

1 Like

Det brutale fallet er vel bare en korreksjon på den passelig elleville oppgangen som har vært etter at kinesiske myndigheter annonserte at det vil stimulerer litt for et par uker siden.

Oljeprisen er vel også bare en korreksjon etter at markedet posisjonerte seg for et israelsk [umiddelbart] angrep på iranske oljeinstallasjoner.

Klart, når man har skyhøye forventninger, så blir skuffelsen / nedturene deretter.

Men smeller? Neppe helt ennå? Hvem vet. Må vel et eller annet gedigent eksternt sjokk til.

3 Likes

Godt inne i norske og svenske aksjer, men jeg swingtrader, så alltid stop-loss og kontroll av risiko. Derfor ikke redd for at markedet skal snu. Og så lenge S&P er i en klar oppovertrend er det bedre å være i markedet enn ikke for min del.

Leker meg også med å day-trade olje, men det er bare med småpenger. Olje trender godt nå.

8 Likes

Jeg har en del kontanter, ja. Kjøper en del løpende på lang sikt.

Ser mer på eventuell nedgang som kjøpsmulighet.

1 Like

Her har vi mannen som nekter å la seg kastrere av samfunnsfeminiseringen

Selvfølgelig fullstendig over streken, men steike, så kult!

2 Likes

Uten samfunnsfeminisering, så hadde vi alle vært bankranere. Synd.

1 Like

Nja, synes det er å dra det for langt. Både maskulinitet og femininitet kan dra oss ut i grøfta. Kunsten er å finne den sunne balansen. Bankran blir for mye. Men å ha potensiale til å være farlig, sammen med evnen til å kontrollere seg selv - det er balanse.

Skulle jeg hatt med unger på ukestur i naturen hadde jeg sikkert foretrukket å ha med disse ungene framfor noen overbeskyttede dukker som vokser opp uten far.

Ja, jeg tror vi er et godt stykke på vei inn i en form for femininitetsdominans som slår veldig uheldig ut for flertallet av gutter, unge menn, menn, jenter, unge damer og kvinner!

1 Like

Ser etter brukte skøyteski på 150-160. Enten er de brukt som grusski, eller så koster de like mye som nye. :crazy_face:

2 Likes

Gammel video fra båt som lå på land i lousianna under en annen orkan.

1 Like

Her snakker vi om og sikre huset.

Får ikke låst opp artikkelen,men etter å ha gjort en større “avkastningshistorie” selv(som jeg ikke har nubbekjangs i å replikere :sweat_smile:),så kan jeg si det rett ut at det å gjøre suksess på børs har MYE å si å være på rett plass til rett tid,-man må være påpasselig med suksess,ikke alle klarer å bære det over tid…det var som en smart mann engang sa : “Suksess er farlig,det får smarte folk til å tro at de er immun mot å gjøre feil”…så det blir litt missvisende med en “slik blir man milljonær” -artikkel :sweat_smile:

3 Likes

Kanskje du skal skrive en lykkeformel for oss på tekinvestor? Mye av hemmeligheten må jo ligge i metoden for å være på rett sted til rett tid :wink:

2 Likes

Jeg har jo også gått fra null til millioner, men en god del av det er jo rett og slett sparing…

Hvis man skal gå fra null til millioner på kort tid uten å spare masse, så er det jo fordi man har tatt høy risiko og hatt flaks. Det er ikke akkurat veldig vanskelig å ha flaks på aksjemarkedet. Velg riktig aksje og du blir millionær. F.eks. Nvidia eller AMD er nylige eksempler. Husker jeg så på AMD rundt 2015-2016, kursen var rundt 2$, nå er kursen 170$. Kjøpte ikke pga valuta og gebyrer (og jeg var ikke skråsikker) :stuck_out_tongue:

4 Likes

Ikke noe nytt det der. På kysten av Finnmark er det enkelte som har “stroppet” fast husene sine permanent, med stålwire over taket.

4 Likes

joda…alle investores drøm er jo selfølgelig å investere i den typiske nyoppstarta og børsnoterte “Fintech 2000” til “1 krone”(som ingen før har hørt om før :sweat_smile:) som går 50 ganger`n på børsen etter 6-7 måneder :tipping_hand_man: er ikke så vanskeligt det :crazy_face:

ser f.eks hos Spetalen,han hadde et momentum i oppstarten,men ser formuen hans nå har stagnert,-så vi får som regel bare 1(?) kjangs i å gjøre stort,deretter er det om å sette kapitalen inn i modne selskaper som betaler utbytte eller gjerne i et annen rentepapir som gir fornuftige prosenter i avkastnning,-allt dette før man ødelegger vektingen i feil aktiva og den potensielle fortjenesten forvitrer i annen uheldige investeringer.

poenget er,at vi har en slik psykologi at vi har lett for å svelge rått det som blir sagt(i media,venner etc…),og vi skaper en illusjon der vi tror at hvis vi gjør det ene,så skjer det andre automatisk :tipping_hand_man: “så enkelt”

vi som har vært aktive på børs noen år har en veldig god erfaring,så når vi ser slike artikkler,så blir det en reaksjon da det er så “ekstremt” å hevde at børs er enkelt og det finnes en “suksess” oppskrift,-det er så mange ganger en sektor kan oppleve medvind,men det er gjerne ikke gjeldende for akkurat den investeringen man sitter med i portefølgen…

3 Likes