Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Hvorfor teller de ikke med de vitamin fra kjøtt? :see_no_evil:

Another reason is that animal foods contain some 25(OH)D. This form of vitamin D is not included in intake surveys and is considerably more potent than vitamins D2 or D3 at raising serum 25(OH)D levels [42].

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/#h8

4 Likes

Er det en pille for hver, eller er det en «samlepille» du tar ?

Fordi det skal vi da ikke spise :crazy_face::crazy_face::crazy_face::crazy_face:

2 Likes

Jeg er ikke så oppdatert på dette, men har hørt om folk som hevder at konsentrerte tilskudd av ulike typer kan gi andre reaksjoner i kroppen enn når man får det i seg naturlig via mat. Det finnes helt sikkert noen artikler som gir en oversikt over nyere forskning, uansett en jungel å navigere i.

Skal være forsiktig med å bli helt «halleluja» overfor en fagperson eller ett fagmiljø, men Marit Kolby sier mye som intuitivt gir mening i mine ører. For tre år siden ville jeg antakelig valgt margarin og lettmelk fremfor smør og helmelk, men nå har jeg mer tro på sistnevnte. For eksempel.

3 Likes

Tar en for hver.

Magnesium kjøper jeg utelukkende fra sunnkost eller lignende, da magnesiumtypen på apoteket er den med laveste kvalitet og biotilgjengelighet for kroppen.

D-vitamin kjører jeg en med 80 mikrogram som tilsvarer ca 3200 IU.

Fant en studie angående d-vitamin og mengde.

4 Likes

opptaket av vitaminer og mineraler blir dårligere med alderen,pluss vi spiser mye prossesert mat…

så det holder med en multivitamin tablett til frokost og en tablett magnesium ca 30 min. før leggetid( magnesium glysinat har best opptak i kroppen)

image

1 Like

døde hun av hjerteflimmer?

han tar sikkert stikkpille og får andre gleder av vitaminene samtidig

Neppe, var nok alderen :thinking::thinking:

Tørr/svart humor fra meg. Men seriøst besteforeldrene våre tror jeg er den sunneste generasjonen som har og kommer til å eksistere. . Fysisk aktive, enda ikke for mye miljøgifter i naturen og ikke råd til usunn mat. Tran med D vitamin tror jeg er utrolig viktig for helse og livskvalitet. Hadde selv D vitamin mangel og vært trøtt hele livet med lite energi. Hadde null tro på at å ta D vitamin skulle ha så stor effekt. Springer på fjelltopper nå

8 Likes

ut med søppelet som styrer. gjeng retards fra ende til annen som kun vil mele sin egen EU kake.

7 Likes

Tenker jeg fortsetter med tran, har ikke tatt livet av meg enda. Sper på med litt magnesium :blush::blush::+1::+1:

1 Like

Kommer vel litt an på hvem du mener her, men alle som spiste margarin fram til ca 80-tallet spiste enorme mengder transfett.

En annen ting er at det var elendig med grønnsaker i Norge fram til 80-tallet ish.

dark waters

Jeg har to bestefedre som begge døde av hjerte/karsykdommer. Er nesten helt sikker på at det var transfettet som drepte dem. De døde begge to tidlig på 80-tallet.

image

ref: hjerte- og karsykdommer – Store medisinske leksikon

1 Like

Har begynt å dytte dette inn i treningsturene mine. Har en ås ved siden av huset med ca 300 høydemeter oppover, så jeg kan gjøre all “løpingen” i oppoverbakke på sti. Har ikke pulsklokke, men tipper at jeg lå rimelig riktig for det, for melkesyren ble bare verre og verre for hvert intervall. :stuck_out_tongue:

6 Likes

Denne regjeringen sviker sin egen befolkning!!

“Målet er å utjevne prisene i Nord-Europa. Altså at Norges fordel på strømpris gradvis skal reduseres.”

«Således forsårsaker bedre markedsintegrasjon i flytbasert at forbrukere i tilbuds-sonen får høyere priser på grunn av tettere forbindelse til høypris-områder, likevel vil noen forbrukere i tilstøtende områder få lavere priser».

2 Likes

Synes dette er et saklig innspill, uavhengig av om man er for eller i mot kjernekraft. Ps. jeg er for.

2 Likes

Dersom man hadde tillagt en reell verdi på den naturen som blir båndlagt og ødelagt ved de ulike kraftalternativene, er jeg ikke i tvil om at dagens moderne kjernekraft hadde kommet best ut.

12 Likes

holder dette ut i 50 år til?

1 Like