Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Ja, Jesus var veldig tydelig på at de to viktigste budene var å elske Gud og elske dine neste. I Johannes 1. brev er også Johannes tydelig på at man ikke kan hate sin neste og samtidig elske Gud. Da er man en løgner. Det er var akkurat de samme tingene Jesus klandret fariseerne for. At de var mest opptatt av hvordan de framstod på utsiden og prestisje fremfor å ha omsorg for folkene rundt seg. Han sa de var aom skitne beger fulle av all slags skitt, men fremstod som rene på utsiden.

Dette er ikke nytt eller veldig kontroversielt for de fleste kristne.

Vi er kanskje mer uenige i hva det vil si å hate andre.
Hater man andre mennesker hvis man har tro på landegrenser og kontroll på hvem som får komme?
Hater man et menneske hvis man mener at det samme mennesket lever på tvers av det man selv mener er bra og riktig?

Matthew 22:35-40 ESV
[35] And one of them, a lawyer, asked him a question to test him. [36] “Teacher, which is the great commandment in the Law?” [37] And he said to him, “You shall love the Lord your God with all your heart and with all your soul and with all your mind. [38] This is the great and first commandment. [39] And a second is like it: You shall love your neighbor as yourself. [40] On these two commandments depend all the Law and the Prophets.”

1 John 4:20-21 ESV
[20] If anyone says, “I love God,” and hates his brother, he is a liar; for he who does not love his brother whom he has seen cannot love God whom he has not seen. [21] And this commandment we have from him: whoever loves God must also love his brother.

John 13:34-35 ESV
[34] A new commandment I give to you, that you love one another: just as I have loved you, you also are to love one another. [35] By this all people will know that you are my disciples, if you have love for one another.”

Mennesker som har hatt nær døden opplevelser kommer tilbake og sier de har skjønt at poenget er å elske hverandre.
Denne dokumentaren er tankevekkende om forskere som forteller om det de har samlet inn av data rundt NDE og mennesker som forteller om sine personlige opplevelser.
https://www.dailymotion.com/video/x8sodes

8 Likes

Artikkelen handler om hvor mye dyrere det er å bo for aleneboende sammenliknet med andre, hvor stor andel av aleneboendes utgifter som single bruker på å bo, og hvor mange husstander som består av aleneboere i Norge i dag. Den er en nokså tørr og kort oppsummering av en rapport fra ssb. Den bruker noen få steder ladet språk. Det står for eksempel at hele 41 % av aleneboendes utgifter går med til boutgifter. Du fremstiller det som at journalisten peker på selve det faktum at det er dyrere å bo for aleneboende (feil), og at dette fremstilles som oppsiktsvekkende (feil). Du tillegger andre synspunkter de ikke har for deretter å latterliggjøre dem for å oppnå en humoristisk effekt. For at dette skal være morsomt kreves det enten manglende leseferdigheter (man skjønner ikke hva artikkelen handler om), eller en overfladisk lesning (man tar for gitt at din fremstilling av artikkelen er riktig uten å sjekke originalteksten). I tillegg hjelper det med en følelse av underlegenhet slik at dette oppleves som et spark oppover. Min mening er at dette ikke er noe godt utgangspunkt for å bidra til et interessant diskusjonsforum eller god humor.

4 Likes

Jeg har aldri vært nær min egen død på den måten selv men er veldig enig. Meningen med livet er å være glad i andre, eller “den andre”/sin neste, om det så er sine nærmeste, dyr, eller noe mer religiøst. Da er det også lettere å være glad i seg selv. En fagfilosof, Einar Duengen-Bøhn, skrev for en stund siden en bok der han kom fram til at meningen med livet er å forbedre ting. Det oppleves fremmed for meg at dette skulle være den endelige meningen, det oppleves mer som et instrument, og da havner man i hamsterhjulet etter umettelig jakt på nye forbedringer. Selvutviklingsbøker er veldig opptatt av, vel, en selv.

4 Likes

Da er det bare å glede seg til neste artikkel om akkurat hvor mye dyrere det er å ha to biler isteden for en. Altså presisert i kroner og øre og andel av inntekt så det ikke virker for selvfølgelig :blush:

Det blir enda mer dramatisk om vi kan sammenligne med de som bare er med i en bilpool

1 Like

Stadig nye forsøk på å være vittig. Å ha et sted å bo er et grunnleggende behov. Stadig flere bor alene, enten frivillig eller ufrivillig, som Simen Velle peker på. Det burde vi som samfunn ta inn over oss når vi utformer avgiftspolitikk, boligpolitikk mm. Du ser selv at dette er et tema som opptar flere, også på denne tråden, som presumptivt ikke domineres av enslige som sliter økonomisk. Du sammenlikner dette med det å eie en og to biler. Bilpool, skal det være en analogi til bofellesskap? Da må det i så fall tas hensyn til dette ved utforming av boligmassen. Da trenger man oversikt over problemets omfang og alvorlighetsgrad, noe undersøkelsen til ssb er med på å belyse.

3 Likes

Trivelig fyr! Ikke prøv deg på en spøk med denne mannen i nærheten! :rofl:

2 Likes

Regjeringen kan også jobbe med andre tiltak i kampen for å styrke de singles økonomi. Kurs der man jobber med strategier for å oppnå «glimt i øye» og lett konversasjon der man er åpen for mange forskjellige synspunkter :slight_smile: en gang singel betyr ikke alltid singel :wink:

4 Likes

Har aldri hatt bedre økonomi en nå etter at konå blei tuppa ut av døra, så ser ikkje heilt problemet her.
Single som sliter kan no gjer slik studenta gjer og bo i kollektiv.
Vi e bra utskjemd når vi syt om slikt. Ikkje skal vi behøve å flytte når vi mistar jobb og ikkje skal vi betale meir for opphald per person når vi velger luksusen å bo aleine i like stort hus.
Å så forventa vi at staten skal hjelpe oss… Fyll lommene med salt så hendene ikkje rotna av. For det blir ikkje mykje blodsirkulasjon med den holdninga

2 Likes

Noen ønsker seg inn i et parforhold, andre opplever kanskje vold og trakassering og vil ut av et parforhold, andre kan være enker, andre igjen ønsker simpelthen å leve for seg selv. Du setter opp et normativt perspektiv der aleneboere er annenrangs der man skal gå på kurs for å komme seg vekk fra denne situasjonen. Heldigvis har et bredt spekter av politiske partier et annet syn.

4 Likes

Haha, ja, strømsparing må i hvert fall jeg se langt etter…

1 Like

Absolutt ikke, jeg er for like rettigheter for single og par, dvs samme skatter og avgifter uavhengig av status

1 Like

Jeg synes du tar litt lett på det, student er man kanskje i et par år. Men ja, single trenger ikke alltid bo i separate boenheter med full pakke av kommunale avgifter på ett hode. Det ble for noen år siden eksperimentert med skilsmisseleiligheter der barna bor i samme kompleks som foreldrene, som bor i hver sin leilighet ved siden av. Man kunne greit tenke litt annerledes og tilby flere mulige boformer for single der man deler på noen fellesarealer men samtidig har et fullverdig privatliv der man kan ta i mot familiebesøk, potensielle partnere etc uten å få en tilfeldig “kramer” veltende inn i privatsfæren

1 Like

sivilstatus er ikke av statens / felleskapets interesse, likt for alle.

Så må jeg innrømme at jeg hører dårlig når jeg hører akkurat denne klagesangen, for den har jeg hørt før i flere andre sammenhenger, og det er ikke enkefru som klager for å si det sånn. Derimot aleneboende herrer i alderen 40-60år, gjerne med fast jobb, god tid og et skrikende behov for rettferdighet. Da er det gjerne snakk om rettferdighet i sammenhenger der de helst ikke skal betale avgifter og boutgifter likestilt med f.eks småbarnsfamilier, de er jo alene må vite.

Urettferdig, ja det kan det fint være, jeg mener at det får akkurat denne gruppen tåle, å sponse storfamilier og generasjonsboliger, som om alt var rettferdig, burde vært belastet med høyere avgifter.

1 Like

Ja, nå må vi få lavere skatt på utbytte for de fattige enslige liksom :upside_down_face:

Sikkert mange her som klager over mye og mangt, men singelpolitikk er først og fremst frontet av ungdomspolitikere og ulike kvinnegrupper, jfr. intervjuer med Simen Velle i fpu og venstrekvinnene over.

2 Likes

Økt frikortgrense er et av tiltakene Simen Velle foreslår. Da aleneboere er overrepresentert blant dem med lav inntekt. Du parerer kursforslaget ditt med å poengtere at du er for like rettigheter og avgifter for single og par. Da er du i praksis på linje med fpu-lederen også her siden han vil skrote ekteskapslovens økonomiske favorisering av gifte par. At kursforslaget antakelig var ment som en subtil insinuasjon med selvopplevd glimt i øyet får så være.

2 Likes

Hørt om ironi?

Ja. Kierkegaard er min favoritt.

Nå jeg ikke hvilket politisk terreng jeg havner i, ikke så interessant. Men et enkelt økonimisk prinsipp er at velstand forutsetter vekst, og vekst, i et kapitalistisk system, henger det i stor grad sammen med demografi. Ergo må jeg mene at singel politikk er et velstandsmessig feilskjær for å populistisk tekkes den voksende andelen de utgjør av befolkningen.

Jeg er ikke veldig glad i typen forslag; Gi fordeler til noen spesifikt, sett inn argumenter hvorfor her.
Jeg ser for meg at de beste og minst byråkratiske og dermed samfunnsmessig mest effektive ordningene treffer alle, så og si helt likt.

Mulig det hadde hatt en morsom vri med masse skilsmisser på før nyttår og giftemål på januar? Litt som de drev før i tiden og tok pengene ut av banken og puttet i madrassen noen uker? :laughing:

Slike forslag er lett å forenkle; Det du gir til noen, så er andre ordens effekten at du i praksis tar fra noen andre. Hvilken nytte eller fordel om du vil, kan samfunnet dra av å forfordele single og aleneboere?

Det eneste argumentet som kan gi mening er om det er en genistreker som skaper en større kake vi kan dele på. (oljefondet var nok en sånn en, sett nå i ettertid) Beklager den rare ranten dette endte med å bli.

2 Likes

Markedsøkonomi er en veldig grei oppfinnelse

2 Likes