Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Ler meg mest ihjel her :joy::joy:

1 Like

Aha, så bankene vil ikke gi lån til en bransje som er overetablert og sliter med å tjene penger, så derfor skal staten punge ut til det er kroken på døra?

Lokalt var det nylig artikkel om alle disse fantastiske gründerne som driver treningssentre. Av 10 sentre gikk 9 i minus så det sang og 1 hadde like mye overskudd som en halv vanlig månedslønn.

Ser kjeden over hadde et overskudd på drift på 4 tusen i fjor.

“Får ikke lån.” - har blitt en måte å anklage banker på når det før handlet om at potensiell lånedeltaker ikke kvalifiserte for å få lån. Vil ikke banken låne deg penger betyr det at du har lån til pipa fra før av, og når du ikke selv tar ansvar må noen andre være “den voksne i rommet”.

2 Likes

Jeg husker ikke sist jeg brukte kontanter, den betalingsmåten jeg bruker mest er Coopay, litt mat og mest byggvarer, samt kredittkort på nett.
Det var verre før Vipps, når feks idrettslag måtte bruke 50-100.000 på en kortterminal, nå er det jo veldig enkelt.
Det som er utfordrende er utlendinger som ikke har Vipps, eller finnes det en internasjonal variant?

Et enkelt og godt system er å ha iPad som kasse med iZettle-terminal. Da kan du også integrere Vipps. Da har du kort med chip/kontaktløst og Vipps i en pakke som koster lite å komme i gang med og mener det er ca 1,75% i gebyr. Slipper du å håndtere kontanter er mye av det spart inn allerede.

Jeg mener kontantløst er naivt. Kanskje ikke idag (ser meg nødt til å gjenta «idag» for de lettopphissede) men fremover.

  • Du skal mene sånn og slik, hvis ikke blir du straffet.
  • «Vi» har bestemt at du ikke får handle på den butikken lengre, grunnet X, så kortet ditt er sperret for handel der.
  • Du har ikke overholdt reglene «vi» satte, så kortet ditt er sperret.

Osv osv…

Litt som dette, dnb gir ikke lån til firma som driver med engangsplast.
Så kan man diskutere om det er en grei ting eller ikke, men bytt ut «engangsplast» med noe annet, som kun går på PK. Er det da greit?

4 Likes

Det er et godt poeng. Mange i dagens samfunn støtter bruk av tvang/makt, så lenge de er enige i sakens kjerne.

Hva skjer når de ikke er like enige? Hvor går grensene, og hvem skal bestemme hvor de settes til enhver tid? Feks er MDGs ønske om bruk av tvang nesten grenseløst, fordi partiet er helt overbevist om at deres intensjoner er gode.

7 Likes

Nettopp. Takk…

2 Likes

Intern epost betyr tydeligvis noe annet i Tesla enn der jeg jobber.

“Tett som en sil, jeg…”

1 Like

Crisis? What crisis?

Ser jo ut til å ta 1000 millioner i ekstra utgifter med knusende ro de to der :slight_smile:

Det er bare ett tall…

får endelig den “svarte svanen” nok luft under vingene her tro…

som nevnt her hjemme…

Deutsche bank kommer nå med denne uttalelsen…

Men som nevnt tidligere,panikk er ingen strategi,-heller lær seg å utnytte en :chart_with_downwards_trend: situasjon :thinking:

Er det svak norsk krone som begynner å bite?

Dette må da rett og slett være for dyrt for mange?

1 Like

Også for å se fotball… :man_facepalming:

Sumo har jo alltid vært for dyrt hvis man ikke er interessert i reality av tvilsom kvalitet.

Men dette er jo en gjennomgangstone hos de fleste som ønsker at folk skal abonnere. Jeg abonnerer tidvis på kampanjer på Aftenposten da jeg synes de leverer et ok produkt, men fullpris på 279 kr.pr mnd synes jeg er for høy for å kun se nyheter på web når man kan se NRK “Gratis” eller inkludert i avgiften.

Hvorfor ikke 119 kroner og heller satse på å få flere som abonnerer?

Nei det er PL som må kompensere for manglende tilskuere

PL kan vel ikke endre pris for TV2 i avtaleperioden?

Stemmer. Prisen ble fastsatt til 21/22 sesongen, og endres ikke i avtaleperioden. Tipper tv2 tapte endel penger når coronapausen kom, og samtlige ble nedgradert til “billige” abonnement. Nå er det paybacktime, og vi kunder må betale. Synes det er rådyrt allerede, så spent på hva Sumo ender opp med å koste.

Edit: Fant 12-mnd valget nå. Vurderes sterkt. Ulempen er at jeg da må betale for de månedene det er PL-pause også :man_facepalming: Så er det jo kjipt å betale for 12 mnd dersom det blir en ny coronaavbrytelse.

Jeg ville tenke at for mange så vil 300 kr være nobrainer, 500 kroner være dyrt, 700 på kanten til umulig.

700 kroner er jo med dagens satser nok til å holde rentene på et boliglån på over en halv mill.

Virker jo helt tullete, men nå er jeg ikke interessert i fotball da…

1 Like

Jeg er over snittet interessert i fotball, men denne økningen gjør at jeg sier opp mitt abonnement på Premier League.
Det kostet allerede for mye, denne økningen er jo en gigantisk fuck you til kundene!

Oppsummering fra “Pareto`s Energikonferansen 2020”