Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Dette er ganske vanlig med hytter på barfjellet også.

2 Likes

som firi? :stuck_out_tongue:

Er dog ikke 6-7måneders reise men eller 3-5år :smiley:

Hav sier dere om tyske industri-aksjer? Tyskland synes ju vare intressert i å avvikle sin industri. Jeg ser litt på PVA. Men jeg tenkte mer gjenrellt. PVA har tilverknning i Tyskland og er high tech. Ikke noe du flytter til Kina eller India sånn bare uten videre.

Sindre som ingen kunne hindre selger :sweat_smile::grin:

3 Likes

fun fact: oppstarten til Julnissen var iført Grønn farge,Coca Cola gjorde et av tidenes størte suksess med lanseringen av Coca Cola og brukte Julenissen som en Maskot.og Valgte Rød farge,noe som vi har vært vandt til å se i mange generasjoner :wink:

1 Like

Helikoptere kan nå finne deg hvis du har mobil på som søker etter dekning, men ikke har det.

Òg systemoperatøren som fann mobilen hans oppmodar til å ha mobilen som fast følgjesven i fjellet.

– Ta med mobil, ta med batteripakke, og ha den påskrudd. Det einaste me treng er at det er straum på mobilen og at han er på. Så kan vi finne deg ved behov, og redde liv.

3 Likes

image

Kort sagt, når du gjør bildesøk på Google, så får du opp masse AI-genererte bilder. Verdien av bildesøk blir mao redusert veldig mye. Lurer på om det samme kommer til å gjelde AI-genererte tekster. Antar jo egentlig det, så du ender opp med å måtte vade gjennom tonnevis med crap for å finne hva som er ekte.

2 Likes

Google er allerede i princip verdiløst som søkemotor. I hvertfall ikke langt fra. Bing er ikke bedre.
Dette gjeller før industriellt bruk. Jeg søker ofta etter komponenter men 90% av resultaten er blaj fra fra indiamart eller noen kineser som betalt før reklamplass. Kommer i beste fall noen relevante resultat 3-4 sider lengre ned.
Hvis noen kommer med en søkemotor som viser virklige, relevante resultater så kommer denne at ta over marknadet på nolltid.
Det kan også bli sånn i Fremtiden at man må betale før at få ritkiga søktjenster. Google og bing er gratis at bruke og da blir resutlaten derefter.

6 Likes

Antakelig en ønsket utvikling mot at AI er eneste «trusted source» om noen år når den virkelige verden fortrenges på nett.

Jeg antar at om noen flere år, så vil AI for de aller fleste være den som gir deg svar på de fleste av livets spørsmål, opptrer som rådgiver, og etter hvert foreslår løsninger for den lovgivende forsamling, skriver lovtekster og også dømmer i rettssalene.

De få personene som styrer disse enormt kraftfulle verktøyene styrer verden.

2 Likes

“I de aller fleste tilfeller oppnår norsk havvind for lave priser til å dekke sine kostnader over levetiden…” :grimacing:

2 Likes

Vitaminpiller ikke bra for helsen?

Å spise mat med gode næringsstoffer derimot.

4 Likes

et alternativ til Sveits om Skattetrykket skulle bli for stort!

image
https://x.com/0x_ale/status/1844409391589753271/photo/1

6 Likes

AI, kunstig intelligens, må jo bli et krater av et ormebol når det kommer til opphavsrett?

" – Når det gjelder bruk av tekster, er de to mest kjente søksmålene New York Times’ søksmål mot OpenAI, og Forfatterforeningen mot OpenAI med flere kjente forfattere i søksmålet, sier Lisa Digernes, advokat og partner i Bull med spesialisering innen immaterialrett og underholdningsbransjen."

4 Likes

Er det noen som har lyst å dele, ble litt nysgjerrig? :sunglasses:

1 Like

Fra 2021 til 2024 har personfradraget økt fra 52.450 kroner til 88.250 kroner . I forslaget for statsbudsjett for 2025 foreslår regjeringen at personfradraget igjen skal økes til 108.550 kroner. Blir det vedtatt, snakker vi om en økning på 106 prosent på fem år.

1 Like

Ikke bra for helsekostindustrien…

Eneste jeg personlig anser som bra å ta som tilskudd, er D-vitaminer.

«Det er en av få naturlige kilder til vitamin D, som blant annet er viktig for å opprettholde skjelettet. I tillegg er tran rik på vitamin A som bidrar til et godt immunforsvar og omega-3-fettsyrer som reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer og bidrar til å opprettholde et normalt syn og hjernefunksjon.»

Selv tar jeg tran stort sett hver dag, men når jeg leser det siste nye vet jeg ikke hva jeg skal tro lenger.

1 Like

så nettopp en artikkel med bilde av en skje med tran der det overskriften lød “Øker hjerteflimmer med 70%”(betalingsmur)

Var den jeg leste, så vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Slutte med tran ? Noe min bestemor lærte meg i barndommen på 70-80 tallet. Selv ble hun 96 ( dement de siste 2-3 årene ).

Tar magnesium, d-vitamin og zink.

Da alle tre har en stor betydning for den totale immunsystemet og helsen.

Anbefalt d-vitamin inntak her til lands er også altfor lite i forhold til anbefalinger i andre land.

Var gjort en studie, og snakk om en regnefeil som hadde gjort at at anbefalinger var altfor lave. Skal se om jeg finner den igjen.

5 Likes