Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

En morsomhet bør alltid ha noen footnotes om sakens egentlige natur.

image

1 Like

Altså at folk synes dette er viktig forskning gjør saken bare enda morsommere for min del. Men nok om det!

Dette er altså tall fra forbruksundersøkelsen til ssb, hvor de klareste funnene fra årets undersøkelse er at boutgiftene øker, og da særlig for single husholdninger. Denne undersøkelsen er med på å sette premisser for mange viktige politiske saker, økonomiske prognoser, boligpolitikk, selskapers fremtidige inntjeningspotensiale og mye mer. At du og mange andre her inne synes det er morsomt at noen “forsker” på dette sier jo det meste, jeg foretrekker Harald Eia og i litt mindre grad, men dog med flere lysårs margin, Atle Antonsen.

3 Likes

Hvis artikkelen hadde vært vinklet som du skriver at boligutgifter stiger prosentvis fortere for eneboende enn samboende ville det vært mer interessant. Men det var jo ikke det artikkelen handlet om

1 Like

Burde vel ha høyere skatt mtp mer utslipp per person?

Da bør vel de med barn betale ekstraskatt for barna også?

2 Likes

Og ekstraskatt for de som har husdyr🐕
Mye uutnyttet potensiale for vedum og co.

3 Likes

Skattelette for single tror jeg blir litt vanskelig å få til, men singelpolitikk er i økende grad på dagsorden i mange partier, derav relevansen til den “morsomme” artikkelen over. F eks at kommunale avgifter vris mer mot faktisk forbruk (v frp krf) er det flere som argumenterer for.

6 Likes

Etter jeg flyttet sammen med kjæresten så spiser jeg halvparten av det jeg gjorde før.

Jeg dusjer naturligvis også bare halvparten så lenge og kjører bare halvveis til jobben før jeg snur og tar hjemmekontor.

Enkel logikk :cowboy_hat_face::joy:

Og siden jeg ikke har barn så bidrar jeg positivt til miljøet ved å redusere slektens karbonavtrykk og er med på å fremskynde robotisert helse og omsorg, siden det ikke blir nok folk til å ta seg av oss når vi blir gamle.

Fra spøk til revolver:

Det er miljøvennlig å bo flere sammen, og det er ofte bra for fysisk og psykisk helse, imo. Seniorboliger med fine fellesarealer kan kanskje også være noe for yngre folk? Energieffektivt og sosialt

2 Likes

Gode poenger! Man kan jo faktisk bo sammen i kollektiv hvis man foretrekker singellivet. At felleskapet skal gå inn og subsidiere eneboere synes jeg blir helt feil.

Sikkert mange single som er enige i det, som f eks Simen Velle i artikkelen over, men som av ulike grunner likevel bor alene. De færreste, men dog noen, bor alene av hensyn til egen psykisk helse… Skal man da ta hensyn til dem i utformingen av avgiftspolitikken? Og hvordan skal man forholde seg til dette i boligpolitikken? For ikke så mange generasjoner siden var det nesten umulig å bryte ut av et ekteskap som ikke fungerte, pga økonomisk avhengighet.

Morsomt. Det man må ta stilling til er om det er rettferdig at en som bor alene skal betale mer for vann per kubikk enn de som ikke bor alene. For mange er dette et anslag basert på tilknyttet areal, opp til en øvre arealgrense.

Prinsippet om at man betaler for det man bruker er greit å beholde så lenge som mulig. At folk betaler mindre fordi man sprer forbruket på flere personer er selvsagt helt i orden.

5 Likes

Fra enhver etter evne, til enhver etter behov

:see_no_evil:

1 Like

Er Haaland en liten konspi skrue? :sweat_smile:

3 Likes

AMEN!

image

10 Likes

For en som ikke går i kirken, så var det klippet overraskende verdt å se.

4 Likes

Skal ikke kimse av budskapet til forskalingssnekkeren fra Nazareth. Det er tidløst. Og ganske så radikalt. Både da og nå.

6 Likes

Basale behov endrer seg vel ikke grunnleggende basert på evnene til hvert enkelt individ?

1 Like

De han pastoren snakker om er vel strengt tatt nasjonalister med et kors dinglende rundt halsen.

Først og fremst nasjonalister, altså, men det tar seg liksom så pent ut å være bitte, bitte litte granne kristen?

Frk Bibelstripp, for de som er så gamle….

2 Likes

Han henvender seg vel egentlig til alle som prater dritt om alle mulige folkegrupper og kaller seg gode kristne. Han minner oss på hva Jesus stod for.

6 Likes