Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Ja selv kommunistene i kina synes å foretrekke den i så stor grad at du nesten må omtale det som en kapitalistisk politistat enn et kommunistisk “folkeparti”

1 Like

Eller så kan man kjøpe seg en liten billig enhet hvor man folkeregistrerer seg men i praksis bor man sammen i luksusvilla i Holmenkollåsen

1 Like

Enig i mye her, som jeg skrev langt opp i tråden så er neppe skattelette for single særlig realistisk, eller ønskelig. Tiltakene til f eks Simen Velle er som nevnt f eks økt frikortgrense. Han skjønner sikkert selv at lover rettet mot single som gruppe lett kan kritiseres. Og så er det slik i dag at vi har lovgivning som favoriserer gifte par, skjønt det nok også blir litt symbolpolitikk fra fpu-lederen når man ser på summene dette utgjør. At f eks kommunale avgifter skal vris mot faktisk forbruk synes jeg er fullt forenlig med økonomisk vekst og rettferdighetssans.

1 Like
  • Tre utenlandske statsborgere ble pågrepet på flyplassen søndag. En fjerde kom seg unna

Noen som har sett Moxnes?

IMG_8174

3 Likes

Morsomt synes jeg, men pass på! Tråden heter småprat men vi får se om denne går gjennom nåløye når småpratspolitiet kommer på jobb :policeman:

4 Likes

Her kommer trikken!

Skal si du er veldig opptatt av Holmes :heart::kissing_heart: Holmes har ikke skjønt Bitcoin det er sikkert. Men litt mye personfiksering i en ellers hyggelig tråd.

1 Like

Du trenger ikke insinuerer at jeg ikke har forstått begrepet “å tippe”. Selvsagt tipper man om fremtidig kursutvikling. Jeg tipper de fleste andre som leser her er lut lei denne diskusjonen. :wave:

3 Likes

Er det nok for i kveld?

Dette må testes av de som har behov.

Try submitting x-ray, PET, MRI or other medical images to Grok for analysis.

This is still early stage, but it is already quite accurate and will become extremely good.

Let us know where Grok gets it right or needs work.

1 Like

Så en lege og to som testet det. Tiiidlig stadiet og AI er definitivt ikke klar.

Man har drevet med maskinlæring på denne type bilder i 10-15 år, er vanskelig å få gode resultater, men nå har vi mer datakraft enn noen gang så kanskje vi klarer det ila de neste 5

1 Like

Ser vi Sp, H og FrP sammen i regjering snart?

2 Likes

Det er helt klart et samfunnsgode å ha en stor andel av befolkningen som kjærnefamilier. Dette er bærebjelken i velferdssamfunnet. Det er de som sørger for at vi får en kommende generasjon, og samtidig gir de beste oppvekstvilkårene.

Aleneforeldre på felgen skulle fått en pris for offeret de gjør for sine barn, men det kan dessverre ikke måle seg med oppvekst med både mor og far.

Hvis politikken begynner å gå løs på bærebjelken, ja da tar det ikke lang tid før huset raser.

6 Likes

Nesten umulig å være uenig i dette. Det er vel derfor vi har fødselspermisjon, barnebidrag ++, for å nevne starten på en veldig lang liste. Så må vi som samfunn bli enige om hvordan vi behandler de som av ulike grunner havner utenfor denne kjernen. Noen opplever f eks kanskje vold og trakassering og vil ut av denne kjernen. Hvor mange er de? Hvordan er økonomien deres, bosituasjon etc. Er det så alvorlig at noe må gjøres? Dette er en politisk debatt, som man kan ta ulike posisjoner i. Da er det greit med noen fakta og tall å forholde seg til, som artikkelen som Holmes bruker for å rigge en plump vittighet tar for seg. Som noen eksempler prøver Simen Velle i fpu å posisjonere seg i dette landskapet, mens Arbeiderpartiet avfeier i det samme intervjuet slike rettede tiltak og sier de legger vekt på universelle velferdsordninger. For min egen del er singelpolitikk ikke så veldig fengende , hverken på det personlige eller ideologiske plan, og har tygget nok på dette nå, men det er altså fengende for f eks fpu og noen andre.

Interessant skribentpar det der! Men Borten Moe er kanskje en litt løs kanon innad i sp?

Jeg kan ikke understreke nok hvor sentralt dette poenget er. Spesielt i en tid hvor samlivsbrudd for en relativt stor gruppe av befolkningen er nærmest økonomisk uoverkommelig. Å gå ut av et parforhold vil for en del mennesker bety å gå fra et hus med soverom til alle i et godt nabolag til en leilighet med for få soverom i et mindre barnevennlig nabolag.

Det kom nylig ut en studie (https://www.fhi.no/contentassets/38542a080ff04674bdf24426d60eceef/foreldre-i-konflikt-og-familier-i-endring_resultater-fra-familieforsk-studien-rapport2024.pdf) hvor det blant annet kommer frem at blant 1387 familier rapporterte 29 % om fysisk vold fra en eller begge i paret. Jeg tror denne studien rekrutterte på familievernkontorene, så man kan jo si at det er et litt skjevt utvalg (familier som tenker de trenger hjelp, og dermed er det nærliggende å tenke at det er mer sannsynlig med f eks vold enn i befolkningen ellers). Samtidig er det god grunn til å tro at mange voldsutsatte/utøvere aldri søker hjelp. Merk også at psykisk vold eller økonomisk vold ikke er tatt med.

Kjernefamilien er fantastisk når den fungerer. Men kan være grusom når den ikke fungerer

4 Likes

Hehe, jeg holder meg utenfor den diskusjonen :wink: Men på generelt grunnlag er det for min del åpenbart at slik forskning er veldig viktig. Ett sjokkerende funn i rapporten jeg linket til er for eksempel at blant de 350 familiene som rapporterte om fysisk vold, svarte deres terapeut «ikke i det hele tatt» på spørsmål fra forskerne om hvorvidt foreldrene hadde utøvd vold. Altså ble det i 82 % av sakene hvor foreldrene selv rapporterte vold anonymt til forskerne ikke oppdaget av terapeuten. Uttrykket «du ser det ikke før du tror det» er rimelig å trekke frem her.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Ubegripelig diskusjon dere har :joy::joy:

Selv om forskningen er seriøs, så er jo overskriften helt idiotisk

1 Like

2 Likes